چرا ژاپن درباره مواضع ترامپ در قبال برجام ساکت است؟

اندیشکده آمریکایی رند به بررسی این موضوع پرداخته که چرا ژاپن بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر در قبال مواضع آمریکا برای تهدید به لغو برجام سکوت اختیار کرده است.

چرا ژاپن درباره مواضع ترامپ در قبال برجام ساکت است؟

به گزارش ۸دی، در شرایطی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۴۰ روز دیگر باید درباره ماندن یا خروج کشورش از توافق هسته‌ای برجام تصمیم بگیرد، یک اندیشکده آمریکایی به بررسی مواضع ژاپن در این خصوص پرداخته است.

اندیشکده رند نوشته است: «دیدگاه توکیو درباره توافق هسته‌ای ایران چیست و این کشور چه واکنشی به تهدیدهای آمریکا برای خروج از آن نشان داده است؟ ژاپن در جایگاه سومین اقتصاد بزرگ دنیا و یکی از متحدان اصلی آمریکا چه نقشی در حفظ، ارتقا یا لغو توافق هسته‌ای خواهد داشت؟»

ژاپن، همچنین از دیرباز جزو مشتریان نفت و گاز ایران و از جمله مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در بخش نفت جمهوری اسلامی ایران بوده است. رند بر همین اساس نوشته این عوامل باعث می‌شوند نتوان نقش سومین اقتصاد بزرگ دنیا بر بهبود اوضاع اقتصادی ایران را نادیده گرفت.

قبل از حصول برجام، ژاپن واردات نفت از ایران را به طرز محسوسی کاهش داد. از یک طرف منافع اقتصادی ژاپن ایجاب می‌کند که توکیو خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران باشد، اما از طرف دیگر در صورتی که این کشور تحت تأثیر دیدگاه ترامپ قرار گرفته باشد که برجام بدترین توافق است، ممکن است خواستار لغو آن باشد. دیدگاه این کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران چیست؟

اندیشکده رند نوشته تمام شواهد موجود نشان می‌دهند که ژاپن نمی‌خواهد شاهد شکست برجام باشد، اما از بیم تبعات منفی آن بر روابطش با آمریکا انتظار هم نمی‌رود قاطعانه برای حفظ آن اقدام کند.

تا کنون سه عامل در انفعال ژاپن در خصوص توافق هسته‌ای برجام و سکوتش در قبال آن نقش داشته است: دیدگاه این کشور مبنی بر اینکه ایران کمترین تهدید علیه ژاپن به شمار می‌رود، وابستگی‌ شدیدش به آمریکا در زمینه تأمین امنیت و وابستگی آن به نفت وارداتی. علاوه بر این، به دلیل شدت گرفتن نگرانی‌های امنیتی در منطقه شرق آسیا انتظار نمی‌رود مواضعش را در ماه‌های پیش رو تغییر دهد.

به نوشته اندیشکده رند، سرنوشت توافق هسته‌ای برجام باعث بحث و بررسی‌های زیادی در کشورهای مختلف شده، در حالی که ژاپنی‌ها در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه