بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش صورت می‌گیرد

برخورد با مدارس عرضه‌کننده پیک نوروزی

بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پخش پیک‌های نوروزی را به مدارس آموزش و پرورش ابلاغ کرد. بخشنامه‌ای که موجب آرامش خاطر خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان در ایام نوروز شد. درهمان روزها معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود، اعلام کرد: از این پس در ایام نوروز داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد.

برخورد با مدارس عرضه‌کننده پیک نوروزی

به گزارش هشت دی،بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پخش پیک‌های نوروزی را به مدارس آموزش و پرورش ابلاغ کرد. بخشنامه‌ای که موجب آرامش خاطر خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان در ایام نوروز شد. درهمان روزها معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود، اعلام کرد: از این پس در ایام نوروز داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد.
او البته تأکید داشت که به‌دلیل طولانی بودن ایام نوروز، کودکان از فضای آموزشی دور می‌شوند و برای تقویت فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این طرح اجرا می‌شود.
با این همه در روزپایانی سال تحصیلی۹۶ برخی از مدیران مدارس این بخشنامه وزارتخانه را نادیده گرفتند و پیک‌های شادی را بین دانش‌آموزان توزیع کردند.  از یک سو برخی از مدیران مدرسه اعلام کردند که مدارس از قبل هماهنگی‌هایی برای تولید پیک نوروزی انجام داده بودند و در سویی دیگر این خانواده‌ها بودند که نمی‌دانستند  به بخشنامه‌ای که از سوی وزارتخانه صادر شده بود عمل کنند یا به اجبار مدیر مدرسه برای انجام دادن این پیک‌ها تن دهند. موضوعی که البته گزارشش به معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم رسیده است و رضوان حکیم‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام کرد که هیچ توجیهی از سوی مدارس برای دادن پیک‌های دانش‌آموزی وجود ندارد و وزیر آموزش و پرورش دستور داده است مدارس متخلف را شناسایی کنیم تا با آنها برخورد جدی شود.
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، درباره بررسی میزان تخلفات رعایت نکردن توزیع پیک نوروزی در مدارس، عنوان کرد: هم در طول تعطیلات و هم بعد از پایان تعطیلات به طور منظم گزارش‌هایی در اختیار ما قرار می‌گرفت، اما با توجه به اتمام تعطیلات و آغاز به کار مدارس، تصمیم گرفتیم برنامه منظم زمان‌بندی شده‌ای در این باره داشته باشیم. براساس گزارش‌هایی که تاکنون به ما رسیده است، بیشترین تخلف در اجرای طرح «عید و داستان» و ممنوعیت ارائه پیک‌های نوروزی، در مدارس شهر تهران اتفاق افتاده است. با این همه با استفاده از این برنامه می‌توان تمام گزارش‌های رسیده از استان‌های کشور را تجزیه و تحلیل کنیم. تاکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد اکثر مدارس همکاری کردند و طبق مقررات به دانش‌‌آموزان پیک ندادند.
رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اجرای طرح عید و داستان در نوروز امسال اظهار داشت: در حال جمع‌آوری گزارش عملکرد استان‌های مختلف در اجرای این طرح هستیم تا بتوانیم ارزیابی مناسبی از اجرای آن ارائه کنیم.
وی تأکید کرد: وزیر آموزش و پرورش دیروز در نامه‌ای از ما خواسته است تا گزارش نهایی را تا بیست و دوم فروردین ماه از طرح «عید و داستان»ارائه کنیم.
بر اساس تأکید آقای وزیر باید مدارسی که در این زمینه تخلف داشته‌اند را شناسایی کنیم. بنابراین خانواده‌هایی که به اجبار پیک‌های شادی را از مدیر مدرسه دریافت کرده‌اند می‌توانند نام مدرسه و منطقه را به معاونت ابتدایی وزارتخانه یا مرکز شکایت و ارزیابی وزارت آموزش و پرورش اطلاع دهند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بسیاری از دانش‌آموزان از این طرح استقبال کردند، گفت: درصد بالایی از همکاران فرهنگی در اجرای طرح «عید و داستان» همکاری مناسبی با آموزش و پرورش داشته‌اند؛ پس از تکمیل گزارش‌های کشوری بازخوردهای مناسبی برای تقدیر از افرادی که در اجرای این طرح همکاری داشتند و برخورد با متخلفان، تعیین خواهد شد.
حکیم‌زاده درباره اهمیت داستان نویسی، اظهار کرد: با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزش‌ها و تقویت قوه تخیل دارد، از این ابزار برای رشد خلاقیت کودکان استفاده کردیم. این طرح هیچ مخالفی نداشت زیرا همه کارشناسان به ناکارآمدی پیک‌های نوروزی اذعان داشتند و اجرای درست طرح عید و داستان را برای پرورش خلاقیت مفید دانستند.
این برنامه می‌تواند به شکل هدفمند در راستای تقویت مهارت‌های اساسی و اجرای فعالیت‌های یادگیری لذت‌بخش و متناسب با یادگیری، جنبه‌های رشد و ابعاد عقلانی و ابتکار عمل دانش‌آموزان گام بردارد تا برای دانش‌آموزان هنگام نوشتن، گفتن یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن فراهم شود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه