اکران فیلم‌های نوروزی و چند نکته

جهش «لاتاری» از نیمه‌های نوروز/ «به‌وقت شام» در کدام استان‌ها صدرنشین شد؟

با نگاهی به جدول فروش فیلم‌ها و اختصاص رتبه‌های دوم و سوم جدول فروش فیلم به آثار اجتماعی به این مهم دست می‌یابیم که امسال در نوروز مخاطبان کمتر به آثار کمدی توجه نشان دادند.

جهش «لاتاری» از نیمه‌های نوروز/ «به‌وقت شام» در کدام استان‌ها صدرنشین شد؟

به گزارش۸دی، براساس مصوبه وزارت ارشاد، بلیت سینماها با افزایش مواجه شد و پردیس‌های سینمایی با نرخ ۱۵ هزار تومان از اول فروردین ماه بلیت سینماها را در اختیار مخاطبان قرار دادند. همین امر در هفته اول اکران فیلم‌ها شاهد رونق چندانی نبودیم، اما از روز هفتم فروردین شرایط متفاوت شد و فروش سینماها بیشتر شد.

امسال نکته قابل تامل در اکران نوروزی، نمایش ۷ فیلم سینمایی در گروه‌های مختلف بود که همین امر باعث شد تامخاطب بیشتری به سالن‌های سینما رجوع کند.

تنها فیلم «مصادره» صدرنشین جدول فروش فیلم‌ها بود و دو فیلم «لونه زنبور» و «خرگیوش»به ترتیب در رتبه‌های چهارم و ششم جدول قرار گرفتند. درست برعکس سال گذشته که هر سه فیلم کمدی اکران نوروزی در رتبه‌های اول جدول قرار داشتند و توجه‌ها را به خود معطوف کرده بودند. بعد از سه فیلم کمدی «گشت ۲»، «خوب بد جلف» و «سه بیگانه» فیلم اجتماعی «ماجرای نیمروز» قرار گرفته بود. اما امسال دو فیلم اجتماعی با سوژه‌های بحث برانگیز و ملتهب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

فیلم سینمایی «به وقت شام» در سینماهای آذربایجان غربی، همدان، اردبیل، زنجان، ارومیه و قم به لحاظ فروش از فیلم «مصادره» بالاتر قرار گرفت و سهم بیشتری از گیشه سینماهای این شهرها به فیلم «به وقت شام» تعلق گرفت.

بیشترین فروش فیلم «به وقت شام» مربوط به روز سه شنبه ۷ فروردین ماه بود که به رقم ۴۶۰ میلیون تومان رسید و ۴۸۱۱۲ نفر فیلم را تماشا کردند.

فروش اکثر فیلم‌ها از روز هفتم فروردین ماه رونق بیشتری یافت و بیشترین رقم فروش، متعلق به فیلم «لاتاری» با ۵۰۰ میلیون تومان در روز ۷ فروردین ماه بود. تقریباً این فیلم از ۷ فروردین ماه با افزایش ۲ برابری فروش مواجه شد؛ به نحوی که با اقبال خوبی مواجه شد و خود را در قامت رقیب «به وقت شام» نشان داد.

نکته قابل توجه اکران نوروزی، اکران‌های مردمی با حضور عوامل سازنده فیلم بود. امسال از اولین روزهای فروردین ماه فیلم‌های «به وقت شام»، «لاتاری» و «مصادره» اکران مردمی داشتند و عوامل در سالن‌های سینما با حضور مردم فیلم‌ها را به تماشا می‌نشستند.

اکران مردمی «به وقت شام» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در شیراز، تبریز و اصفهان انجام شد. در تبریز و شیراز فیلم به سه سانس فوق‌العاده رسید. همچنین در اکران اصفهان این فیلم به ۷ سانس فوق‌العاده رسید و بیش از ۲۵۰۰ نفر به دیدن فیلم نشستند. در ادامه اکران‌های مردمی همسر شهید حججی تسبیح شهید را به ابراهیم حاتمی‌کیا اهداء کرد.

«مصادره» از فیلم‌های کمدی صدرنشین جدول است که با اقبال مخاطبان مواجه شد و در اکران‌های مردمی موفق عمل کرد.

«لاتاری» در شهرهای اردبیل، خوی، بابل، محلات و سنندج با اقبال زیادی مواجه شد و در سه شنبه ۷ فروردین ماه بود که این فیلم در شهرهای مختلف به ۵۰ سانس فوق‌العاده رسید.

یکی از نکاتی که امسال در اکران نوروزی قابل توجه است پیشی گرفتن فیلم‌های اجتماعی از فیلم‌های کمدی است که این نکته باید مورد توجه تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که فیلم‌های کمدی می‌سازند، قرار گیرد. یکی از دلایل بداقبالی آثار کمدی نوروزی، کمدی‌های سطح پایینی است که در سال گذشته ساخته و روانه اکران شده است. هرچند «مصادره» توانسته با اختلاف ۲ میلیاردی نسبت به آثار اجتماعی، بالاتر از آن‌ها قرار گیرد، اما سال گذشته این اختلاف بسیار بیشتر بود و سه فیلم کمدی صدرنشین جدول اکران نوروزی بودند.

یکی دیگر از نکات جالب اکران نوروزی امسال، سخنان حمایتی یکی از ائمه جمعه درباره تازه‌ترین ساخته حاتمی‌کیا بود. حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه‌های نماز جمعه از مردم دعوت کرد تا فیلم «به وقت شام» را ببینند. او در بخشی از سخنانش گفت: باید از این هنرمندان ارزشی قدردانی کرد تا تشویق برای ساختن فیلم‌های دیگر شود.

در جدول اکران امسال، فیلم «فِراری» با وجود بازی محسن تنابنده که در سریال تلویزیونی «پایتخت» خوش درخشیده و مورد علاقه مخاطبان واقع شده، نتوانست به هیچ وجه نظر تماشاگران را جلب کند. این فیلم در میان ۷ اثر سینمایی امسال در قعر جدول اکران نوروزی قرار گرفت.

انیمیشن «فیلشاه» هم موقعیت نسبتاً خوبی داشت و از کمدی «خرگیوش» سبقت گرفت. فیلشاه در دوازدهمین روز فروردین به فروش ۱ میلیارد تومانی دست یافت. این در حالی است که «خرگیوش» به عنوان یک فیلم کمدی نتوانست مورد توجه مخاطب قرار گیرد و در رده ششم جدول قرار گرفت.

«لونه زنبور» هم که از بازی‌های قابل قبول سود می‌برد، یکی دیگر از فیلم‌های کمدی این دوره از اکران نوروزی است که بعد از دو فیلم اجتماعی لاتاری و به وقت شام قرار گرفت و در رتبه چهارم جدول نشست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه