بلایی که مصرف زیاد «قارچ» سرتان می‌آورد!

در این مطلب برخی از مضرات مصرف بیش از اندازه قارچ بیان شده است که هر خانواده ای باید بداند.

بلایی که مصرف زیاد «قارچ» سرتان می‌آورد!

به گزارش هشت دی، قارچ یکی ازپرطرفدارترین وپراستفاده ترین موادخوراکی است. که به مدل های متفاوتی در غذاها به کار برده می شوند. چه خام، چه سوخاری و حتی پخته. در این مطلب برای شما از مضرات قارچ صحبت میکنیم که هر خانواده ای حتما باید بداند.

طب سنتی در مورد مصرف قارچ چه می گوید؟

افراد با مزاج یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. قارچ مزاج سرد و تر دارد و چون رطوبت نسبتا زیادی دارد برای افراد ساکن در مناطق گرمسیری و کسانی که کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم دارند، به منظور جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون می تواند مفید باشد اما کسانی که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاجند و در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد قرار دارند، در مصرف آن نباید زیاده روی کنند که برایشان مضر است.

آیا قارچ باعث لاغری می شود؟

می‌گویند خوردن قارچ باعث لاغری می‌شود و بعضی به این امید هر روز آن را مصرف می‌کنند. عده‌ای هم خیال می‌کنند قارچ پروتئین دارد و آن را جایگزین منابع اصلی پروتئین می‌کنند.

حال آنکه این کار درست نیست و به تندرستی‌شان آسیب می‌رساند چون میزان پروتئین قارچ بسیار کم است و نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. اما قارچ فاقد چربی است و جزء مواد غذایی کم‌کالری محسوب می‌شود بنـابـراین می‌شود در رژیـم‌های غذایی کم‌کالری از قارچ هم استفاده کرد.

بهترین روش انتخاب و نگهداری قارچ

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.بهترین شیوه نگهداری از قارچ‌هایی که از سلفون خارج شده‌اند این است که آنها را داخل پاکت‌های کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید. قارچ‌ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت تعریق، زود‌تر نرم و فاسد می‌شوند. قارچ‌ها تا چهار روز در یخچال سالم می‌مانند اما بعد از آن تازگی‌شان را از دست می‌دهند.

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

اگر زیاد قارچ بخورید…

قارچ حاوی روی است، این ماده معدنی در غشاء سلولی و یکپارچگی پروتئین ها نقش دارد. همچنین روی به بدن کمک می کند تا از ویتامین A و فولات استفاده کند. ۱۱۳ گرم از قارچ مورل حاوی ۲ میلی گرم روی بوده که معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی است. مصرف روزانه بیش از ۴۰ میلی گرم روی باعث ایجاد مشکلات گوارشی و در طولانی مدت منجر به کمبود مس می شود. همانند فسفر، مصرف ۲ کیلو و ۲۶۳ گرم از قارچ مورل در یک روز، بدن را با سطح بالا و خطرناکی از روی مواجه می کند.

مشکل توهم زایی با مصرف قارچ

برخی افراد نیز ممکن است در اثر مصرف قارچ دچار توهم شوند. توهم باعث می‌شود افراد به حواس پرتی دچار شوند. گاهی اوقات مصرف قارچ باعث می‌شود درک واقعیت برای فرد دچار تغییر شود. این اثر توهمی را می‌توان با اثر داروی ال‌اس‌دی مقایسه کرد. افراد ممکن است ظرف بیست دقیقه بعد از مصرف قارچ دچار این اثر شوند. این اثر بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. برخی نیز ممکن است صداهایی از معده‌شان بشوند که بلند از حد معمول هستند.

قارچ خام کم عارضه تر است یا پخته؟

اگر قارچ، به صورت خام و زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود. قارچ به خاطر ایجاد سنگینی در بدن، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود و بهتر است آن را به صورت پخته یا تفت داده شده، ترجیحاً آبپز یا بخارپز به همراه گیاهان و ادویه های گرم مثل پونه استفاده کرد.

چه کسانی کمتر قارچ بخورند؟

مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد سالخورده ، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست .زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎گردد.

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند.کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

منبع: برنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه