موج خطرناک بازگشت تروریسم به اروپا

همزمان با شکست داعش در عراق و سوریه بسیاری از عناصر این گروه تروریستی در حال بازگشت به کشورهای اروپایی هستند که این امر موجب گسترش موجی از نگرانی در میان مقامات اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش ۸دی، همزمان با شکست داعش در عراق و سوریه بسیاری از عناصر این گروه تروریستی در حال بازگشت به کشورهای اروپایی هستند که این امر موجب گسترش موجی از نگرانی در میان مقامات اتحادیه اروپا شده است.

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کشورهای اروپایی با خطر روزافزون حملات تروریستی به وسیله پهپادهای مسلح و خودروهای بمب‌گذاری شده، به وسیله عناصر تروریستی بازگشته از جنگ سوریه و عراق روبه‌رو هستند.

بر اساس برآوردهای انجام شده احتمالا ۴۰۰ تروریست در پی شکست خلافت خودخوانده داعش، به انگلیس بازگشته‌اند و نگرانی‌های ناشی از تهدیدات ایجاد شده از سوی این عناصر تروریستی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۶ هزار نفر طی سال‌های گذشته از کشورهای اروپایی به گروه تروریستی داعش ملحق شده‌اند و این آمار جدا از زنانی است که به ازدواج عناصر تروریستی داعش درآمده‌اند (عروس داعشی) و در برخی موارد صاحب فرزندانی نیز شده‌اند.

«عروس داعشی» عنوانی است که غربی‌ها برای زنان و دختران غربی به کار می‎‌برند که طی سال های گذشته به گروه داعش پیوسته‌اند.

در پی سقوط موصل و از هم پاشیدن داعش در عراق و سوریه این افراد به کشورهای خود بازمی‌گردند و نگرانی‌ها از اقدامات این افراد در اروپا بسیار زیاد شده است.

کارشناسان و تحلیل‌گران هشدار داده‌اند با بازگشت روزافزون این تروریست‌ها با دانشی در زمینه سلاح و مهمات که در جنگ آموخته‌اند سال ۲۰۱۸ تهدید تروریستی در اروپا افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران می‌گویند که این تروریست‌ها احتمالا اقدام به عضوگیری برای داعش و آموزش به این افراد جدید خواهند کرد و اهمیت این موضوع برای تحلیل‌گران از آنجایی است که گروه تروریستی داعش در پی شکست‌های خود در عراق و سوریه درخواست‌های بیشتری را از نیروهای خود داشته است تا عملیات‌های موسوم به «گرگ تنها» را انجام دهند، مانند حملاتی که طی سال‌های اخیر در اورلاندو، فلوریدا، سن برناردینو کالیفرنیا و لندن و منچستر و نیس فرانسه انجام شده است.

پژوهش های اخیر حاکیست که عمده اروپایی هایی که به داعش ملحق شده اند، دارای پرونده و همچنین سابقه جنایت بوده و تحت تاثیر تبلیغات این گروه قرار داشته اند. داعش هم آن دسته از جوانان اروپا را هدف قرار داد که به دنبال رهایی از جوامع غرب بودند.

دیلی میل در گزارشی به بازگشت تروریست‌ها به اروپا پرداخته و می‌نویسد: همزمان با فروپاشی خلافت داعش ۱۰۰۰ عروس داعشی در حال بازگشت به اروپا هستند که موجی خطرناک از تروریسم را با خود خواهند آورد.

بروکسل ابرار نگرانی می‌کند که شکست داعش و آزاد شدن قلمروهای تحت اشغال آن می‌تواند این زنان داعشی و کودکان آنان را به ترک خاورمیانه و اسکان آنها در اروپا وادارد.

آژانس مرزهای خارجی اتحادیه اروپا «فرانتکس» در گزارشی هشدار داده است که این تهدید «در حال گسترش» و ارزیابی تهدید بلند مدت موج بازگشت این زنان بیوه و کودکان بسیار دشوار است.

در گزارش «فرانتکس» آمده است: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از تروریست‌هایی که از کشورهای اروپایی به داعش پیوسته بودند از عراق و لیبی و سوریه به زادگاه‌های خود بازگشته‌اند اما این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که کودکان و زنان داعشی نیز به این آمار افزوده می‌شود.

بر اساس آمار منتشر شده حدود ۱۰۰۰ زن از اتحادیه اروپا به گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و به خصوص داعش پیوسته‌اند که به این آمار صدها کودکی که به همراه این زنان آورده شده و یا در خاورمیانه از این زنان متولد شده را نیز باید افزود.

داعش مدت‌هاست که از زن‌ها همچون مردان برای اموری مانند جذب نیرو، جمع‌آوری اطلاعات و تبلیغ افکارش استفاده می‌کند. گفته می‌شود سرنوشت اعضای زن گروه‌های افراطی فاجعه‌بار است؛ زیرا آن‌ها یا کشته می‌شوند یا به اسارت گروه‌های افراطی رقیب می‌افتند.

طی دو، سه سال اخیر، زن‌ها و دختران زیادی در کشورهای اروپایی یا آمریکایی از طریق «مبلغان سایبری داعش» با مردان جوانی آشنا شده و به بهانه ازدواج با آن‌ها کشور خود را ترک کرده و راهی مقر فرماندهی داعش شده‌اند، بدون اینکه بدانند دقیقا چه سرنوشتی در انتظار آن‌هاست؛ هرچند برخی از آن‌ها آگاهانه و به شوق «جهاد نکاح» به داعش پیوسته‌اند.

پایگاه خبری «میرور» به سرگذشت یک دختر نوجوان آلمانی به نام «لیندا ونزل» که به داعش پیوسته می‌پردازد و در بخشی از این گزارش می‌نویسد: تروریست‌های داعش بسیاری از دختران نوجوان را با وعده‌های رویایی فریب می‎دهند، وعده‌هایی مانند خانه بزرگ، ماشین زیبا، مراقبت پزشکی، خدمتکار و یک شوهر فداکار. اما با کمال تأسف واقعیت چیزی بسیار متقاوت است، مشاهده صحنه‌های کشتار و جنگ، تجاوز و آزار و اذیت تنها بخشی از این زندگی وعده داده‌ شده‌ است.

منبع: میزان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه