مسئول موسسه یاران سبز موعود استان گیلان؛

بنای اسلام در خودسازی آدم هاست/باید کاری کنیم که دنیا از انقلاب ما الگو بگیرد

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن حسن زاده مسئول موسسه یاران سبز موعود استان گیلان شب گذشته در رابطه با اعتکاف گفت: اعتکاف سفارش شده اهل بیت(علیهم السلام) و بزرگان دین جهت خودسازی فردی است و حتما دقت و توجه به این داریم که بنای اسلام در خودسازی آدم هاست و قرآن هم اشاره به این قضیه می کند.

بنای اسلام در خودسازی آدم هاست/باید کاری کنیم که دنیا از انقلاب ما الگو بگیرد

به گزارش ۸دی، مسئول موسسه یاران سبز موعود گیلان با اشاره زندگی انسانها اظهار کرد: با اینکه در دین هم سفارش به این شده است که ما موجودی فردی هستیم ولی برای زندگی اجتماعی باید بتوانیم وارد اجتماع شویم و در زندگی اجتماعی انسان مفیدی باشیم. در آن جایگاه و شخصیتی را که خداوند برای ما در نظر گرفته و ما را اشرف مخلوقات قرار داد بواسطه اینکه فرمود این آدم خلیفه الله است و جانشین خدا روی زمین می باشد. خب دلایلش را هم فرمود: ما این آدم را از بهترین چیزها خلق کردیم و اشرف مخلوقات یعنی از همه چیز خلق شده است ولی انسان آن جایگاهی که برایش در نظر گرفته شده است و آن اول ما خلق الله است که برای انسان بیش از دیگران است. یعنی همان عقل که پیامبر درون و راهنمای انسان به سوی کارهای خوب است و ممیز انسان در خوب و بد است. اینها به خاطر این است که ما می خواهیم وارد اجتماع شویم در زندگی اجتماعی و بعد بتوانیم دستورات دین را انجام بدهیم لذا اینها همه نیاز به این دارد که آدم ها خودشان را بسازند.

حجت الاسلام محمد حسن حسن زاده در ادامه بیان داشت:  یکی از مکان ها و جاهایی که برای این خودسازی مورد ملاحظه قرار گرفته و مورد سفارش دین هم قرار گرفته است و تاکید بزرگان و علما بر همین است و یک سنت و سیره عمله بزرگان و راهنمایان اخلاقی دین ما بوده است همین بحث اعتکاف است. که این اعتکاف الحمدالله رب العالمین به برکت انقلاب اسلامی به اهتزاز در آمد و در واقع انقلاب اسلامی نام شیعه را روی کره زمین احیا کرد.

وی افزود: ما معتقد به آن هستیم که دین ما دین پایانی است و پیامبر ما پیامبر خاتم و اعظم است. دین پایانی دین اسلام است یعنی ما هرچیزی که در همه ادیان آمد برای هدایت بشر مورد نیاز بود امروز دین اسلام دین تکمیلی است یعنی تمام بایدها و نبایدهای زندگی ما در دین اسلام نهفته است.

حسن زاده در رابطه با آرمان های انقلاب اسلامی متذکر شد: ما در تعابیر حضرت امام خامنه ای می خوانیم انقلاب ما مقدمه انقلاب جهانی حضرت حجت ارواحنا فدا است. یعنی ما باید بواسطه این انقلابی که مزین به نام مبارک انقلاب اسلامی است کاری انجام بدهیم که دنیا از ما الگو و درس بگیرند. اصلا له له بزنند برای این که در انتظار حکومت جهانی امام زمان (عج) باشند.

وی ادامه داد: اعتکاف مکانی است برای عبادت فردی افراد که افراد بیایند در مسجد که خانه خداست عزلت بگیرند و این خانه خدا یعنی جایی که انسان به غیر از خدا به چیز دیگری باید دقت نکند. جالب اینجاست که در احکام اعتکاف از جمله محرمات در اعتکاف را مجادله می گویند. اهل دقت می گویند که جدال موجب بطلان اعتکاف می شود.

مسئول موسسه یاران سبز موعود گیلان یادآور شد: انسان باید جدال در هرکاری کند. اهل دقت و نظر می گویند که جدال یعنی اینکه ما برای حقانیت کار خوب  آماده ایم ثابت کنیم با همدیگر بحث کنیم نه برای اینکه کار بد را ثابت کنیم که در حرام است و اعتکاف و غیر اعتکاف ندارد. ما در اعتکاف یک کار خوب را ثابت می کنیم  و یک واقعیتی را اثبات کنیم و در این حد هم می گویند که ما در اعتکاف باید مواظب باشیم که نکند تا این حد هم مضر و مخل بر اعتکاف باشد.

وی افزود: اعتکاف عبادتی است فردی و زمینه ساز برای اینکه انسان بتواند خودش را در این فضاها بگونه ای بسازد که انشاء الله بتواند برای جامعه یک انسان زیبنده ی نام مسلمان باشد که وقتی کسی می گوید این آدم مسلمان است یعنی تسلیم محض فرامین الهی در بایدها و نبایدها می باشد. من خودم یک دوستی داشتم به نام ابوعمار حسن تونهی که اهل اندونزی بود و بعد در مسجد آیت الله بهجت(ره) باهم حرف زدیم بعد من از او سوالاتی پرسیدم که فهمیدم اهل اندونزی است.از او پرسیدم که از اول شیعه بودی گفت نه ما به برکت انقلاب اسلامی و نام امام خمینی مسلمان شده ایم. پرسیدم چگونه؟ گفت ما مسلمان بودیم و به ما می گفتند محمدیه ولی بعدها متوجه شدیم که بحث محمدیه این نیست و این وهابیت است وبه خاطر اینکه وهابیت طرد نشود و ما را حساس نکنند محمدیه می گویند. او می گفت ما پیروزی انقلاب اسلامی را که شنیدیم دنبال این رفتیم که رهبرش چه کسی است و به نام امام خمینی(ره) که رسیدیم گفتیم این شخص باید از مذهب و مکتبی باشد و آن مذهب و مکتب چنین انسانی را پرورش داده است که وقتی قیام می کند برای خدا قیام می کند اثرگذار می شود، چون برای خدا قیام کرده است. انقلاب که پیروز می شود در مقابل این همه ظلم و جرم و طاغوت اینها بی حساب و کتاب نیست. بررسی کردیم و دیدیم که ایشان دارای مذهبی به نام مذهب تشیع است. سوال کردم که شما شنیده بودید اسم تشیع را که گفت نه ما اصلا به برکت نام امام خمینی(ره) فهمیدیم که یک مذهب در اسلام به نام تشیع وجود دارد.
اینها حرکات و رفتارهای برون مرزی انقلاب اسلامی و برکات تهذیب نفس امام عزیز ماست. امامی که خودش را ساخت تا بتواند انقلاب به اینجا برسد و بواسطه انقلاب خود تنها حکومت شیعه بر روی کره زمین را به جهان معرفی کند و نام شیعه را در جهان احیا کند. اینها چطور بدست آمده است به برکت خود سازی امام بدست آمده است. اگر فرزندان امام هم در دوران دفاع مقدس کاری کرده اند همه به برکت این بوده است که خودشان را ساخته اند.

حسن زاده در پایان با اشاره به حضور جوانان و نوجوان فومنی در سنت حسنه اعتکاف خاطر نشان کرد: ما خوشحالیم که در ایامی هستیم که می بینیم جوانان و نوجوانان که در این ایام عید که روز سوم اعتکاف می شود سیزده بدر در عوض اینکه بروند بیرون و در گردش باشند. از طبیعت الهی استفاده و تفریح کنند یا صله رحم انجام دهند همه را برای خدا رها کرده اند و آمده اند در مسجد بیتوته کرده اند.

منبع: بهجت خبر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه