کارشناس مسائل سیاسی:

جمهوری اسلامی خواست اکثریت مردم بود/ تأکید امام به استفاده از لفظ «جمهوری اسلامی»

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آن چه خواستار اکثریت مردم بود، حکومت و حاکمیت اسلام بود و نوع حکومت را هم جمهوری و با تکیه به مردم قرار دادند و بیش از ۹۸ درصد مردم به عنوان جمهوری اسلامی و لاغیر رأی دادند.

جمهوری اسلامی خواست اکثریت مردم بود/ تأکید امام به استفاده از لفظ «جمهوری اسلامی»

به گزارش ۸دی، حجت‌الاسلام سید صادق ابطحی با اشاره روز جمهوری اسلامی، اظهار کرد: بعد از حرکت عظیم امام راحل و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی که فراهم شد، امام خمینی(ره) از همان ابتدای حرکت، هدف تشکیل حکومت اسلامی را دنبال می‌کردند و مبارزه با رژیم پهلوی نیز بر مبنای تشکیل حکومت اسلامی بود.

وی با بیان اینکه این اندیشه امام خمینی(ره) در کتاب ولایت فقیه که آن را در نجف اشرف نوشتند نیز موجود است، بیان کرد: امام خمینی(ره) سیستم حکومتی مطلوب در قالب ولایت فقیه را تبیین کرده بودند و اگر به این کتاب امام نگاهی اندازیم، ایشان تفسیری از مدل حکومت‌داری در اسلام را بیان کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که توسط مردم و پس از پیروزی انقلاب سر داده می‌شد، عنوان کرد: امام خمینی(ره) با توجه به شرایط امروز حکومت‌ها از لفظ جمهوری اسلامی استفاده کردند، چراکه بسیاری، از الفاظی چون جمهوری ایرانی، جمهوری دموکراتیک اسلامی و … استفاده می‌کردند، اما حضرت امام(ره) اصرار به استفاده از لفظ جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر داشتند.

وی، جمهوری را خود ملت و مردم دانست و تصریح کرد: اسلام به عنوان مکتبی که حکومت را تشکیل می‌دهد قرار گرفت و بر این اساس، حضرت امام خمینی(ره) نام جمهوری اسلامی را برای این حکومت انتخاب کردند و در رفراندوم ۱۰ و ۱۱ فروردین که در سال ۵۸ اتفاق افتاد، بیش از ۹۸ درصد مردم به عنوان جمهوری اسلامی رأی آری دادند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص تلاش‌های برخی گروه‌ها برای تغییر در نام جمهوری اسلامی، مطرح کرد: عمده تلاش‌ها از سوی طیف ملی‌گراها بود و بیشتر تلاششان این بود که عنوان جمهوری ایرانی را برای حکومت انتخاب کنند، چراکه تا پیش از این، حاکمیت یک فرد و خاندان او مطرح بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کسانی که در غرب پرورش یافته بودند و یا تفکر غربی داشتند و گروه‌های دیگری مانند منافقین و چریک‌های فدایی خلق بر جمهوری ایرانی و یا جمهوری دموکراتیک ایرانی تأکید داشتند.

ابطحی ادامه داد: روحانیون با کمک مردم توانسته بودند انقلاب را به ثمر برسانند و آنچه خواستار اکثریت مردم بود، حکومت و حاکمیت اسلام بود و نوع حکومت را هم جمهوری و با تکیه به مردم قرار دادند و بیش از ۹۸ درصد مردم به عنوان جمهوری اسلامی و لاغیر رأی دادند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه