استاندار گیلان خبر داد:

افتتاح فاز نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان

استاندار گیلان گفت: خط آهن آستارا – آستارا پیوند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و روابط تجاری دو کشور را به تناسب روابط فرهنگی و اجتماعی آنها گسترده تر خواهد کرد.

افتتاح فاز نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان

به گزارش۸دی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان مصطفی سالاری با قدردانی از تلاش های صورت گرفته از سوی دو کشور، اظهار کرد: این پروژه برای دو کشوری که دارای پیوند تاریخی عمیق و ریشه‌ای هستند، استحکام بیشتری در روابط را ایجاد می‌کند.

وی گفت: خط آهن آستارا – آستارا پیوند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و روابط تجاری دو کشور را به تناسب روابط فرهنگی و اجتماعی آنها گسترده تر خواهد کرد.

استاندار گیلان با اشاره به نوروز و بهار طبیعت، گفت: شاهد رویداد مبارکی هستیم که با تلاش این جمع و روسای جمهور دو کشور رخ داده است و دکتر روحانی همواره بر توسعه این خط ریلی و اتصال راه آهن رشت – آستارا تاکید فراوانی داشته است؛ مطمئنا همکاری جمهوری آذربایجان در مشارکت تامین مالی این مسیر به احداث خط ریلی مورد نظر کمک میکند و مجموعه مدیریتی در استان گیلان نیز بر خود تکلیف می دانیم که مسائل مالکیتی و اجتماعی این پروژه را حل کنیم تا پروژه در موعد مقرر به بهره برداری برسد؛ این خط ریلی با توافق رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با تلاش عوامل راه آهن دو کشور اجرا شد و جمهوری آذربایجان، ۵۰ درصد هزینه های مالی احداث راه آهن رشت – آستارا را نیز تقبل خواهد کرد.

سالاری ادامه داد: به کمک همه نیاز داریم تا بارانداز راه آهن به محلی برای ارائه خدمات لجستیک تبدیل شود و بخشی از اقتصاد راه آهن به شهرستان آستارا و گیلان کمک کند و بسته بندی و توزیع کالاها در همین نقطه اتفاق بیافتند و پیشنهاد می‌کنیم این ناحیه به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق شود که یک روند اداری کوتاهتری است و در ادامه می تواند به منطقه آزاد تبدیل شود.

وی با اشاره به مزیت های منطقه ویژه اقتصادی در قوانین جاری کشور، گفت: با توافق طرفین می‌توانیم شاهد تسهیل ورود و خروج بین دو کشور و افزایش ترانزیت نیز باشیم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اتصال راه‌آهن رشت به آستارا کریدور شمال – جنوب را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: این اتفاق دستاورد بزرگی برای هر دو کشور است و اتصال این منطقه به ۸ کیلومتری بندر آستارا نیز در برنامه کاری جمهوری اسلامی قرار دارد که سبب پیوند حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی خواهد شد.

سالاری با قدردانی از پیمانکاران و کارکنان این پروژه در ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: هر دو کشور بصورت جدی پیگیر تکمیل کریدور شمال – جنوب هستند و مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه ملی و استانی بر عملیاتی شدن سریع راه آهن رشت – آستارا تاکید دارند و امیدوارم گام های بعدی با همدلی بیشتری در هر دو کشور برداشته شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه