پروژه آماده سازی کی‌ روش؛ به برزیل نگاه کنید!

پیشنهاد کی روش با موج مخالفت ها مواجه شده است. او برای در اختیار گرفتن بازیکن ها و آغاز آماده سازی آن ها برای جام جهانی با مشکل مواجه شده است. دو روش مواجهه با کی‌روش وجود دارد. عده ای می گویند کجای دنیا این شکل آماده سازی وجود دارد؟ عده ای هم می گویند وضعیت بازیکن های لیگ اگر از لژیونرها بهتر نباشد، به احتمال زیاد بدتر نیست.

پروژه آماده سازی کی‌ روش؛ به برزیل نگاه کنید!

به گزارش ۸دی،  مربی کُروات پرسپولیس تندترین مخالف پروژه کی روش است. شاید او یادش نباشد که برای آماده سازی جام جهانی ۲۰۰۶، او اوایل اردیبهشت ماه تا ۲۱ خرداد برای آماده سازی تیمش فرصت داشت و از بازیکن های داخلی تنها ۳بازیکن صباباتری نتوانستند به صورت کامل در اردوها حاضر باشند. او حتی کنفرانس خبری بعد از بازی با مکزیک را هم فراموش کرده است. نیمه دوم با افت بدنی تیم ملی، مکزیک بازی را به راحتی در دست گرفت و سه امتیاز را کسب کرد. بعد از بازی، برانکو هنوز فکر می کرد می شود بدون برنامه به راه ادامه داد. می شود به مصاف پرتغال رفت و شکست نخورد. اما ریچارد لاولوپه سرمربی مکزیک حرف های جالبی به زبان آورد. او از باشگاه های داخلی مکزیک تشکر کرد که زودتر از موعد بازیکن ها را به او تحویل داده اند.

از این مرحله گذر کنیم و به بحث اصلی بپردازیم. هیچ مربی صادقی که فوتبال مدرن در بالاترین سطحش را تجربه کرده باشد، نباید از این حرف‌ها بزند که یک بازیکنش در لیگ ایران در حد بازیکن‌های اسپانیاست. پس از این موضوع به عنوان یک موضوع بدیهی گذر می کنیم. اگر هم چنین حرفی گفته شده، می گذاریم به پای تجربه نکردن فوتبال در سطح یک آن. باید میان کسی که شبانه روز کیفیت بازیکنی مثل رونالدو یا فردیناند و ویدیچ و بکهام و سایرین را زیر نظر داشته، با مربیان معمولی تفاوت وجود داشته باشد.
اما پروژه کی روش چیست؟ به زبان ساده می‌توان گفت کی روش علاوه بر بدنسازی مجدد، به دنبال بالا رفتن کیفیت چند فاکتور دیگر جز دوندگی هم هست. افزایش سرعت تصمیم گیری، افزایش سرعت عکس العمل، بالا رفتن کیفیت جهش ها و پرش ها در طول بازی و در کل همه آنچه احتمال تطبیق پذیری بازیکن با ریتم سریع تر بازی را بیشتر کند، از اهداف کی روش در پروژه آماده سازی بازیکن های داخلی خواهد بود. راه دور نرویم. به مصاحبه دستیار سابق برانکو با روزنامه ایران ورزشی دقت کنید.

سرتون چوک: “چمن‌های ورزشگاه‌های ایران اغلب متناسب با زمین ورزشگاه‌های لیگ قهرمانان نیست. اغلب زمین‌های ایران طوری است که توپ روی آن سرعت نمی‌گیرد و به اصطلاح SLOW ‌است اما زمین‌های لیگ قهرمانان را در نظر بگیرید که روی همه آنها توپ سریع حرکت می‌کند. مثلا زمین ورزشگاه الجزیره را در نظر بگیرید که آنجا مقابل الاهلی و الهلال بازی کردیم. مردم در تلویزیون این تفاوت را درک نمی‌کنند و ما اینجا کار می‌کنیم و فقط یکی دو جلسه آنجا تمرین می‌کنیم و تفاوت را درک می‌کنیم. در این تفاوت‌ها خیلی چیزها می‌تواند اتفاق بیفتد.”

دستیار سابق برانکو مربی صادقی است. او تفاوت سطح و سرعت بازی لیگ ایران و لیگ قهرمانان را شرح می دهد. حتما لیگ قهرمانان آسیا هم به مراتب سرعت و ریتم کندتری نسبت به بازی های جام جهانی دارد. اینطور نیست؟
کی روش در جام جهانی قبل با همکاری مجموعه کورینتیانس توانست تیم ملی را برای رقابت با فینالیست جام جهانی آماده کند. هرچند در آخرین بازی، باز هم شاهد افت بدنی بازیکن ها بودیم. شرایطی که کی روش و دستیارانش اعلام کردند جز اشکان دژاگه، بدن سایر ملی پوش ها درست ریکاوری نمیشد. کی روش در آفریقای جنوبی و اتریش با همکارانش توانست سطح رقابتی بازیکن ها را افزایش دهد. در طول حضور کی روش مربیان بدنساز مختلفی در ایران حضور پیدا کرده اند.

مک درموت ایرلندی، کاوربرگ بلژیکی، میکو کوجالای فنلاندی و دیگو جیاچینوی آرژانتینی. علاوه بر میکو کوجالا که هنوز هم در تیم ملی حضور دارد، برای آماده سازی جام جهانی برزیل از سه متخصص دیگر استفاده شد. برونو مازیوتی، دیاگو جیاچینو و لوسیانو روسا اعضای کادر آمادگی جسمانی تیم ملی برای رساندن عملکرد فیزیکی بازیکن های ایران به سطح یک فوتبال دنیا تلاش کردند. برونو مازیوتی و لوسیانو روسا از اعضای باشگاه کورینتیانس و همکاران تیته مربی کنونی برزیل بودند. تیم ملی در برزیل هم در کمپ کورینتیانس و با استفاده از لابراتوار مجهز آنها توانست تمرینات خاصی انجام دهد. برونو مازیوتی در گفتگو با رسانه های برزیل از پروژه تیم ملی صحبت کرده بود. او اعلام کرد که کی روش در تمرینات هم بازیکن ها را به دو گروه تقسیم می کند. یک گروه بازیکن های داخلی و کشورهای اطراف و یک گروه از لژیونرها. آن ها بر اساس فیزیک و سطح بازیکن ها بارتمرینی بازیکن ها را مشخص و پس از آن تمرینات خاص برای بالا بردن توان آن ها طراحی می‌کردند.

برونو مازیوتی که یک فیزیوتراپ سرشناس است و کارهای بدنسازی و آنالیز فیزیکی خاصی در کورینتیانس به همراه همکارانش انجام می داد، پس از جام جهانی حضورش در تیم ملی ایران به پایان رسید و با پیشنهاد همکاری باشگاه شاندونگ چین که مانو منزس را در رأس کادر فنی خود می دید، راهی چین شد. او بعد از کسب موفقیت همراه همکارانش در کورینتیانس، با حقوق نجومی ماهیانه ۲۴۰ هزار دلار راهی شاندونگ شد. دستمزدی تقریبا ده برابر دستمزد برانکو در همین تیم از لیگ چین. پس از حضور تیته در تیم ملی برزیل، مازیوتی دوباره به درخواست سرمربی برزیل در آماده سازی تیم ملی برزیل برای جام جهانی ۲۰۱۸ به او کمک خواهد کرد.

بعد از جام جهانی با پیشنهاد مازیوتی به کارلوس کی روش، دیگو جیاچینو آرژانتینی به کارش در تیم ملی ادامه داد و کی روش هم سعی کرد بعد از درگیری هایش با زوج معروف و باز پس گیری ساختمان تیم های ملی، لوازم و ابزار مورد نیاز تیم ملی خریداری شده و در آنجا قرار گیرد. کی روش بعد از پیروز شدن در جدال بر سر آن ساختمان، اینگونه از پک صحبت کرد. “این ساختمان یک میراث است برای آینده فوتبال ایران و یک مغز متفکر؛ بازیکنان و تیم‌های ملی در آینده مثل یک لابراتوار در آن رشد خواهند کرد. در این مورد قدم به قدم با تاج صحبت کردیم و دقیقاً همانند برنامه اصلی یک برنامه هم برای اینجا داشتیم و آن را برای آینده تطابق دادیم. تاج پیشنهاد داد یک سازمان برای تیم‌های ملی داشته باشیم ضمن اینکه معتقدم تا الان اشتباه فوتبال ایران این بوده است که هر کدام از تیم‌های ملی در یک جزیره بوده‌اند اما از این به بعد طبق فرمایش رئیس جمهور ۸۰میلیون، یک ملت و یک ضربان قلب خواهیم بود. ولی احتیاج به امکانات مناسب‌تری داریم که سطح بازیکنان را ارتقا دهیم. امیدوارم قبل از مرگم و یا حداقل تا زمانی که مربی هستم ببینیم که این امکانات در این مرکز فراهم شده است. در واقع این مرکز یک سرمایه‌گذاری خواهد بود برای فوتبال ایران.”

هنوز پیشنهاد کی روش قطعی نشده. ما هنوز نمی دانیم او چه در سر دارد. اما بهتر است به مرد پرتغالی اعتماد کنیم. او که بهترین ها را به کار می‌گیرد. بهترین هایی که چند سال بعد در آسی‌ حقوقی نجومی دریافت می‌کنند و برزیل را برای رسیدن به جام همراهی خواهند کرد. ما تا زمان داشتن زمین های مناسب و یک لابراتوار مجهز و داشتن مربی ها و کادر فنی مجهز به دانش روز در باشگاه‌ها، به اجبار باید به نسخه های مربیانی چون کی‌روش تن دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه