آجیل بخورید اما به دندان‌هایتان فشار نیاورید

یک دندانپزشک گفت: دو عامل اساسی می‌تواند در سلامت دهان و دندان موثر باشد که یکی مسواک زدن است و دیگری وارد آوردن نیروی بیشتر از حد به دندان‌هاست، مردم باید در خوردن آجیل که مواد نسبتا سفتی برای خرد کردن محسوب می‌شوند، احتیاط کنند.

آجیل بخورید اما به دندان‌هایتان فشار نیاورید

به گزارش ۸دی، دکتر عباس کمالی با بیان اینکه مخرب‌ترین عامل برای دندان‌ها نیرو است، اضافه کرد: برای حفظ بهداشت دهان و دندان دو فاکتور مهم وجود دارد که یکی مسواک زدن است که از افزایش میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و دیگری نوع ترکیب غذایی است که مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: شخصی که ترکیب غذایی نسبتا سفتی مصرف می‌کند، باید فشار بیشتری با دندان برای خرد کردن آن بیاورد، در واقع دومین عامل خرابی دندان‌ها همین فشار و نیروی بیش از حد به آن است.

کمالی با اشاره به رفتارهای نادرست برخی افراد در ایام عید برای خوردن آجیل اضافه کرد: فشارهایی که برای شکستن آجیل با دندان‌ها وارد می‌شود مخرب بوده و می‌تواند به بافت دندان‌ها آسیب بزند.

این دندانپزشک با بیان اینکه خوردن آجیل می‌تواند در کاهش چربی‌های مضر در بدن کمک کند، گفت: به لحاظ سیستمیک و جلوگیری از تجمع چربی‌های مضر در بدن خوردن آجیل مفید است، اما نمک موجود در آجیل و فشاری که برای خوردن وارد می‌شود آن را مضرر می‌کند، بنابراین باید در خوردن آجیل دقت شود.

وی تصریح کرد: مصرف شیرینی جات و مواد چسبناک شکلاتی هم اگر به اندازه مصرف شود و قبل از مصرف به ویژه در بین کودکان از مسواک استفاده شود، می‌تواند از بروز عوارض پیشگیری کند.

کمالی افزود: اقدام دیگری که افراد می‌توانند برای حفظ دندان‌ها انجام دهند این است که حداکثر تا ۲۰ دقیقه بعد از مصرف مواد شیرین آب بنوشند تا عوارض این مواد بر روی دندان‌ها کمتر شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه