تلگراف: رهبر کره شمالی قول دیدار با ترامپ داد

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز چهارشنبه در دیدار با رئیس جمهوری چین در پکن قول داد برای پایبندی به روند غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره، در نخستین سفر خارجی خود با دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش دیدار و گفت وگو کند.

تلگراف: رهبر کره شمالی قول دیدار با ترامپ داد

به گزارش ۸دی، روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد، کیم جونگ اون در سفر دو روزه به پکن و دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای ملاقات با ترامپ ابزار امیدواری کرد و گفت: اگر واشنگتن و سئول نیز با نیت خوب به صلح در منطقه پایبند باشند، وی نیز حاضر است کره شمالی را از تسلیحات هسته ای عاری کند و برای تحقق صلح و ثبات بکوشد.

گرچه دولت کره جنوبی نیز اوایل ماه مارس (اواخر بهمن ماه) بر تمایل کیم جونگ اون برای دیدار با ترامپ صحه گذاشته بود، اما پیونگ یانگ تاکنون رسما این خبر را تایید و یا تکذیب نکرد.

براساس گزارش تلگراف، این وعده رهبر کره شمالی به رئیس جمهوری چین در واقع یک پیام رسمی به آمریکاست تا بتواند مسائل تاریخی با این کشور و همسایگان خود از جمله کره جنوبی و ژاپن را از راه مسالمت آمیز حل و فصل کند.

به گزارش ایرنا، از سوی دیگر براساس یافته های یک نظرسنجی انتشار یافته در شبکه سی.ان.ان آمریکا دو سوم مردم این کشور موافق دیدار ترامپ و کیم جونگ اون هستند.

این نظرسنجی که توسط موسسه SSRS برای سی.ان.ان انجام شده است، نشان می دهد ۶۲ درصد آمریکایی ها با این دیدار موافق و ۳۱ درصد با آن مخالف هستند.

انتشار خبر دیدار احتمالی میان کیم و ترامپ باعث کاهش نگرانی های آمریکایی ها درباره تهدیدهای کره شمالی شده و ۴۳ درصد از مردم عملکرد ترامپ را در این زمینه تایید می کنند.

در نظرسنجی ماه سپتامبر، ۵۰ درصد از آمریکایی ها کره شمالی را تهدیدی فوری قلمداد کردند که این رقم هم اکنون به ۳۹ درصد رسیده است.

همچنین ۶۳ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که صرفا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی می توان مساله کره شمالی را حل کرد.

افزون بر این، تمایل آمریکایی ها به اقدام نظامی علیه کره شمالی در صورت شکست تلاش های سیاسی و اقتصادی کاهش یافته است.

در نظرسنجی ماه سپتامبر ۵۸ درصد پاسخ دهندگان موافق اقدام نظامی بودند اما این رقم اینک به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته مقامات کره جنوبی که مورد تایید کاخ سفید هم قرار گرفته، کیم جونگ اون خواستار دیدار و گفت وگوی مستقیم با رئیس جمهوری آمریکا شده و ترامپ هم با آن موافقت کرده و قرار است تا ماه مه (اردیبهشت) انجام شود اما هنوز زمان و مکان دقیق آن معلوم نیست.

انجام آزمایش های موشکی و اتمی توسط پیونگ یانگ ظرف یک سال گذشته باعث افزایش تنش ها بین کره شمالی و آمریکا و متحدان این کشور شده است.

به دنبال آزمایش ششمین بمب هسته ای کره شمالی که ۱۵ سپتامبر(شهریور) ۲۰۱۷ صورت گرفت، آمریکا با کمک چین و روسیه قطعنامه ای را در سازمان ملل علیه پیونگ یانگ تصویب کرد.

همچنین به گفتۀ مقامات کرۀ جنوبی، رهبر کرۀ شمالی موافقت کرده آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را متوقف و خود را به «ضد هسته‌ای شدن» متعهد کند.

انتشار این خبر و دعوت کیم جونگ اون از ترامپ برای برگزاری یک دیدار پس از چند ماه تنش و رد و بدل شدن اظهارات تهدید آمیز میان رهبران دو کشور انجام می‌شود.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ دعوت رهبر کرۀ شمالی را پذیرفته و آماده است تا ماه می با آقای کیم ملاقات کند. قرار است در این دیدار بی‌سابقه، دربارۀ آینده برنامۀ هسته‌ای و موشکی این کشور گفت وگو شود.

مقامات آمریکایی این دعوت را یک پیروزی در پی اجرای سیاست «فشار حداکثری» توسط ترامپ توصیف و تاکید کرده‌اند که واشنگتن تا زمان خلع سلاح هسته ای کرۀ شمالی، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا نیز در پیامی توییتری تصمیمات جدید رهبر کرۀ شمالی را یک پیشرفت بزرگ خواند، اما نوشت تا زمان رسیدن به یک توافق، تحریم‌های این کشور به قوت خود باقی خواند ماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه