رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد؛

مستمری مددجویان افزایش یافت

معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مستمری مددجویان در راستای عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری ها، امسال ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مستمری مددجویان افزایش یافت
به گزارش۸دی، انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشت: دولت و سازمان بهزیستی کشور پس از سال ها نسبت به افزایش مستمری مددجویان اهتمام ورزید و مستمری خانواده های یک نفره از ۵۳ هزار تومان به ۱۴۸ هزار تومان، مستمری خانواده های دو نفره از ۶۱ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان و مستمری خانواده های پنج نفر به بالا از یکصد هزار تومان به ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: خانواده های پنج نفره، ۴۶۰ هزار تومان مستمری دریافت می کنند که با ۲۲۰ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه ها و افزایش ۱۰ درصدی مستمری طی سال جاری به ۷۰۰ هزار تومان می رسد که این افزایش از ۱۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان در راستای کاهش نابرابری ها صورت گرفته است.

ایجاد ۴۹ هزار شغل برای کاهش نابرابری
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توجه به حداقل معیشت افراد مستمری بگیر در دولت های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: توجه ویژه به اشتغال جامعه هدف بهزیستی از راهکارهای دیگر این سازمان برای تلاش درجهت برقراری عدالت اجتماعی به شمار می آید.
محسنی بندپی افزود: براساس تبصره قانون بودجه ۹۶ و ۹۷ برای مددجویان، وام اشتغال درنظر گرفته شده است.
وی اظهارداشت: تا ۲۷ اسفند ماه سال گذشته از ۹۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده برای وام اشتغال، ۵۲۰ میلیارد تومان جذب و برای ۴۹ هزار نفر شغل ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد: ۲۶ هزار نفر از این ۴۹ هزار نفر، افراد دارای معلولیت و ۲۳ هزار نفر ، زن سرپرست خانوار بوده اند.
محسنی بندپی گفت: ایجاد این فرصت های شغلی موجب شد تا مددجویان از وضعیت گرفتن مستمری، خارج شوند و درآمد مستمر پایدار متکی بر ظرفیت های فکری و مهارت در جامعه، کسب کنند.

تلاش برای برابرسازی حقوق معلولان با پیشنهاد لایحه ای از سوی دولت
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: قانون جامع حمایت از معلولان، طرحی بود که از سوی مجلس ارائه و سال ۸۳ تصویب شد اما به بار مالی آن، پرداخته نشده بود.
محسنی بندپی گفت: بنابراین دولت ، لایحه ای به مجلس پیشنهاد کرد که در آن، ابعاد رفاهی، اشتغال، پرستاری، تشکیل شورای عالی معلولان و حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت ، لحاظ شده بود.
وی افزود: این لایحه، تلاشی بود تا صدای افراد دارای معلولیت از مجرای قانون شنیده شود و گامی برای برابرسازی و ایجاد عدالت اجتماعی بود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: در این لایحه، حمایت های خوبی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است بطور مثال حق بیمه سهم کارفرمایان به ازای استخدام هر معلول تا پنج سال از سوی دولت پرداخت می شود.
محسنی بندپی اضافه کرد: همچنین براساس این لایحه ، حق پرستاری در خانه برای معلولان در نظر گرفته شده و اگر تشخیص داده شود که معلولی نمی تواند کار کند، حداقل پایه حقوق و دستمزد به او پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت بیشتر از افراد عادی، نیازمند خدمات درمانی و توانبخشی هستند، ادامه داد: براساس این لایحه، خدمات توانبخشی در بسته تعهدات بیمه پایه قرار می گیرد.

بودجه‌ای برای نیازمندان خارج از پوشش نهادهای حمایتی جهت کاهش فقر مطلق 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت در بودجه ۹۷ برای افراد نیازمند خارج از پوشش نهادهای حمایتی جهت کاهش فقر مطلق، اعتباری بالغ بر دو هزار و ششصد میلیارد تومان به غیر از منابع مالی حاصل از حذف تدریجی یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی، در نظر گرفته است.
محسنی بندپی اضافه کرد: این افراد به مرور در چرخه توانمندسازی و دریافت مستمری قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: برآورد می شود در جامعه معلولین خارج از پوشش بهزیستی، ۱۵۰ هزار نفر به حمایت و توجه ویژه‌ای مانند حق پرستاری، نیاز داشته باشند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سامانه بهزیستی نیز ۸۰ هزار خانوار زن سرپرست ثبت شده اند تا تحت پوشش قرار گیرند.
وی، توانمندسازی ، برقراری حداقل دستمزد و ایجاد فرصتهای شغلی را از مهم ترین اقدامات بهزیستی در راستای عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری ها برشمرد و گفت: بطور مثال نسبت به توانمندسازی ۱۷ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در سال ۹۴ از طریق گروه های همیار و خودیار، اقدام و افراد جدید جایگزین آنان شدند.
محسنی بندپی تاکید کرد: با ایجاد فرصت های شغلی و توانمندسازی ، مددجویان به تدریج از چرخه حمایت مستقیم خارج می شوند.

پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی برای شناسایی خانوارهای دارای فقر
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در معاونت رفاه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می کند.
محسنی بندپی افزود: در این پنجره، وضعیت فردی و خانوادگی تمام آحاد جامعه به منظور شفافیت میزان درآمد، ثبت می شود.

پیشگیری از سقوط افراد به ورطه فقر
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان همواره تلاش دارد تا با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از فاصله گرفتن افراد از طبقه متوسط و سقوط به ورطه فقر، جلوگیری کند.
محسنی بندپی اضافه کرد: پیشگیری از بروز و شیوع بخشی از معلولیت ها با اجباری کردن مشاوره های ژنتیکی ، تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر آسیب های اجتماعی از مهم ترین تدابیر اتخاذ شده بهزیستی در جهت برقراری عدالت اجتماعی است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه