در گفت‌وگو با سرپرست SID اعلام شد؛

ضعف قانونی؛ مهمترین چالش مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی/اولویت‌های مرکز در سال ۹۷

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) کمبود قوانین مرتبط با فناوری اطلاعات را از چالش‌های مهم این مرکز عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین چالش مجموعه ما به عنوان مجموعه‌ای که وظایفش بر اساس موضوع فناوری اطلاعات طراحی شده و استفاده زیادی از این فضا می‌کند، این است که قوانین کافی در این زمینه وجود ندارد.

ضعف قانونی؛ مهمترین چالش مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی/اولویت‌های مرکز در سال ۹۷

به گزارش هشت دی،دکتر فاطمه عظیم‌زاده  اظهار کرد: قوانینی که در حال حاضر در زمینه IT وجود دارد نیز به طور کامل اجرا نمی‌شود و کسانی که باید روی این قوانین نظارت داشته باشند و آن را اجرا کنند، به طور مطلوب عمل نمی‌کنند و یکی از نیازهای مهم مجموعه‌هایی همچون مجموعه ما، بهبود این وضعیت است.

وی اضافه کرد: اگر کسی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، نتواند اطمینان حاصل کند که قوانین لازم برای حفاظت از سرمایه او وجود دارد و آن قوانین اجرا می‌شود، انگیزه‌های خود را برای فعالیت از دست می‌دهد.

عظیم‌زاده درباره محورهای اصلی این مرکز در سال ۹۷، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم این مرکز برای سال ۹۷، استفاده حداکثری از تکنولوژی IT روز و به‌خصوص الگوریتم‌های هوش مصنوعی است و به دنبال آن هستیم که از سایر تکنولوژی‌های روز نیز استفاده کنیم.

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای مورد توجه این مرکز در سال جدید، استفاده بیشتر از فضای شبکه‌های اجتماعی و حضور پررنگ‌تر در این مجموعه‌ها است.

عظیم‌زاده تصریح کرد: به طور کلی به دنبال افزایش دادن حجم و محتوای مفید برای کاربران هستیم و از طرفی ایجاد بسترهایی که می‌تواند دسترسی کاربر را به محتوا مطلوب‌تر کند، در اولویت‌های ما قرار دارد.

وی گسترش ارتباطات بین‌المللی را از دیگر اولویت‌های این مرکز در سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که علاوه بر افزایش تعاملات بین‌المللی، مسائل امنیتی مرکز را نیز ارتقاء دهیم.

عظیم‌زاده درباره مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده این مرکز در سال ۹۶ گفت: همکاری با پروژه جویشگر بومی، یکی از پروژه‌های مهم این مرکز در سال ۹۶ بود که در این پروژه گردآوری مستندات علمی با گردآوری بیش از ۱۰۸ هزار مقاله‌ای که در کنفرانس‌های معتبر علمی داخل کشور ارائه شده بود، پایان یافت.

وی افزود: پروژه دیگر،‌ ایجاد یک بانک اطلاعات علمی تخصصی با توجه به ماموریت‌های هلال احمر بود که توسط مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی انجام شد. در این پروژه متناسب با ماموریت‌های هلال احمر درخت‌واژه تخصصی‌ای ایجاد شد و همه سندهایی که در یک دوره زمانی مشخص مرتبط با ماموریت‌های هلال‌ احمر انتشار یافته بود، گردآوری شد و همه این سندها به طور مجدد برچسب خورد و به این ترتیب توانستیم یک سیستم جستجوی بهتری را تعریف کنیم تا کاربرانی که به اطلاعات این حوزه نیاز دارند، به اطلاعات راحت‌تر دسترسی یابند.

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) درباره دیگر پروژه‌های انجام شده در این مرکز، اظهار کرد: مرکز اطلاعات علمی روزانه حدود ۴۰ هزار بازدید دارد و تعداد این بازدیدها در ماه به بیش از ۱۲۰ هزار مورد می‌رسد که در این بازدیدها،‌ حجم زیادی از اسناد فارسی و لاتین دانلود و استفاده می‌شود.

عظیم‌زاده ادامه داد: سرویس ترجمیار جهت دسترسی راحت‌تر کاربران به اسناد با کمک یک شرکت دانش‌بنیان که کار ترجمه ماشینی را به کمک داده‌هایی که در مجموعه SID وجود داشت، انجام می‌دادند، ایجاد شد. نهایتا ما توانستیم با استفاده از سیستم این شرکت دانش‌بنیان، برای ترجمه مقالات علمی به خروجی بهتری دست یابیم.

وی اضافه کرد: وقتی در این سیستم، مقاله علمی آپلود می‌شود، ترجمه ماشینی که توسط این سیستم دریافت می‌شود، به نسبت بسیار بهتر از ترجمه‌ای است که از گوگل‌ ترنسلیت دریافت می‌شود و این سرویس یک خدمت دیگر به خدماتی که دانشجویان و محققان از SID  دریافت می‌کردند، اضافه کرده است.

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) به تعدادی از تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای این مرکز با سازمان‌های دیگر برای نمایه‌سازی و گردآوری و مستندسازی داده‌های علمی آن‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بازخوردی که از این اقدام دریافت شده، بسیار مثبت بوده است.

عظیم‌زاده اظهار کرد: کار دیگری که در این مرکز انجام شده، استفاده جدی‌تر از بحث هوش مصنوعی در تحلیل اطلاعات این مرکز است. در سال ۹۶ این امکان به وجود آمد که بتوانیم به صورت هدفمند سایر اطلاعات جانبی را در کنار هر مقاله قرار دهیم. به طور مثال اگر قرار است کنفرانس،‌ کار علمی، شرکت دانش‌بنیان و یا هر سندی دیگری را که به نوعی مورد نیاز دانشجویان است، معرفی شود، این امکان فراهم شد که کلیدواژه‌هایی که در مقالات داریم را با واژه‌های کلیدی که در هر یک از این تولیدات می‌تواند وجود داشته باشد، هماهنگ کنیم و خوشبختانه در چند موردی که این اقدام انجام شد، تعداد بازدیدهایی که از این محتواها انجام گرفت، بسیار بیشتر بود.

وی یادآور شد: یکی از مباحث مهمی که در IT وجود دارد، این است که وقتی اطلاعاتی را برای کاربر آماده می‌کنیم، با توجه به حجم زیاد آن‌ها، اطلاعات باید به صورت هدفمند به کاربر ارائه شود.

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) افزود: برای مثال اگر کسی در زمینه علوم انسانی به دنبال مطلب می‌گردد، قطعا یک مطلب فنی و مهندسی مورد نیاز او نیست و اگر بخواهیم او را با مطالب غیر مرتبط مواجه کنیم، عملا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال ۹۷ استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به صورت جدی‌تر و بیشتر است.

عظیم‌زاده در پایان اظهار کرد: از سوی مرکز  SID زمینه همکاری با مجموعه‌هایی که به نوعی کار علمی انجام می‌دهند و دنبال مخاطبی می‌گردند تا مشتری محصولات آن‌ها شود، وجود دارد تا هر دو طرف بتوانند از نتیجه این همکاری بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه