عکاس: آتنا میرزاخواه
گیلان را باید دید (۳)

معرفی طبیعت بکر و آثار تاریخی املش/ برج «میل اُمام» و خانه های دلربای «صوفی» در آینه ی تاریخ

در این گزارش به معرفی طبیعت بکر و آثار تاریخی شهرستان املش از خانه های زیبای صوفی گرفته تا برج میل اُمام و… پرداخته می شود.

معرفی طبیعت بکر و آثار تاریخی املش/ برج «میل اُمام» و خانه های دلربای «صوفی» در آینه ی تاریخ

به گزارش هشت دی، استان گیلان علاوه بر مناطق و جاذبه های طبیعی زیبا از بناهای تاریخی بی نظیری برخوردار است که نقش عظیمی می توانند در جذب گردشگر ایفا کنند.

بر این اساس تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی در ایام عید نوروز به معرفی مناطق و جاذبه های گردشگری در شهرستان های گیلان می پردازد.

در این گزارش به معرفی طبیعت بکر و آثار تاریخی شهرستان املش از خانه های زیبای صوفی گرفته تا برج میل اُمام و… پرداخته می شود.

 

تالاب زربیجار

یکی از دیدنی ترین مناطق املش تالاب (سل) زربیجار است که بعنوان یک زیستگاه طبیعی برای حیوانات و پرندگان مهاجر ، همچنین محل ذخیره آب جهت مصارف شالیکاری حائز اهمیت می باشد.

گنجایش آن بیست و پنج هزار متر مکعب آب بوده و آب این تالاب توسط چشمه های آن و از طریق رودخانه “هردوآب” و سرشاخه پلرود تأمین می گردد. پوشش گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی در تالاب، جلوه ای فرحبخش برای گردشگران در فصل بهار و تابستان ایجاد می نماید.

تالاب طبیعی است وبر حسب ظاهر درگذشته بسیار وسیع بود ولی به دلیل کاهش سطح آب و دخالت های انسان از سطح آن کاسته شده است. استخردو قسمت است. قسمت اول در کنار جاده و قسمت دوم به صورت تالاب همراه با گونه های تالابی است. تالاب از طریق جاده کمربندی املش قابل دسترسی است.

خصیل دشت؛ بهشتی بر فراز ابرها

هلودشت و خصیل دشت، دو روستای واقع در ارتفاع حدودا ۱۹۰۰ متری کوهستان‌های جنوب املش هستند که همچون اکثر روستاهایی که بر فراز کوه قرار دارند تعدد خانوارهای ساکن در آن در فصول سرد سال تقریبا به صفر می‌رسد اما در حال حاضر ساکنین این روستاها کماکان در آنها سکونت دارند و قهوه‌خانه‌ها و اقامت‌گاه‌هایشان پذیرای مسافران هستند.

از ابتدای “هلودشت” کم‌کم بر فراز ابرها اوج می‌گیرید و در ادامه، نرسیده به “خصیل دشت” مناظر بدیعی را تجربه خواهید کرد.

کوهستان‌های سر به فلک کشیده، با قله‌های برفی، دامنه‌هایی پوشیده از جنگل و ابرهایی که همچون رهگذران در میان آنها پرسه می‌زنند. جای جای این مکان نیز مناطق مناسبی برای اطراق کردن و لذت بردن از محیط پیرامون تان وجود دارند.

خانه های صوفی

خانه های صوفی املش نمونه کامل خانه‌های اربابی با سقف سفالی است. تعداد زیادی از خانه های قدیمی خاندان صوفی در این شهرستان وجود دارد.

یکی از آن ها عمارت عبدالعلی خان صوفی است که یکی از بناهای تاریخی استان گیلان است.

این خانه که از بناهای دوره قاجاریه می‌باشد، دارای محوطه‌ای به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و زیربنای ۷۰۰ مترمربع است. این عمارت در دو طبقه تابستانی‌نشین و زمستانی‌نشین بنا شده و شامل ۱۲ اتاق و ۶ پستو می‌باشد. تمامی اتاق‌های این عمارت به صورت قرینه بوده و آثار گچبری، شیشه‌های رنگی، مقرنس‌کاری، آیینه‌کاری، نقاشی‌های روی دیوار و بکارگیری رنگ‌های طبیعی، این بنا را به عنوان یکی از بناهای شاخص شهرستان املش و استان گیلان ساخته مطرح ساخته است.

خزینه، حمام و آشپزخانه از دیگر بخش‌های این عمارت است که در خارج از بنا واقع شده‌اند. عمارت عبدالعلی خان با قدمتی نزدیک به دو قرن تاکنون ۶ نسل را در خود پرورش داده است.

برج تاریخی میل اُمام

میل اُمام در میان مردم منطقه به برج امام و همچنین آتشکده‌ی دوران ساسانی معروف است، در فاصله یک کیلومتری شمال شرق روستای قدیمی و زیبای اُمام، از توابع دهستان سمام در بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد.

میل اُمام بلندترین نقطه کوه سومان سرا، در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. شکل این میل، استوانه‌ است که روی سراسر بدنه‌ی خارجی را با گچ غربالی و درشت سفید کرده بودند تا از دور نمایان باشد، این برج را باید جزء برج های راهنما دانست.

در فرهنگ جغرافیای ایران آمده که در اطراف این میل بقایای ابنیه‌ی قدیمی از قبیل آجر و سفال مشاهده شده، از این رو این برج، آتشکده یا برج خبری بوده، البته بعضی از ریش سپیدان محل هم معتقدند این محل در گذشته آتشکده بوده است.

این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه تابستان نشین

روستای تابستان نشین در جنوب شهر املش و دارای طبیعتی با چشم انداز زیباست. چای کاری و دامداری، شغل اصلی اهالی روستاست.

منطقه تابستان نشین بر خلاف اسمش، منطقه ای ییلاقی نبوده و راه دسترسی به این منطقه زیبا و کوهستانی آسان و با جاده ای آسفالته  است که از مرکز شهر املش، بین ۴ تا ۷ کیلومتر فاصله دارد.

این روستای زیبا با چشم اندازهای فوق العاده ای که داره بسیار روح نواز و زیباست. باغات چای، صدای بکر طبیعت و آرامشی که در این روستا حکم فرماست دل هر گردشگری را می رباید.

پارک اقامتی گلستان

یکی از پروژه‌های گردشگری دارای اهمیت و اولویت در استان گیلان پارک اقامتی گلستان در املش است که می تواند موجب ماندگاری گردشگران در این شهرستان باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی بهبودی املشی
خیلی عالی بود و تشکر از شما بابت معرفی املش زیبا ....
در حاشیه