بار دیگر آتش در نیستان های تالاب انزلی افتاد

تالاب انزلی بار دیگر با دستان نامهربان افرادی به آتش کشیده شد و نیزارهای آن شمع مزارش شدند.

بار دیگر آتش در نیستان های تالاب انزلی افتاد

به گزارش هشت دی،این حریق ها بی سبب افروخته نمی شود بلکه سودجویان در سالهای اخیر با هدف تصرف اراضی هر از گاهی بخشی از جان سبز تالاب انزلی را سوزانده و خاکستر می کنند .
منطقه ماراگوده تالاب انزلی از ساعت ۱۱ قبل از ظهر یکشنبه پنجم فروردین دچار حریق شد که خوشبختانه با بارش باران ، حریق در ساعت حدود هفت عصر یکشنبه خاموش شد.
به گفته مردم محلی محدوده ای به وسعت سه هکتار در منطقه ماراگوده شهرستان انزلی در حاشیه تالاب در اثر حریق سوخت .
مردم روستای سنگاچین شهرستان انزلی نیز ۲۸ اسفند شاهد آتش سوزی در حاشیه تالاب بودند که دو هکتار از نیزارها را سوزاند.
متاسفانه آتش زدن نیزارهای تالاب به قصد تصرف اراضی تبدیل به کار تکراری برخی افراد سودجو شده به طوری که امام جمعه انزلی بارها نسبت به این مساله در نماز جمعه هشدار داده و عاملان این اقدام مجرمانه را محکوم کرده است.
ناظران آگاه تاکید می کنند که این آتش سوزی ها تعمدی است و عده ای با هدف خشک کردن اراضی تالابی و تصرف آن دست به این اقدام می زنند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان یکشنبه شب در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : با اعلام مورد حریق همکاران به فوریت در محل حاضر وبا تمام توان موجود جهت مهار آتش اقدام نمودند که خوشبختانه با شروع بارش آتش خاموش شد.
ساسان اکبری پور با اشاره به این که این آتش سوزی ها موجب آلودگی شدید هوا می شود اظهار داشت : با توجه به تحقیقات به عمل آمده توسط یگان حفاظت استان متاسفانه اغلب این موارد برای اقدام به تصرف اراضی پر ارزش تالابی می باشد.
وی خاطرنشان کرد : این آتش سوزی ها باعث نابودی تنوع زیستی در تالاب ، نابودی دوزیستان ، خزندگان ، لانه پرندگان به همراه تخم و جوجه ، تخریب پوشش گیاهی ، نابودی ‘ پناه ‘ گونه های مختلف جانوری ، آلودگی شدید هوا ، تخریب میکرو ارگانیسم ها ، تسهیل تصرفات غیر مجاز ، تغییرکاربریهای غیر مجاز ، تسهیل شرایط زیستی به نفع یک گونه خاص و از بین رفتن تنوع گونه ای می شود.
این مسئول محیط زیست گیلان با بیان این که متاسفانه در سایر مناطقی هم که در چند روز اخیر شاهد حریق بودیم اکثرا به دلیل آتش افروزی مسافران است از گردشگران خواست با توجه به خطرات روشن کردن آتش به اهمیت این موضوع دقت داشته و هنگام ترک جنگل حتما آتش را به طور کامل خاموش نمایند.
تالاب انزلی با گستره ای حدود ۲۰ هزار هکتار در مجاورت دریای کاسپین و شهر انزلی قرار دارد .این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور داشته مهار کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید .
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن پیوند خورده است.
فاضلاب های صنعتی، خانگی،بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم کشاورزی ، پسماندها و نخاله ها ، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی ، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب،ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی ازدریا و نوسانات آب دریا و حریقهای گاه و بی گاه اراضی حاشیه و نیزارهای آن حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است. این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالابهای در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه