منتقدان آزادند انتقاد کنند و ما هم آزادیم توقیف کنیم! + اسناد و کاریکاتورها

روحانی: «خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.»

منتقدان آزادند انتقاد کنند و ما هم آزادیم توقیف کنیم! + اسناد و کاریکاتورها

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران این جملات را در نطق روز تنفیذ خود بر زبان راند. او البته در طول هف، هشت ماهی که از عمر دولتش می‌گذشت بارها همین فحوا با کلماتی دیگر بیان نمود. مثلا در ۱۷ اسفند و در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات گفته بود:

«منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند. نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است. من در هیئت وزیران و هم به مسئولان گفته‌ام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد، نسبت به روزنامه، رسانه و یا باید به حد اقل اقل ضروری اکتفا شود. شما می بینید امروز انتقاد صریح می کنند که حق آنهاست. گاهی حتی اتهام می زنند، دروغ مطرح می شود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی را مطرح نکرده است. فقط از طریق مسئولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است.»

بغیر از رییس دولت یازدهم، برخی همکاران او هم چنین رویه‌ای را در گفتار پیش گرفته بودند. علی جنتی که عهده‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود در چند موقعیت بر آزادی منتقدان و مطبوعات تاکید کرده بود. برای مثال او در روزی که برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بود، سخنانی گفت که یک جمله از آن تیتر خیلی از رسانه ها شد: «توقیف روزنامه‌ها هنر نیست».

از این دست سخنان هرازگاهی شنیده می‌شد تا اینکه درست بعد از آنکه وزیر ارشاد توقیف رونامه‌ها را هنر ندانشته بود، هفته نامه یالثارات توقیف شد و پرونده روزنامه وطن امروز و هفته نامه ۹دی به قوه قضائیه ارسال گردید!

8587

اتفاقاً ده روز هم بعد از آنکه رییس جمهور از آزادی منتقدان صحبت کرده بود هفته نامه ۹دی در رفتاری غیر حرفه‌ای و برخورنده مورد توقیف قرار گرفت. در حالی که از آغاز ده روز پایانی اسفند زمزمه‌هایی مبنی بر رای هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف ۹دی شنیده می‌شد، اما مسئولان مطبوعاتی وزارت ارشاد این مسئله را تکذیب کردند.

۲۳ اسفندماه جاری خبرگزاری فارس خبر از توقیف هفته نامه ۹ دی و سایت جهان‌نیوز داد که علاء‌الدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد: این اخبار صحت ندارد. البته اگر لازم باشد هیئت نظارت هماهنگی‌های لازم را در جلسات تشکیل شده انجام می‌دهد و رأی خود را یا به صورت تلفنی و در جلسه غیرحضوری به اطلاع می‌رساند.

حجت الاسلام رسایی مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی و نماینده مجلس نیز همان زمان درباره تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات به منظور توقیف نشریه «۹ دی» اظهار داشت: من هم این موضوع را از منابع غیر رسمی معتبر شنیده‌ام و تاکنون هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است.

رسایی همچنین گفت: بعید است «دولت راستگویان» موضوعی را تکذیب کنند و باز آن اتفاق بیفتد.

اما علی‌رغم دلخوشی‌ها به اینکه تاکید رییس جمهور و وزیرش بر آزادی منتقدان دوام بیاورد یا اینکه حداقل دولتی که خود را دولت راستگویان نام نهاده، خلاف حرف خود عمل نکند، یک هفته بعد ۹دی توقیف شد!

Scan3010002

واهمه دولتمردان از واکنش‌ها به توقیف ۹دی چنان بود که باعث شد آنها راستگویی خود را زیر سوال ببرند و ابلغ این حکم را به روزهای پایانی سال موکول کنند تا تعطیلی رسانه‌ها در روزهای عید نوروز، امکان واکنش‌های رسانه‌ای کمتری را بوجود بیاورد. با این حال رسانه‌ها از کنار این اتفاق به سادگی نگذشتند و خود رسایی هم با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحات معاونت مطبوعاتی درباره توقیف ۹دی را پاسخ داد.(اینجا)

اما آیا این تفاوت گفتار و رفتار دولت یازدهم درباره آزادی منتقدان به اینجا ختم خواهد شد؟ شاید خواندن این جملات حسن روحانی که بعد از توقیف ۹دی و در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۹۳ گفته شده است نشان دهنده ادامه این دوگانگی باشد:

«بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم»!

شاید باید در آستانه سال جدید همگی دست به دعا برداریم و برای اجابت دعای رییس جمهور در روز تنفیذ آمین بگوییم: «خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.»

91276_623

IMAGE635309898373969179

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه