لباس محلی تالشی، نماد بارز کالای ایرانی

در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، بهترین فرصت می باشد که لباس محلی تالشی حمایت شود تا هم هویت ملی تالشان حفظ شود و هم تولید داخلی که توسط زنان غیور تالشی انجام می شود رونق بگیرد.

لباس محلی تالشی، نماد بارز کالای ایرانی

به گزارش هشت دی، در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها به موضوع اقتصاد تاکید کرده و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در آخرین روزهای سال ۹۲ توسط رهبر انقلاب و نامگذاری سال ها به نام شعارهای اقتصادی نشانه اهمیت مسائل اقتصادی برای حفظ کیان این مرز و بوم است.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۹۷ نیز شعار سال را یک شعار اقتصادی انتخاب کرده و امسال علاوه بر مسئولان، آخاد مختلف مردم را نیز خطاب قرار داده و فرمودند:” بنده در شعارهای سال، معمولاً مسئولان را مخاطب قرار می‌دهم اما امسال، مخاطب، همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند و همه باید سخت، کار و تلاش کنند.

مصرف کالای داخلی موضوعی است که در شرایط اقتصادی کنونی باید به اولویت اصلی مردم در خرید اقلام مورد نیاز خود تبدیل شود تا با حمایت از کالای ایرانی، زمینه رشد اقتصادی فراهم شود.

شهرستان تالش و بسیاری از نقاط ایران که از بیشینه چند هزار ساله برخودار هستند، لباس ها مخصوص خود را دارند.

زنان تالش از روزگار کهن تاکنون رنگها را به پهنای طبیعت زیبای تالش درهم تنیده و پوشش زیبایی را تهیه کردند که هنوز هم زنده است و هر کس با دیدن این لباس به وجد می‌آید.
لباسی که چندین رنگ در تار و پود پارچه در آمیخته و با دوخت‌های متنوع طراحی و آراسته شده است.

تالشی‌ها سینه به سینه آموختند٬ طرح زدند٬ دوختند و به تن کردند و گوشه گوشه بقچه‌های جهیزیه را با طرح‌های زیبا و متنوع زینت کردند و لباسهای با قدمت تاریخی بسیار را نسل به نسل به یکدیگر هدیه دادند.

شهرستان تالش از طبیعت زیبای منحصر به فردی برخوردار است که این زیبائیها را در لباس زنان تالشی مشاهده می‌کنیم.

لباس زنان تالش زیبائیهای خاصی شامل روسری یکدست سفید٬ جلیقه بعضاً مزین به سکه‌های درشت٬ پیراهن بلند تا مچ پا و دامنی که در زبان فارسی شلیته و در زبان محلی شلار خوانده می‌شود است.

زنان تالشی زیرلباس خود پاچامه می‌پوشند.

بلندی پـیراهن و شلیته مشخص کننده لباس بخشهای مختلف منطقه غرب گیلان است که بطور مثال در غربی‌ترین نقطه شهرستان تالش لباس زنان مشخصات خاص خود را دارد و مربوط به این منطقه است.

در ماسال و در شهرستانهایی همچون شفت و فومن طراحی لباس محلی بطور کلی با منطقه تالش دولاب و طوالش متفاوت است. در این نقاط لباس زنان تالشی شامل روسری بصورت رنگی و یک کلاه در زیر روسری است پیراهن هم به رنگهای مختلف و ساده دوخته می‌شود که بلندی آن تا زانو است.

لباس زنان تالشی به دلیل تنوع زیاد رنگ و جذابیت بالااز منطقه اسالم تا تالشدولاب بسیار معروف است.

لباس این مناطق دارای یک روسری با چندین رنگ جذاب و زیبا است. یک لباس و پیراهن بلند یک سره تا مچ پا و باچین‌های متفاوت که باسکه و طراحی و دوخت زیبا تزیین می‌شود در زیر این پیراهن نیز لباس محلی دیگر بنام پاچامه می‌پوشند که برای دوخت آن از پارچه‌های زیادی استفاده می‌شود.

این لباس تک رنگ و در طرح گل و نقشین‌های دیگر بصورت چین دار و بطور حجیم دوخته می‌شود.

بر روی پیراهن و پاچامه یک جلیقه می‌پوشند این جلیقه در اندازه‌های مختلف و دریک رنگ بصورت سنگین دوخته می‌شود. این مراحل دوخت و سبک تا تالش دولاب ادامه دارد.

مردان تالشی هم لباس های مخصوص خود دارند از کلاه، جوراب گرفته تا شلوار که در فصول مختلف از آن استفاده می کنند.

اما امروز با گذشت زمان لباسهای محلی زنان تالشی از رونق افتاده و رنگهای شاد آن که مایه امید دلها بود به خزان بی هنگام نشسته و به کنج پستوها٬ صندوقچه‌ها و بقچه‌ها رانده شده است.

لباس تالشی در المپیک جهانی از جمله ۴ لباس برگزیده معرفی شد٬ لباسی که رنگهای شاد آن امید را در دلها زنده می‌کرد .

لباسی که از نیاکان ما به ارث مانده وبا طبیعت زیبای تالش گلچین شده است باید به عنوان یک هویت ملی حفظ شود و زنان تالشی با به تن کردن آن زیبائی منطقه را برهمگان نمایان سازند.

و حالا که امسال توسط مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، بهترین فرصت می باشد که از این لباس وزین حمایت شود تا هم هویت ملی تالشان حفظ شود و هم تولید داخلی که توسط زنان غیور تالشی انجام می شود رونق بگیرد.

لباس های محلی با داشتن هویت اصیل ایرانی می توانند از هویت ملی کشور دفاع کند.

تولید لباس محلی می تواند با حمایت مسئولین رونق بگیرد و مردم نیر با خرید این لباس ها گامی در خودکفایی خانواده های که این لباس ها را تولید می کنند، بردارند.

منبع: دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه