عکاس: حسین داداش زاده
گیلان را باید دید (۱)

خانه ابریشمی بنایی زیبا و کم نظیر در رشت + تصاویر

خانه ابریشمی یکی از ارزشمندترین ابنیه مسکونی متعلق به عصر قاجار است که در شهر رشت قرار دارد.

خانه ابریشمی بنایی زیبا و کم نظیر در رشت + تصاویر

به گزارش ۸دی، استان گیلان علاوه بر مناطق و جاذبه های طبیعی زیبا از بناهای تاریخی بی نظیری برخوردار است که نقش عظیمی می توانند در جذب گردشگر ایفا کنند.

بر این اساس تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی در ایام عید نوروز به معرفی مناطق و جاذبه های گردشگری در شهرستان های گیلان می پردازد.

خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی یکی از ارزشمندترین ابنیه مسکونی متعلق به عصر قاجار است که در شهر رشت قرار دارد. این بنا اثری به جا مانده از خانواده حاج میر اسماعیل حاکمی از اهالی پیر بازار رشت است. وی در زمان ناصرالدین شاه قاجار سمت کلانتری شهر رشت را داشته و به همین جهت به حاج حاکم معروف شده بود.

این خانه در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان و در انتهای کوچه شاعری جای دارد. بافت پیرامونی این خانه از جلوه ای نسبتاً سنتی و تاریخی برخوردار است. ارتباط خانه مزبور با خیابان های اصلی شهر پس از گذر از معابر پر پیچ و خم و کوچه های باریک صورت می پذیرد.

خانه ابریشمی رشت در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی توسط حاج میرزا احمد ابریشمی از ورثه حاج میر قاسم خریداری گردید.

مساحت محوطه و بنا تقریبا ۲۰۰۰ متر مربع و مساحت زیر بنا ۶۵۰ متر مربع می باشد. بنای اصلی، دو طبقه بوده و هر طبقه ۸ اتاق دارد. اتاقک های همکف ساده بوده و هیچ گونه تزیینی ندارد. از ۸ اتاق طبقه بالا، دو اتاق، یکی چینی خانه و بعدی، تالار آیینه با آینه کاری های دقیق و ظریف است که کنار هم قرار گرفته اند. دو اتاق با گچبری گُل و بوته و قاب بندی برجسته سقف و بدنه آراسته شده و چهار اتاق دیگر ساده بوده و تزیینی ندارد.

در تالار چینی خانه ظروفی منقوش به نقش گل و مرغ، در دوایری که با گچ بری ها احاطه شده، تزئینات بی شمار سقف، گیلویی ها، طاق ها، طاقچه ها و سردرها به همراه گچ بری های ظرفی در اطراف پیش بخاری این بنای مسکونی را در ردیف زیباترین منازل دوره قاجاریه قرار داده است.

خانه ابریشمی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به شماره ۳۳۶۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه