هشت دی گزارش می دهد:

تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق سهم کارگران در سال ۹۷/ تلاش نماینده کارگران به جایی نرسید

حداقل حقوق یک کارگر تنها یک میلیون و دویست هزار تومان است ولی مشاغلی که قدرت چانه زنی داشته و در دولت و مجلس نفوذ داشتند توانستند دستمزد خود را به پنج برابر قبل از سال ۹۰ برسانند، مدیران دولتی، مدیران بانک ها و نمایندگان مجلس و پزشکان از این دست هستند.

تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق سهم کارگران در سال ۹۷/ تلاش نماینده کارگران به جایی نرسید

به گزارش خبرنگار ۸دی، بعد از تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه ایران ریال به شدت ارزش اش را از دست داد، نرخ دلار به مرز ۳۰۰۰ تومان رسید و ریال به یک سوم ارزش خود رسید ولی حقوق و دستمزد حداکثر ۲۰درصد افزایش یافت، این در حالی است که ارزش تمام اجناس مورد نیاز مردم که متاسفانه خارجی نیز بودند به شدت رشد کرد، کالاهایی مانند موبایل، تلویزیون الی سی دی و الی ای دی، لوازم خانگی، حتی لوازم خانگی که با برند ایرانی در کشور مونتاز می شدند نیز به رشد قیمت وحشتناکی روبرو شد، از طرف دیگر لوازم دیگری که به نام ایرانی به فروش می رفتند هم شاهد رشد سه برابری قیمت بودند، خودرو، دارو و بسیاری از مایحتاج اولیه مردم شامل این رشد می شدند.

 

در سال ۹۰ حداقل حقوق یک کارگر ۶۰۰ هزار تومان بود که بعد از این گرانی ها باید به یک میلیون هشتصد هزار تومان می رسید ولی این مقدار در سال ۹۶ در مرز یک میلیون ایستاد، حال که دلار در مرز ۵هزار تومان ایستاده است حقوق یک کارگر باید پنج برابر می شد یعنی حداقل حقوق باید به ۳ میلیون تومان در ماه می رسید ولی بعد از جلسات طولانی تنها بیست درصد رشد داشته است.

 

آخرین اخبار رسیده از جلسه شورای‌عالی کار حکایت از این دارد که اعضای کارگری و وزیر کار، شورای عالی کار و کار فرمایان با افزایش حدود ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ توافق کردند و این موضوع در شورای عالی کار تصویب شد.

 

با اجرای این میزان افزایش دستمزد کارگران با ۱۸۹ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۱۵ هزار درسال ۹۷ رسید. بر این اساس میزان دستمزد حداقلی بگیران با احتساب مبلغ ۱۱۰ هزار تومانی بن کارگری و ۴۰ هزار تومانی حق مسکن یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان برای سال آینده خواهد بود.

 

قرار است پس از تعیین تکلیف در خصوص مزدبگیران سایر سطوح مزدی در فروردین ماه بخشنامه افزایش دستمزد از سوی علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ابلاغ شود.

 

حداقل حقوق یک کارگر تنها یک میلیون و دویست هزار تومان است ولی مشاغلی که قدرت چانه زنی داشته و در دولت و مجلس نفوذ داشتند توانستند دستمزد خود را به پنج برابر قبل از سال ۹۰ برسانند، مدیران دولتی، مدیران بانک ها و نمایندگان مجلس و پزشکان از این دست هستند.

 

متاسفانه مسئولان ما به درستی می دانند چقدر از ارزش پول ملی کاسته شده و این کاسته شدن را در حقوق خود لحاظ می کنند ولی به کارگر که می رسند حاضر نیستند حقوق او را به مرز ۲ تا۳ میلیون تومان برسانند.

 

از ابتدا گفته اند هرچقدر طبقه اجتماعی پایین تری داشته باشی قدرت چانه زنی، نفوذ و گرفتن حق کمتر می شود و این اتفاق را به وضوح  در سیستم اداری کشور مشاهده می کنیم، حتی در ارگان های دولتی بین نیروی رسمی و قراردادی تبعیض وحشتناکی وجود دارد که دل را به درد می آورد، این گونه تبعیض ها در سیستم اداری کشور باعث بدبینی مردم به مسئولین شده و متاسفانه مردم را از نظام ناامید می کند.

 

چه زیبا فرمودند رهبر معظم انقلاب که در اجرای عدالت در طول این چهل سال زمامداری مردم نظام نتوانسته توفیق چندانی به دست بیاورد و باید تلاش بیشتری برای اجرای عدالت داشت.

 

حقیقت این است که این تبعیض ها در ساختار سیستم اداری کشور خطرناک بوده و هر چه سریعتر باید چاره ای برای آن شود، بر نیروهای دوستدار انقلاب وظیفه است که در هر سطحی از قدرت هستند این مطالبات به حق مردم را پیگیری کنند.

 

هشت دی؛ نیز وظیفه خود می داند که از کارگران و کالای ایرانی حمایت کرده و مطالبات به حق مردم درباره معیشت را پیگیری کند، رسانه ها و دوستداران انقلاب نیز باید مسئولان را وادار کرده تا برای این مردم تا می توانند کار کنند تا زمانی که فاصله بین اغنیا و فقرا در عمل کمتر شود و مردم به رفاه واقعی برسند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه