شبکه الجزیره جزئیات تحرکات گسترده امارات در آمریکا را افشا کرد

شبکه خبری ‘الجزیره’ در گزارشی به بررسی تحرکات و اقدامات گسترده امارات برای گسترش لابی گری خود در واشنگتن پرداخت و نوشت: درصورتی که ثابت شود ابوظبی در روند سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست داشته است، تنشی بی سابقه در انتظار مناسبات دو کشور خواهد بود.

۸دی: به گزارش روز سه شنبه الجزیره، بسیار غافلگیرکننده بود زمانی که یکی از مشاوران دولت امارات در توئتی نوشت: ‘تاریخ به یاد خواهد آورد، یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس در برکناری وزیر خارجه کشوری بزرگ (برکناری رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا) نقش داشته است، این یکی از کارهای بزرگی است که می توان انجام داد.’ این سخنان ترحم برانگیز، نشان دهنده جهل عمیق گوینده آن درباره جزئیات حیات سیاسی آمریکا و پیچیدگی های آن است.
مدتی پیش نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ‘جرج نادر’ شهروند آمریکایی لبنانی تبار که به امارات هم نزدیک است در موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نقش داشته است؛ انتشار این خبر باعث شد که بار دیگر فعالیت ها و تحرکات ابوظبی در واشنگتن در کانون توجهات قرار بگیرد.

**لابی های موجود در واشنگتن سیاست های مختلف جهان را تعیین می کنند
در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن نقش منحصر به فرد و درعین حال دوگانه ای را در امور جهان ایفا می کند. این شهر امروزه مهمترین پایتخت جهان به شمار می رود. موضع گیری هایش درباره هر رویدادی، تعیین کننده مواضع بقیه کشورها به استثنای چند دولت است. ماهیت سیاسی و اقداماتی که در آن انجام می شود، آن را به شهری باز تبدیل کرده که دولت ها می توانند برای تاثیرگذاری بر روی تصمیم گیری ها و موضع گیری های آمریکا درخصوص بسیاری از مسائل مهم جهانی، با هم رقابت کنند.
اصل تفکیک قوا در واشنگتن باعث گسترش مراکز قدرت از جمله کاخ سفید، کنگره، مراکز تحقیقاتی، رسانه ها و غیره شده است. همه این موارد به نوبه خود راه را برای تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری ها در سیاست پیچیده آمریکا فراهم کرده است.

**آغاز تحرکات گسترده امارات در واشنگتن
برای این که نوع تحرکات و فعالیت های امارات در واشنگتن را درک کنیم، باید به رویداد سال ۲۰۰۶ نگاهی بیندازیم ، زمانی که ابوظبی با ناکامی مجموعه بنادر جهانی دبی در امضای قرارداد با طرف آمریکایی برای اداره چند بندر آمریکایی، به وزن و جایگاه واقعی خود در واشنگتن پی برد.
در آن سال، مجموعه بنادر جهانی دبی، موفق به خریداری حقوق اداره شش بندر آمریکایی نشد. اعضای کنگره با امضای این قرارداد مخالفت کردند زیرا آنها هنوز حضور دو جوان اماراتی را در میان ۱۹ تروریستی که حادثه ۱۱ سپتامبر را رقم زدند، فراموش نکردند.

**ورود به واشنگتن از دروازه ‘اسرائیل’
لابی امارات در واشنگتن نیز قدرت کافی برای مقابله با این تصمیم کنگره را نداشت. این رویداد باعث شد ابوظبی تصمیم بگیرد حضور و نفوذش را در واشنگتن تقویت کند. در نتیجه، با شرکت های لابی کننده و شرکت های تبلیغاتی قرارداد بست و در نهایت به تدریج دریافت که برای اثرگذاری در محافل واشنگتن، باید از دروازه ‘اسرائیل’ وارد شد.

**تعیین یوسف العتیبه به عنوان سفیر ابوظبی در واشنگتن
الجزیره می نویسد: تعیین ‘یوسف العتیبه’ به عنوان سفیر امارات در واشنگتن در سال ۲۰۰۸ به مثابه آغاز تلاش واقعی امارات برای حضور موثر در واشنگتن بود. العتیبه عملا توانست با پیگیری یک استراتژی چندجانبه، حضوری ملموس و موفقیت آمیز در واشنگتن برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلندمدت ابوظبی ایجاد کند. سفیر امارات در واشنگتن برای تحقق خواسته های کشورش، اهدافی را در پیش گرفت که با توجه به معیارهای واشنگتن ، دست یابی به آن آسان بود.

**ویژگی های تحرکات امارات در واشنگتن
۱.به شکست کشاندن بهار عربی و مخالفت با تحقق دموکراسی، آزادی و تنوع سیاسی در کشورهای عربی.
۲. به شکست کشاندن هرگونه تلاشی که در راستای بهبود روابط آمریکا با ایران باشد.
۳. مخدوش جلوه دادن چهره جریان های سیاسی اسلام گرا به ویژه گروه اخوان المسلمین در محافل واشنگتن.
۴.ادعای مبارزه با تشکیلات تروریستی و اندیشه های افراطی با ترویج این فکر که امارات در مقابله با تامین مالی تروریسم و افراط گرایی، نقش دارد.
این تحلیل می افزاید: واشنگتن به هر دیپلمات عربی یا خارجی اجازه می دهد که از روابط یا اموالش استفاده کند تا بر مواضع نخبه ها و لابی های واشنگتن درباره هر مسئله ای که برای آن کشور مهم است، تاثیر بگذارد. این دیپلمات ها می توانند با هزینه کردن پول یا پرداخت رشوه، به اهداف موردنظر خود برسند.
اما نباید تا جایی پیش رفت و این سوءتفاهم ایجاد شود که این دیپلمات ها می توانند حتی بر امور داخلی آمریکا و نظر رای دهندگان آمریکایی در انتخابات و مسائل مربوط به آن نفوذ یا نقشی داشته باشند؛ یعنی همان کاری که یوسف العتیبه و محمدبن زاید، انجام دادند.

**لابی های مختلف ابوظبی در واشنگتن
العتیبه با نفوذ در میان سیاستمداران و چهره های برجسته آمریکایی، شبکه ای از متحدان ابوظبی را ایجاد کرده که مواضع و سیاسیت هایی شبیه امارات دارند و از برنامه های ابوظبی پشتیبانی می کنند. اهداف ویژه این شبکه با اهداف امارات که پیش تر ذکر شد، همخوانی دارد یا این که باور دارند امارات به نیابت از آنها می تواند آن اهداف را عملی کند. این شبکه به طور اساسی متشکل از سازمان ها، گروه ها، افراد، شرکت ها و مراکز تحقیقاتی است. از جمله این سازمان ها و افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*لابی های بزرگ و بانفوذ اسرائیلی مانند سازمان ‘آی پک’ (یکی از بزرگ‌ ترین و قدرتمند ترین گروه‌های لابی ‌گری در ایالات متحده آمریکا است) و لابی گروه های راست تندرو آمریکایی.
*افراد نزدیک به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که به طور مستقیم بر ترامپ تاثیر دارند. از جمله این افراد می توان به ‘سباستین گورکا’ یکی از مشاوران نزدیک ترامپ و ‘استفان بانون’ مهمترین مشاور وی اشاره کرد که چند ماه پیش برکنار شد. ترامپ پیش از اخراج این افراد از کاخ سفید در اوایل بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر، به شدت تحت تاثیر سخنان و نظرات آنها قرار داشت.

*مراکز تحقیقاتی که اهداف و برنامه هایشان همسو با امارات است. مانند موسسه ‘هادسون’ و بنیاد ‘دفاع از دموکراسی ها’.
*اشخاص و گروه هایی که به دلایل مختلف، مخالف و دشمن ایران هستند.
*تعداد قابل توجهی از سیاستمداران برجسته و اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره (متشکل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا).
*رسانه های مشهوری که به دلایل مختلف، همسو با اهداف امارات فعالیت می کنند. مانند شبکه خبری ‘فاکس نیوز’ و سایت راستگرای ‘بریت بارت نیوز’.

**مکانیزم های ابوظبی برای پیشبرد اهدافش در واشنگتن چیست؟
سفیر ابوظبی در واشنگتن برای تحقق اهداف کشورش، مکانیزم ها و ابزارهای قدرتمندی را به کار گرفته است از جمله:
*بستن قرارداد مستقیم با شرکت های تبلیغاتی که قدرت تاثیرگذاری و نفوذ قابل ملاحظه ای در واشنگتن دارند و نیز همکاری با شرکت های لابی گری آمریکایی.
*ایجاد روابط خوب و دوستانه با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در آمریکا از طریق
۱. تامین مالی مستقیم برنامه های تحقیقاتی و برگزاری انجمن ها و کنفرانس های تحقیقاتی در واشنگتن و ابوظبی.
۲. ایجاد مشاغل جدید در زمینه انجام برنامه های تحقیقاتی و تامین بودجه آن در برخی مراکز تحقیقاتی، همچنین تامین مالی ساختمان های تحقیقاتی که نیاز به ترمیم و توسعه دارند. از مهمترین این مراکز می توان به ‘موسسه خاورمیانه’ و مرکز ‘سیاست های بین المللی و راهبردی’ اشاره کرد.
۳. ایجاد مراکز تحقیقاتی که به صورت مستقیم با روش و زبان آمریکایی نه عربی اداره می شود. مانند مؤسسه ‘دولت های خلیج فارس در واشنگتن’.
۴. حمایت از برنامه های تحقیقاتی مختص مبارزه با رادیکالیسم در دانشگاه جرج واشینگتن و ارائه راهکارهای جذاب همسو با اهداف امارات.

**روابط پیچیده محمد بن زاید و ترامپ
این تحلیل در ادامه می افزاید: ترامپ روابط پیچیده و چند جانبه ای با محمدبن زاید ولیعهد ابوظبی دارد. به نحوی که ترامپ چهار روز قبل از نخستین سفرش به ریاض به عنوان رئیس جمهوری، میزبان بن زاید در کاخ سفید بود. این دیدار به اصرار العتیبه و با درخواست جرد کوشنر داماد ترامپ ترتیب داده شد. این دیدار تعجب بسیاری را برانگیخت.
بن زاید مناسبات قدیمی با ترامپ و تیمش دارد. روزنامه ‘واشنگتن پست’ فاش کرد که ولیعهد ابوظبی در ژانویه ۲۰۱۷ (دی / بهمن۹۵) نشست محرمانه ای میان ‘اریک پرنس’ موسس شرکت امنیتی نظامی ‘بلاک واتر’ با مسئولان روس نزدیک به ‘ولادیمیر پوتین’ در جزیره سیسیل ترتیب داد. هدف از این دیدار ایجاد کانال های ارتباطی سرّی میان مسکو و رئیس جمهوری جدید آمریکا در آن زمان بود.

**بررسی احتمال دست داشتن امارات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
الجزیره نوشت: رسانه های آمریکایی فاش کردند که تحقیقات گسترده ای درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده تا احتمالات مداخله امارات در دولت ترامپ نیز بررسی شود. هدف از انجام تحقیقات بر روی ‘جرج نادر’ این است که مسئولان آمریکایی دریابند چگونه پولی که از دولت کوچک امارات آمده، توانسته بر لابی های واشنگتن در عهد ترامپ تاثیر بگذارد.
نشانه های دست داشتن ابوظبی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمانی روشن شد که بن زاید تلاش کرد مخفیانه به نیویورک بیاید تا در ‘برج ترامپ’ با سه تن از مشاوران وی یعنی ‘مایکل فلین’، ‘جرد کوشنر’ و استفان بانون’ دیدار کند.
البته تلاش های بن زاید در سفر محرمانه اش به ایالت متحده آمریکا، شکست خورد. وی حتی دولت باراک اوباما را در جریان سفرش به آمریکا قرار نداده بود، اما مسئولان این کشور به طور اتفاقی نام بن زاید را در لیست مسافران پروازی دیده بودند.

**سازمان سیا، نمی تواند بازی امارات با انتخابات آمریکا را نادیده بگیرد
الجزیره می نویسد: از این رو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) نمی تواند بازی با امور داخلی و نفوذ بر روند سیاسی این کشور را نادیده بگیرد و اجازه دهد کشوری مانند امارات در مسائل داخلی و انتخابات ریاست جمهوری آن نفوذ کند. از اینجاست که می توان فهمید مقامات سیا در اقدامی تلافی جویانه اعلام کردند، امارات در هک کردن خبرگزاری رسمی قطر (قنا) دست داشته است.

**اقدام تلافی جویانه سیا در مقابل دخالت های ابوظبی در امورآمریکا
مسئولان سیا جزئیات نشست مقامات بلندپایه دولت امارات برای بررسی نقشه هک کردن خبرگزاری قطر در ۲۳ ماه می (۱۴ خرداد) یعنی یک روز قبل از هک کردن قنا را در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار دادند. روشن است که این اقدام، تنها واکنش کوچکی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اقدام محمدبن زاید در ترتیب دادن نشست جزیره سیسل بود.
الجزیره در پایان نوشت: درصورتی که ثابت شود حکام ابوظبی سعی داشتند با حمایت مالی از کمپین تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، نفوذ و قدرت خود را در کاخ سفید افزایش دهند یا این که در این باره هماهنگی هایی میان ابوظبی ، مسکو و کمپین تبلیغاتی ترامپ صورت گرفته، واشنگتن نمی تواند این مداخله را نادیده بگیرد؛ از این رو تنش های بی سابقه ای در انتظار مناسبات ابوظبی- واشنگتن خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه