دولت مقصر اصلی ایجاد نابه‌سامانی در بازار برنج ایرانی است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با تاکید بر اینکه مجموعه دولت مقصر اصلی نابسامانی در بازار برنج است گفت: برخی سازمان‌های دولتی با رانت مشغول خرید برنج خارجی هستند.

دولت مقصر اصلی ایجاد نابه‌سامانی در بازار برنج ایرانی است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصریح کرد:‌ امروز بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های ‌دولتی با فعالیت‌های غیرقانونی و دادن رانت به جای توجه به محصول و برنج تولید داخل اقدام به سفارش و خرید برنج‌های بی‌کیفیت خارجی برای پرسنل خود می‌کنند.

قربانی مجموعه دولت را مقصر اصلی این مشکلات خواند و بیان داشت:‌ خرید برنج خارجی برای تأمین نیاز پرسنل اداره آن‌ هم در حجم و تناژ بسیار وسیع توسط نهادهای دولتی که خود ادعای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را دارند تولید داخلی را به‌سوی نابودی کشانده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت:‌ قاچاق کالا بر همه تجارت کشور سایه افکنده است به طوری‌که بر خلاف آمارهای اعلام ‌شده دولت که خبر از تجارت ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق در کشور می‌دهد معتقدم این میزان بالای ۶۰ میلیارد دلار است.

وی نحوه واردات بی‌رویه برنج به کشور را برشمرد و افزود:‌ میزان نیاز داخلی برنج در حدود یک  میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما آنچه که همه ما را رنج می‌دهد وارد کردن کالا به‌صورت قاچاق از مبادی غیررسمی،‌ ته لنچی‌ها و مرزهای غیررسمی به داخل است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس به تغییر ذائقه مردم اشاره کرد و گفت:‌ به هر حال باید بپذیریم که در طول سالیان متمادی و با ادامه همین روند غیرقانونی ذائقه مردم به جای مصرف برنج تولید داخل به‌سمت استفاده از برنج‌های بسیار بی‌کیفیت خارجی تغییر کرده است.

قربانی با تاکید بر اینکه برای تأمین نیاز داخلی مجبور به واردات برنج هستیم بیان داشت:‌ آنچه که باعث سردرگمی و افت شدید قیمت برنج داخلی در کشور می‌شود واردات نیست زیرا رقابت این‌گونه برنج داخلی و برنج خارجی بر سر قیمت در هیچ مقطع زمانی سابقه نداشته است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ‌بیان راهکار حل مشکل اشاره کرد و ابراز داشت: درد تولید برنج داخلی با استیضاح وزیر و مسائلی از این دست درمان نمی‌شود بلکه نیاز به یک عزم جدی در کشور و تغییر نگاه غلط حاکم بر مجموعه دولت تسکین واقعی رنج کشاورزان است.

وی جلوگیری از رانت و فساد موجود در ادارات را ضروری خواند و افزود:‌ انتظار داریم همانطور که دولت دستور استفاده از چای داخلی را در تمام ادارات کشور صادر کرد جهت جلوگیری از فساد و رانتی که در ادارات دولتی در خصوص برنج در جریان است تصمیمی شجاعانه اتخاذ کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ به اعتقاد بنده به جای جواب خواستن از وزیر باید مجموعه دولت را تحت فشار قرار می‌دادیم تا ضمن جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی سازمان‌های تحت امر خود، بخشنامه مصرف برنج داخلی در ادارات کشور را صادر کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه