هشت دی گزارش می دهد:

نمایشگاه های بهاره محلی برای عرضه بی واسطه کالاها/ مردم به دنبال معجزه ارزانی هستند+تصاویر

نمایشگاه های بهاره از جمله اقداماتی است که برای عرضه مستقیم کالا در کلانشهرها با مدیریت اتاق های اصناف استان ها و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت انجام می شود.

نمایشگاه های بهاره محلی برای عرضه بی واسطه کالاها/ مردم به دنبال معجزه ارزانی هستند+تصاویر

به گزارش خبرنگار هشت دی، در جلوی درب ورودی سالن نمایشگاه می ایستم، می توان حال مردمی که به امید تهیه اجناسی با قیمت مناسب پا به نمایشگاه گذاشته اند دریافت.

نور ملایم نورافکن های آویخته از سقف نمایشگاه، و لامپ های پر نور غرفه ها با موکت قرمز کف سالن نمایشگاه ترکیب جذابی بود که ترغیبم می کرد هرچه سریعتر خود را به جمع مردم برسانم.

گریه کودکی نگاهم را به سمت خود جلب می کند، نمی دانم کدام عروسک دل از این کودک دل نازک ربوده بود که پدر برای جلب رضایت دخترک خود با لحنی کودکانه سعی در جلب رضایت وی داشت.

مردی دیگر با دستانی خالی در حالی که در کنار همسرش به آرامی به سمت در ورودی قدم می زد گفت: “کاش یارانه ها را زودتر می ریختند” و بعد زیر لب با همسرش برای سهمیه ۴۵هزارتومانی اش برنامه ریزی می کند.

نمایشگاه های بهاره از جمله اقداماتی است که برای عرضه مستقیم کالا در کلانشهرها با مدیریت اتاق های اصناف استان ها و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت انجام می شود.

امسال این نمایشگاه همچون سال های قبل در استان گیلان نیز برگزار شد.


علی صادقی برگزارکننده نمایشگاه بهاره گیلان در تشریح این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه به منظور عرضه مستقیم کالا با ۲۱۰غرفه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هر غرفه ۱۲متر و با اجاره بهای یک میلیون و ۳۸۰هزار تومان است افزود: در غرفه های این نمایشگاه مواد غذایی، آجیل و خشکبار، انواع شیرینی جات، تزئینات سفره هفت سین، گل و گیاه، کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی و آشپزخانه در معرض دید عموم قرار میگیرد.

مسئول برگزاری نمایشگاه بهاره با اشاره به استقبال غرفه داران و مردم بیان کرد: اسقبال زیاد متقاضیان در اجاره غرفه ها باعث شد که علاوه بر سالن اصلی برای سایر متقاضیان چادرهایی بنا شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ضوابط قرارداد، ارائه کالاهای ایرانی و تولید داخلی است درباره قیمت گذاری کالاها افزود: غرفه داران برای فروش کالاهای خود یک قیمت پیشنهادی ارائه می دهند که در نهایت بازرس اتاق اصناف تایید می کند.

به دستان مردم نگاه می کنم و دعا می کنم ای کاش دستان همه مردم از سنگینی خرید شب عیدشان درد می گرفت.

**مردم به دنبال معجزه ارزانی هستند

این را مردی که فروشنده لوازم آشپزخانه است می گوید، تعجبم را که در نگاهم می بیند ادامه می دهد: رفت و آمد به نمایشگاه خوب است ولی مردم به دنبال معجزه ارزانی هستند تا با بودجه اندک خود خرید کنند از سویی اجاره غرفه های را گران کردند و همین امر باعث شده است ما برای اینکه هزینه غرفه خود را بدست بیاوریم اجناس را با قیمتی نه چندان ارزان به مردم عرضه کنیم.

فروشنده لوازم آشپزخانه می گوید: اگر قیمت غرفه ها ارزان تر بود ما هم کالاهای خود را با قیمت پایین تری عرضه می کردیم، هرچند که مردم از راه های دور و نزدیک آمدند و بالاخره شب عید است و خرید می کنند.

وی به سر در غرفه ها که نوسته شده اشت با افتخار کالای ایرانی عرضه می کنیم اشاره می کند و اضافه می کند: تولیدکنندگان حمایت نمی شوند و در نتیجه تولید کالای ایرانی هزینه زیادی در پی دارد، بازار از اجناس چینی که به مراتب ارزان تر هستند اشباع شده است و نهایتا روی جنس چینی یک برچسب ایرانی می زنند.


به غرفه کفش فروشی می روم، با نگاه اول می توان پی به تولید داخلی کفش ها برد؛ شاید حس صمیمیتی که در سبک و رنگ کفش ها است باعث می شود به سرعت تولید ایرانی بودن آن را دریافت.

از خانم جوانی که فروشنده کفش است درباره میزان استقبال مردم از نمایشگاه می پرسم؛ می گوید: ۶روز اول به دلیل عدم اطلاع رسانی استقبال کننده ای کم داشتیم که به مرور میزان استقبال مردم افزایش پیدا کرد.

وی از نبود بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر گله مند است و می گوید: با وجود هزینه بالایی که طی چند روز نمایشگاه پرداخت می کنیم مسئولین و مجریان برگزارکننده نمایشگاه می بایست تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری می کردند.

ذوق نگاهم به کفش ها از چشمش پنهان نمی ماند و با لبخند می گوید: همه کفش ها کار خودمان است، از تولید به مصرف است و با وجود سختی کار و هزینه های بالا ولی در نمایشگاه کالای خود را به قیمتی پایین تر از فروشگاه های کفش فروشی خارج از شهر می فروشیم.


چند قدم که راه می روم نفسم را از بوی خوش آبلمیوی محلی پر می کنم و سمت فروشنده این غرفه می روم، با لهجه ای شیرین اصرار بر چشیدن آبلمیو می کند و می گوید: چندین سال است که جز غرفه داران ثابت این نمایشگاه هستم.

وی ادامه می دهد: هرکسی که از محصول ما خرید کرده باشد سال بعد حتما دوباره از ما خرید می کند.

از وی درباره استقبال مردم از محصولات خوراکی می پرسم و می گوید: امسال قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است ولی چون محصولات ما خوراکی است مجبوریم با حداقل سود و گاها با ضرر محصولات خود را عرضه کنیم.

گزارش از زینب شهبازپور

تصاویر بیشتر از این نمایشگاه را از (اینجا) ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه