بررسی فیلم های اکران نورزی در سینماهای سراسر کشور؛

از لاتاری تا به وقت شام/ فیلشاه؛ انیمیشنی خوش ساخت و جذاب/ جای خالی تنگه ابوقریب

گزارش زیر به بررسی فیلم های اکران شده در نوروز ۹۷ می پردازد.

از لاتاری تا به وقت شام/ فیلشاه؛ انیمیشنی خوش ساخت و جذاب/ جای خالی تنگه ابوقریب

به گزارش خبرنگار ۸دی، فیلم‌های «به وقت شام»، «لاتاری» ، «لونه زنبور»، «مصادره» ، «فیلشاه»، «خرگیوش» و «فراری» در نوروز ۹۷ به نمایش در می آیند؛ در این میان حدس زده می شد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده هم یکی از فیلم های اکران شده باشد زیرا در زمان جشنواره جایزه های زیادی را به خود اختصاص داد.

در لیست اکران غیبت فیلم خوش ساخت تنگه ابوقریب هم دیده می شود که در جشنواره فجر امسال تحسین داوران، منتقدان، اهل سینما و مردم را برانگیخت و جوایز بسیاری را کسب کرد.

در زیر به بررسی فیلم های اکران شده و کیفیت شان پرداخته ایم.

به وقت شام

جنجالی ترین فیلم جشنواره فجر فیلم به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود که با بی مهری منتقدان و حتی برنامه های سینمایی در تلویزیون مواجه شد، اما برخی منتقدان بی طرف بدون نگاه سیاسی گفتند که این فیلم با آثار دیگر حاتمی کیا بسیار متفاوت بوده و خوش ساخت نیست، اما برخی چون معصومه ابتکار و ظریف وزیر امور خارجه و برخی منتقدان اعتقاد داشتند به وقت شام فیلم خوش ساختی است. به وقت شام به موضوع داعش و تحولات منطقه می پردازد ولی منتقدان این فیلم معتقدند این فیلم داستان خاصی ندارد و تنها یک فیلم اکشن است.

 

لاتاری

لاتاری فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان، نویسندگی ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در جشنواره ۳۶ فجر سال ۱۳۹۶ حضور داشت و در بخش جلوه های ویژه بصری کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شد.

این در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده است.این فیلم به موضوع قاچاق دختران ایرانی به کشور های حاشیه خلیج فارس میپردازد. لاتاری از نگاه منتقدان فیلم خوش ساختی است ولی به هیچ وجه قابل مقایسه با اثر قبلی مهدویان یعنی ماجرای نیمروز نیست و بسیار معمولی تر از آن از آب درآمده است.

 

فیلشاه

فیلشاه انیمیشن سینمایی ایرانی به کارگردانی هادی محمدیان، تهیه‌کنندگی حامد جعفری و محصول گروه هنر پویا است.

این انیمیشن سینمایی، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار شاهزاده روم است که با سرمایه‌گذاری گروه هنر پویا به عنوان یک شرکت خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه تصویر شهر تولید شده‌ است. نیمیشن سینمایی «فیلشاه» به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۲۲ اثر سینمایی دیگر رقابت کرد.

این انیمیشن در در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ با حضور کودکان و نوجوانان، وزیر ارتباطات و فناوری محمدجواد آذری جهرمی، عوامل این فیلم و چهره های حوزه فرهنگ و هنری به نمایش درآمده و تحسین جهرمی را برانگیخت. فارغ از کیفیت فیلم همین که این فیلم توانسته به سوداغ سیمرغ پیدا کند و ایران در این عرصه نیز به صورت حرفه ای وارد شده جای تقدیر بوده و باید از این انیمیشن ها برای کودکان ساخته تا محتوای نامناسب انیمیشن های غربی ذهن کودکان این سرزمین را پر نکند. اگر می خواهید یک فیلم زیبا را با کودکان خود ببینید و این فیلم را از دست ندهید.

 

مصادره

مصادره اولین فیلم مهران احمدی در مقام کارگردانی است، مهران احمدی را گیلانی ها با نقش بهبود در سریال پیاتخت می شناسند و او بسیار بازیگر توانایی است ولی برای اولین تجربه این فیلم بد از آب درنیامده است. نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۶ است. «مصادره» یک کمدی قصه‌گو است. این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود. این نخستین حضور مهران احمدی به عنوان کارگردان در سینما می‌باشد. برگ برنده این فیلم بازی رضاعطاران با نمک خدادای خود است که هر بیننده را به تحسین وا می دارد، وجه مشترک این فیلم با به وقت شام بازی بابک حمیدیان بوده ولی بابک در این فیلم نقشی کمدی و ۱۸۰ درجه اختلاف با به وقت شام را بازی کرده و تحسین همه منتقدان را برانگیته و توانست کاندیدای سیمرغ فجر شود. این فیلم توانست عنوان پرفروش ترین فیلم در اکران نورزی تا دیروز را به خود اختصاص دهد.

 

خرگیوش

«خرگیوش» به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی و کارگردانی مانی باغبانی است و بازیگرانی چون بابک حمیدیان،سیامک انصاری،جواد عزتی،مینا ساداتی،همایون ارشادی،امید روحانی،ملیکا شریفی نیا و مانیا علیخانی در آن بازی می کنند.

اولین ساخته باغبانی یک فیلم کمدی- اجتماعی است که در خلاصه داستانش آمده است، «این شبی که می‌گم شب نیست رو بذار… .» این فیلم به قول فراستی درنیامده و با استقبال مناسبی مواجه نشده است.بعضی گفته اند این فیلم مانند فیلم فارسی های قبل از انقلاب است.

 

لونه زنبور

لونه زنبور فیلمی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، نویسندگی محسن کیایی و تهیه‌کنندگی سعید خانی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای سراسر ایران اکران شده است.این فیلم داستان دو سارق خرده‌پاست (جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند. این فیلم نیز تا امروز با استقبال مناسبی در گیشه مواجه نشده است.

فراری

فِراری فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری تولید سال ۱۳۹۴ است و در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ به نمایش در آمد. این فیلم دربارهٔ دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود.

محسن تنابده، باران کوثری دو بازیگر معروف این فیلم هستند ولی این فیلم در گیشه اصلا موفق ظاهر نشده و بدفروش ترین فیلم تا امروز اکران را از آن خود کرده است.

 

 

موضوع آشتی کردن کردن مردم با سینما پروژه ای است که چند سال توسط عوامل فیلم ساز و تهیه کنندگان در حال اجرا است و توانسته تا حدی موفق باشد ولی جای کار بسیار بیشتری دارد، موضوع مهمتر از آن ادامه ساخت فیلم های با مضمون عالی مانند به وقت شام، لاتاری، تنگه ابوقریب است و این نوید را می دهد که مردم همچنان طالب ارزش ها هستند.

فارغ از نگاه سیاسی و جناحی تحریریه ۸دی امیدوار است مردم هرچه بیشتر به سینما روی آورده و با حضورشان در سینما از فیلم های با ارزش حمایت کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه