سفر به ماسال؛ چرا و چگونه؟!

اینجا فرصتی برای گله گذاری نیست و هر لحظه خدارا در هزار رنگ برگ‌ها می‌بینید؛ عشق در رگهای آدمی هضم می‌شود وقتی در اولسبلنگاه زمین به آسمان می چسبد.

سفر به ماسال؛ چرا و چگونه؟!

به گزارش ۸دی،  از نگاه نظریه پردازان جهانی گردشگری، می‌توان انواع مسافر را در بخش‌های زیر جای داد (پلاگ ۱۹۷۴):

مخاطره‌جو ( جوینده؛ کاشف ): این فرد معمولا از اولین کسانی است که مسیرها و مقاصد جدیدی کشف می‌کند.

لذت‌جو: به دنبال خوش‌گذرانی و آسایش در سفر است.

خون‌سرد: اینگونه افراد ناگهانی و بدون برنامه ریزی تصمیم به سفر می‌گیرند.

متکی به نفس :به تجارب غیر عادی و منحصر به فرد علاقه مند است.

برنامه ریز : به سفر فکر کرده و برای آن برنامه ریزی می کند و بیشتر با تورهایی به سفر می رود که تمامی امکانات را تدارک دیده باشند.

مرد گرا : متمایل به سفرهایی با فغالیت به ظاهر مردانه.

تعقل گرا : متناسب با درک خود، تحت تاثیر فرهنگ و تاریخ قرار می گیرد.

مردم گرا : هدفش از مسافرت نزدیکی به مردم و آشنایی با فرهنگ های نقاط مختلف است.

هرکدام از این‌ها با خصوصیات روان شناختی و عادات یک فرد متمایز شده و باعث تفاوت سلیقه ی افراد در انتخاب نوع سفر و مقصد و هدف مسافرت می شود.

در این مقاله سعی دارم تا با بررسی شهرستان ماسال، پی ببرم که این شهرستان ظرفیت پذیرش چه نوع مسافرانی (با چه شاخصه ها، سلایق و تمایلاتی ) را دارد.

آنچه مسلم است رضایتمندی گردشگران از یک منطقه، تنها وابسته به زیبایی و تنوع طبیعی و زیستی آن نیست و مهمترین نکته ای که باعث تداوم و تکرار سفر می شود، برخورد اولیه ی مسافر با محیط است.

امروزه با پیشرفت تکنولوزی و دسترسی به سفرهای مجازی از یک طرف و گوناگونی تورها با کیفیت و قابلیت های متفاوت از سویی دیگر، باعث افزایش خواسته های گردشگران شده و البته تغییرات اساسی را در نگرش مدیران و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایجاد کرده است.

دیگر نمی توان با یک برنامه ی ساده و تور آماتور ذائقه‌ی کنجکاو توریست‌ها را شیرین کرد.

و اما ماسال :

با نگاه دوباره به الگوی مسافران در ابتدای مقاله؛ آیا ماسال جوابگوی این تنوع خواهد بود؟!

درقرن ۲۱ که لانه های حیوانات در عمق زمین از لنز دوربین های بشری در امان نمانده و قعر تاریک اقیانوس‌ها هر روز با چشمان انسان کاویده می‌شود؛ آیا جایی برای سیراب شدن عطش یک ماجراجو و کاشف یافت می گردد؟

جایی هست که حتی با یک مسافرت ناگهانی هم بتوان بخشی از مشکلات را از یاد برد؟

با یک مثال توضیح می دهم: در ابتدای همین قرن متمدن، در حالی‌که گمان می کنیم مکانی نمانده که ماهواره های علمی و جاسوسی طرح و نقشه ای از آن نداشته باشند ؛غار آویشو در جنگل های ماسال کشف و ثبت شد!

اکنون که این سطرها را می‌نویسم؛ با پشتکار باستان شناسان میراث فرهنگی، قلعه تاریخی دیو لونه هر روز بیشتر از خاک خارج می شود تا شاهدی باشد هم بر تاریخ کهن این سرزمین و هم دلیلی برای آمدن شما به ماسال!

آیا برای ذهن مردم امروزی (که انباشته از لذت های زودگذر و مجازی است) می توان سفری لذت بخش مهیا کرد؟

آیا هنوز جایی مانده تا صدا و سحرش بشر را در سکوت و خلوت آرام کند؟

در فرهنگ‌ها و جوامع گوناگون و حتی در ساختار خانوادگی هم نمی شود معنی واحدی برای واژه خوشگذرانی و لذت جویی پیدا کرد. در نتیجه لذت بردن را نمی توان با خط کش مشخصی اندازه گرفت.

با این حال چهارچوب‌های کلی در همه جا وجود دارد که به گردشگر کمک می کند تا به حداقل نسبی دست یابد.

در کشور ما که فرهنگ مذهبی و اصالت خانوادگی جایگاه ویزه ای دارد و قید و بندهای دینی و اجتماعی مشخصی حکمفرماست نوع خوشگذرانی با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. هرچند امروزه برخی تورها با هنجارشکنی و دیدگاه‌های مدرنیته به گردشگری نامتعارف و ناهمگون می پردازند ولی هنوز در دیدگاه غالب، ایران و ایرانی ، لذت و خوشگذرانی در چهارچوب عرف و شخصیت دینی و تاریخی او قابل تعریف است.

اکنون اگر از آلودگی‌های هوا، صدا و ترافیک بریده اید، صبورانه تا پایان مقاله بخوانید. پیشنهادهای خوبی دارم.

اگر از تکرار خیابان‌های یکنواخت و ساختمان‌های بی روح دلزده هستید؛ منتظر پیشنهادم باشید.

اگر از بوی بنزین و گازوییل و تنفس سرب خسته اید، اگر کلیپ‌های طنز و جملات مضحک اینترنتی شادتان نمی کند، اگر شکست‌های عاطفی، شغلی، روحی و جسمی آزارتان می دهند، اگر عاشق شده اید و نمی دانید این حس را کجا با معشوق در میان بگذارید.

اگر از تکنولوزی، سریال‌های آبکی و حتی بازی‌های بی هیجان و نشستنی، حوصله‌تان سر رفته، اگر قلم شاعرانه و نویسنده و خلاق شما مدتهاست مطلبی نو پیدا نمی کند.

و اگر و اگر و اگر…

پیشنهاد من به شما اینست : سفر کنید. سفر کنید . به ماسال سفر کنید.

لازم نیست برای هزینه ی این سفر ماه‌ها از خرج‌های واجب خود بکاهید. لازم نیست به تورها و آژانس‌های عجیب و غریب مراجعه کنید.

لازم نیست اتومبیلی خاص داشته باشید یا حتی اتومبیل داشته باشید.

ماسال شهر آرزوها و رویاهای شما خواهد شد اگر اراده کنید.

این سرزمین کوچک دلی بزرگ برای حل کردن تمام رنج‌های شما دارد. هر چند اگر این حل کردن به اندازه ی یک چرت کوتاه در زیر سایه های درختان راش با لالایی رودخانه باشد.

معرفی دیدنی ها و اماکن تاریخی و مذهبی و بکر و عاشقانه ی ماسال در مقاله‌های دیگر به وفور آمده است و از تکرار آنها پرهیز می کنم (فهرست بعضی مقاله های مرتبط در این لینک آمده است.) . با کمی حوصله و تحقیق به راحتی می توانید سلیقه‌ی گردشی خود را بیابید و برای آنها برنامه بچینید.

اینجا هنوز جاهای بسیاری است که قدم‌ها و چشم‌های آدمی را یا تجربه نکرده اند و یا سال‌ها از آخرین دیدارشان با انسان می گذرد.

شکستن علف‌های وحشی در زیر گام‌هایتان را، جنگل، عطرآگین خواهد کرد.

آنها که شعر می سرایند، می دانند که فرشته وحی غزل، در کنار آبشارها منتظر آنهاست.

اینجا فرصتی برای گله گذاری نیست و هر لحظه خدا را در هزار رنگ برگ‌ها می‌بینید.

عشق در رگ‌های آدمی هضم می‌شود وقتی در اولسبلنگاه زمین به آسمان می‌چسبد.

به پیشنهاد من فکر کنید. به هزینه‌ها و خرج‌های آنچنانی نیاندیشید . اینجا راحت تر از آنتالیا و تایلند و دوبی به خواسته هایتان می رسید.

اگر در کلوپ‌های آن‌ور آب از هیجان تخلیه می شوید، اینجا خدا بهشت را ارزان به نمایش گذاشته تا چیزی برای تخلیه شدن نماند.

ما قصد داریم تا ماسال را به عنوان اولین شهر ایران، وارد پروژه گردشگری کم شتاب و آهسته در نگاه بین المللی کنیم. در همین راستا و برای کمک به این هدف عالی، لطفا قبل از سفر به نکات زیر توجه کنید:

۱-شهرستان ماسال ترکیبی از کوه، جنگل، شالیزار و … است. با همسایگی شهرهای زیبای فومن، صومعه سرا، تالش، بندر انزلی و رضوانشهر.

قبل از سفر (با توجه به مدت اقامت و مسافرت) مکان‌های دیدنی و تفریحی متناسب با سلیقه و سن و روحیه خود را با کمک راهنمایان ما انتخاب کنید تا ضمن معرفی اقامتگاه درخور؛ بهترین برنامه ها را برای شما زمانبندی کنند.

۲- نمی توان فصل خاصی را برای سفر به ماسال معرفی کرد ،چون هر فصلی تماشایی است. ولی با توجه به زمان سفرتان از نوع آب و هوا مطلع شوید و با کمک راهنمایان ما پوشاک و لوازم فصلی را همراه داشته باشید.

۳-با افزایش شهر نشینی و تنش‌های زندگی شهری، انسان متمدن به دنبال گذشته‌ی آرام و نوستالوزیک خود می‌گردد.

ماسال با بیش از صد روستای بوم‌گردی و پراکنده در طبیعت بکر، شما را به دوران کودکی‌های ساده و بازی‌های پرشور با خنده‌های واقعی می برد. برای لمس بهتر این فضا و البته سورپرایزهای ویژه با ما مشورت کنید.

۴-غذا سهم عمده ای در تبدیل سفر شما به مسافرتی سالم ایفا می کند. در سفر به ماسال ذائقه‌ی خود را به سفره‌های رنگین و روستایی این مردمان بسپارید. البته برای پرهیز از هزینه‌های بیهوده و نامتعارف و رستوران‌های سودجو و گران قیمت با راهنمایان ما مشورت کنید. فراموش نکنید که غذاهای همگون با فصل بیشتر می چسبند ( البته با مخلفات).

۵-زیبایی نقاط بسیاری از شهرمان را باید با دل و جان درک کرد. پس اگر دلتان برای همنفسی با جنگل و کوه تنگ شده، دستان ما راهنمای شما در شنیدن نجوای جادوگرانه ی آنها خواهند بود.

۶-در انتخاب مسیر رفت و برگشت و زمانبندی و ترافیک دقت کنید.

۷-خواهشمندم از ریختن زباله و مواد غیر بازیافتی بپرهیزید که دل نازک درختان و رودخانه نشکند.

۸-می دانم که کباب و چای آتشی از واجبات سفر به شمال است ؛ لطفا در روشن و خاموش کردن آتش، ملاحظه و دقت فرمایید.

۹-اگر قصد خرید سوغاتی و یادگاری دارید؛ از سلامت و قیمت مواد خوراکی اطمینان حاصل نمایید.

۱۰-مهمان نوازی از وظایف و عادتهای ایرانی و همینطور ماسالی است ولی اگر در این بین آزردگی و رنجشی دیدید، با سعه ی صدر و ملاطفت به بزرگواری خود ببخشید.

۱۱-اینجا هم خدا بسیار نزدیک است. بسیار نزدیک. او را همیشه به یاد بیاورید و سپاسگزارش باشید.

واحد گردشگری سایت ماسال نیوز (استان گیلان)،ضمن آرزوی بهروزی و موفقیت؛ آماده همکاری با همه ی آژانس های توریستی وموسسه های گردشگری در اجرای برنامه هایشان در سراسر استان  می باشد.  در همین راستا ضمن ارایه ی خدمات مرتبط رسانه ای (از قبیل ارسال اطلاعات تاریخی ،فرهنگی و عکس و فیلم) می‌توانیم در امور زیر همفکری و همکاری کاملی نماییم :

۱) رزرو ویلا و هتل و سوییت (در قیمت‌ها و ظرفیت‌های متفاوت)

۲) آشنا کردن گردشگران با طبیعت و مناطق دیدنی استان با کمک راهنمایان (تور لیدر) محلی

۳) ارایه‌ی منوی غذایی محلی و خانگی با قیمت مناسب

*لازم به ذکر است که برای خدمت بیشتر و بهتر و همکاری دوسویه ؛قادریم تا  با ورود شما و  مهمانان گرامی ،کلیه ی مراحل یک سفر به یاد ماندنی را با خدمتی منحصر به فرد و قیمتی  مقرون به صرفه، به طور کامل ارایه نماییم.

شمار تماس : ۰۹۱۱۶۹۵۶۵۴۹ 

تلگرام : ۰۹۱۱۴۳۲۸۶۰۳    

نویسنده : عبدالرضا استودان

منبع: ماسال نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه