۱۰ راه درمان خانگی عفونت سینوس ها

۱۰ راه درمان خانگی عفونت سینوس ها . گاهی حتی بدون سرماخوردگی و فقط با وزش یک باد عفونت سینوس ها شروع می شود. کیپ شدن بینی، درد در اجزای صورت فرد را از فعالیت های روزمره دور نگه می دارد.

به گزارش ۸دی، عفونت سینوس هاعفونتی خسته کننده که بینی کیپ می شود، سر درد می گیرد و سنگین می شود. تمام صورت متورم می شود و حتی گاهی چشم ها جایی را نمی بیند. انگار بمبی در حال انفجار است. شخص فقط دلش می خواهد کسی با او حرف نزند و سر و صورت خود را گرم بگیرد. این عفونت و تورم سینوس ها است که وقتی هم مزمن شد مشکلات چند برابر می شود. به طوری که کوچک ترین وزش بادی می تواند باعث برگشت بیماری شود. بیشتر وقت ها پزشک ناچار به تجویز آنتی بیوتیک است. ولی تکرار مکرر این وضعیت هم درد و ناراحتی زیادی برای افراد بوجود می آورد و هم او را از انجام فعالیت روزانه دور می کند. خوردن مکرر آنتی بیوتیک هم بسیار خطرناک است. گاهی حتی پزشکان توصیه جراحی می کنند که تاثیر زیادی ندارد و شخص باید بعد از جراحی تمام درمان ها و مراقبت های خانگی را مراعات کند.
درمان خانگی عفونت سینوس با شست و شوی مجرای بینی
شست و شوی ترشحات بینی و تمیز نگاه داشتن مجرای آن یکی از بهترین روش های کنترل و رفع عفونت های سینوس ها است. ۲ فنجان آب جوشیده شده را با یک قاشق مرباخوری سرتخت نمک دریا ( از نوع ید دار استفاده نشود) و یک قاشق مرباخوری جوش شیرین خوب مخلوط کنید تا جوش شیرین و نمک کاملا در آب حل شود. ترجیحا این ترکیب را در یک شیشه تمیز در بسته بگذارید. با استفاده از یک سرنگ استریل مقداری از محلول را بکشید و در حالی که سرتان را به عقب خم کرده اید کل محلول را در یکی از سوراخ های بینی خالی کنید. حالا همین کار را برای سوراخ دیگر انجام دهید. اگر مقداری از محلول وارد گلو شد حتی خوشحال باشید چون نشان می دهد که سینوس ها کاملا کیپ نشده است. بعد مقداری از محلول را در دهان غلغله کنید و دور بریزید. به این ترتیب ترشحاتی که در گلو احساس کرده اید کاملا خارج می شود.
یادتان باشد حتی وقتی که حال تان خوب است این کار را به طور نامنظم انجام دهید. مثلا محلولی به اندازه یک شیشه مربای متوسط تهیه کنید و بعد از مصرف آن مدتی صبر کنید. می توانید یک برنامه یک هفته در میان یا یک هفته در یک ماه  برای شست و شوی سینوس ها بگذارید.
اگر کلاس یوگا می روید از ظرف های خاصی neti pot که یوگی ها برای تمیز کردن سینوس ها و مجاری تنفسی استفاده می کنند، خریداری و از مربی تان بخواهید تا نحوه درست استفاده از آن ها را به شما آموزش بدهد. سپس با استفاده از این ظرف و محلول خانگی خودتان مجاری تنفسی را به طور کامل بشویید.
کمپرس گرم
وقتی می خواهید کمپرس انجام دهید باید اطمینان داشته باشید که بعد از آن در معرض جریان هوا قرار نمی گیرید. مثلا در رختخواب تان دراز بکشید. یک حوله تمیز را در آب گرم بگذارید و بعد از گرفتن آب اضافی آن حوله را روی صورتتان قرار دهید به طوری که چشم ها، گونه ها و پیشانی را بپوشاند. به محض آن که حس کردید حوله دارد سرد می شود آن را بردارید. این کار را چند بار تکرار کنید.
بعد از هر کمپرس صورت خود را با حوله خشک پاک کنید و به هیچ وجه در معرض جریان هوا قرار نگیرید.
بخور
گرم و مرطوب نگه داشتن هوا یکی از روش های درمانی خوب خانگی برای عفونت سینوس ها است. دو تا ۵ قطره روغن اکالیپتوس، روغن نعنا فلفلی یا روغن بابونه را در یک قابلمه متوسط آب بریزید و پس از جوش آمدن آن، قابلمه را در جایی که راحت هستید بگذارید و با گذاشتن یک پارچه یا حوله بزرگ روی سرتان بخار متصاعد از آب را تنفس کنید. این دو گیاه تاثیر بسیار خوبی در رفع التهابات و ضد عفونی کردن مجاری تنفسی دارد. اگر گرفتگی سینوس شما خیلی شدید است این کار را می توانید بین ۲ تا ۴ بار در روز انجام دهید. در مواقعی که بیمار نیستید هر از گاهی مثلا هفته ای یک بار با این روش مانع از بروز عفونت شوید.
اکالیپتوس و نعنا فلفلی نباید برای زنان باردار و کودکان استفاده شود.
ریشه خردل یک درمان خانگی عفونت سینوس ها
این ریشه یک روش درمانی سنتی محسوب می شود. سولفور موجود در ریشه خردل باعث از از بین رفتن عفونت های سینوسی می شود. در صورتی که به ریشه خردل دسترسی دارید آن را رنده کنید و روزی  سه بار هر بار نیم تا ی قاشق چای خوری از آن را میل کنید. درست مثل این است که آنتی بیوتیک میل کرده اید.
درمان خانگی عفونت سینوس با چای نعنا فلفلی
نعنا به دلیل داشتن منتول Menthol یکی از گیاهان موثر در رفع عفونت های سینوسی است. چند برگ نعنا را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش قرار دهید و سپس آن را بنوشید.
اگر رفلاکس معده دارید از این روش استفاده نکنید یا فقط یک فنجان چای در روز بنوشید.
درمان خانگی عفونت سینوس با آناناس
این میوه به دلیل داشتن آنزیم بروملین Bromelain التهابات و ترشحات و علائم سینوس ها را از بین می برد. بد نیست روزی به اندازه یک فنجان از این میوه را میل کنید.
در صورتی که فشارخون دارید یا از داروهایی استفاده می کنید که بروملین دارند، بهتر است از آناناس استفاده نکنید.
درمان خانگی عفونت سینوس با چای زردچوبه
از خواص زردچوبه هر چه بگوییم کم گفته ایم. این ماده ضد سرطانی ضد التهابی یکی از درمان های گیاهی رفع سرفه و عفونت های سینوسی محسوب می شود. ماده اصلی ضد التهابی زردچوبه کورکومین Curcumin است که خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده هم دارد. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان آب داغ ریخته و پس از حل شدن میل کنید. این روش رمانی را ۲ تا ۳ بار در روز می توانید انجام دهید.
درمان خانگی عفونت سینوس با شربت اقطی
این هم یک درمان قدیمی و سنتی است که علاوه بر عفونت سینوسی، برای سرماخوردگی و آنفلوانزا روش درمانی موثری است. خاصیت شد میکروبی و ضد ویروسی گیاه اقطی علاوه بر فلاوونیدهایی Flavonoid مثل کوئرستین Quercetin باعث رفع التهابات و عفونت های سینوسی می شود. کافی است مقداری از برگ های گیاه اقطی را به اندازه ۱۰ برگ در دو لیوان آب بجوشانید، گاهی هم بزنید تا میزان آب تقریبا به یک لیوان برسد. روزی سه بار هر بار یک قاشق غذاخوری از این شربت را میل کنید. بهتر است شربت را در یک شیشه در بسته نگهداری کنید.
به هیچ وجه از برگ های گیاه اقطی به صورت خشک یا به صورت چای دم کشیده مثل نعنا فلفلی استفاده نکنید. چون حاوی ماده ای سمی به نام گلی کوزاید glycoside  است.
به این نکته توجه کنید وقتی سینوزیت دارید به هیچ وجه درمعرض جریان هوا بخصوص هوای سرد نباید قرار بگیرید. در صورتی که دوش می گیرید می توانید چند دقیقه سرتان را زیر آب داغ یا نسبتا گرم دوش بگیرید و حفره های بینی را تخلیه کنید. ولی پس از حمام حتما سر و صورت خود را بپوشانید و بلافاصله از خانه خارج نشوید.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه