تحلیلگر مسائل سیاسی  در گفتگو با 8دی مطرح کرد: 

لزوم واکنش جدی تر و مطالبه گرانه دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به تعرض به سفارت خانه ایران در لندن

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره وظایف دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حوادثی مانند تعرض به سفارت خانه ایران در لندن، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران می بایست با اتخاذ موضعی فعالانه نسبت به مسئولیت دولت انگلیس در عدم صیانت از سفارت ایران واکنش جدی نشان دهد و مطالبه گری بیشتری داشته باشد.

لزوم واکنش جدی تر و مطالبه گرانه دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به تعرض به سفارت خانه ایران در لندن

علی صفیارپور در گفت وگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به حملات اخیر فرقه شیرازی به سفارت ایران در انگلیس اظهار کرد: در هفته اخیر، شاهد تعرض عده ای در قالب فرقه شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور انگلستان بودیم.

وی با بیان اینکه فرقه ی صادق شیرازی یکی از اصلی ترین دشمنان وحدت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این فرقه با توهین به بزرگان اهل سنت در صدد توطئه و اختلاف افکنی در جهان اسلام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر خلاف تاکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت اسلامی این فرقه افراطی با وجود ادعای حمایت و دستگیری از تمام شیعیان و محبان اهل بیت در جریان حمله تکفیری ها به سوریه، کوچک ترین واکنشی نشان نداده است.

صفیارپور با بیان اینکه ادعای دروغین این فرقه در عدم حمایت از تشیع در دفاع از مرقد حضرت زینب(س) در سوریه بر همگان اثبات شده است، گفت: هیچ عکس العملی از سوی این فرقه در محکومیت اقدام تروریست ها نشان داده نشد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر این فرقه در تعرض به سفارت ایران در لندن و پایین کشیدن پرچم و توهین مقدس ایران به مقامات جمهوری اسلامی گفت: این جریان عقیدتی انحرافی با حمله به سفارت ایران به نقض فاحش حقوق بین الملل در مصونیت سفارت خانه ها دست زده اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی  تصریح کرد: بر اساس حقوق بین الملل و به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین که دو کشور ایران و انگلستان عضو آن هستند مقامات و اماکن دیپلماتیک از مصونیت مطلق برخوردارند ولی با توجه به تعرض صورت گرفته به سفارت ایران در لندن توسط فرقه شیرازی می توان آن را تعرض به اماکن دیپلماتیک و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین که بر مصونیت اماکن دیپلماتیک تاکید دارد دانست.

صفیارپور با بیان اینکه با توجه به این کنوانسیون و حقوق بین الملل عرفی، دولت میزبان( انگلستان)مؤظف به تامین امنیت و جلوگیری از هر گونه تعرض به اماکن و کارکنان دیپلماتیک است، افزود: با توجه به اتفاقات اخیر و اینکه در گذشته نیز شاهد تعرض به سفارت ایران در لندن بوده ایم میتوان گفت دولت انگلستان به وظیفه ی خود در قبال مصونیت مطلق سفارت خانه ها از هر گونه تهدید، به خوبی عمل نکرده است.

وی درباره وظایف دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این شرایط بیان کرد: دستگاه دیپلماسی ایران می بایست با اتخاذ موضعی فعالانه نسبت به مسئولیت دولت انگلیس در عدم صیانت از سفارت ایران واکنش جدی نشان دهد و مطالبه گری بیشتری داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه پلیس لندن در ساعات اولیه‌ی این تعرض فقط نظاره‌گر این ماجرا بوده است، افزود: پلیس لندن در برابر سفارت ایران مسئول بوده است ‌و باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای این تعلل در متواری کردن افراد حمله‌کننده به سفارت ایران را به دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز باید با قاطعیت تمام این نقض آشکار صورت گرفته را دنبال کند، گفت: دولت انگلستان نیز با توجه به اینکه در صیانت از سفارت ایران سابقه‌ی خوبی نداشته است و به وظیفه‌ی خود به‌خوبی عمل‌نکرده باید تمام تلاش خود را برای عمل به کنوانسیون وین و مصونیت سفارت‌خانه‌ها انجام دهد که شاهد تعرضی دیگر به سفارت‌خانه‌ی جمهوری اسلامی در خاک هیچ کشوری نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه