تالاب انزلی با اعتباری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان قابل احیاء است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه ۱۵۰ هکتار از تالاب انزلی سال گذشته احیاء شد گفت: تالاب انزلی با اعتباری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان احیاء می‌شود.

تالاب انزلی با اعتباری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان قابل احیاء است
به گزارش ۸دی، قربانعلی محمد‌پور عصر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: به‌منظور ساماندهی تالاب انزلی اجرای مصوبات کمیته احیاء این تالاب به طور جدی در استان گیلان پیگیری می‌شود.

 مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان حوزه آبخیز تالاب انزلی را ۴ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی از عمده‌ترین مشکلات موجود در تالاب انزلی است که این فاضلاب از مسیر رودخانه پیربازار به تالاب وارد می‌شود.

محمد‌پور با تاکید بر اینکه دو رودخانه زرجوب و گوهر‌رود به رودخانه پیربازار متصل شده و از این رودخانه وارد تالاب انزلی می‌شوند خاطرنشان کرد: آلودگی فاضلاب رودخانه پیربازار ۴ هزار هکتار از تالاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی رسوبات وارده به تالاب و رسوبات موجود در تالاب را از دیگر مشکلات عمده تالاب انزلی دانست و با بیان اینکه این رسوبات در مدت ۴ دهه وارد تالاب شده است بیان کرد: سالانه ۵۸۰ هزار تن رسوب وارد تالاب می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسوبات در تالاب انزلی وجود دارد گفت: رسوبات وارده و موجود در تالاب انزلی استان گیلان نیازمند برنامه و ساماندهی است.

محمد‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده‌ترین میزان رسوبات از رودخانه پسیخان وارد تالاب انزلی می‌شود و رودخانه‌های سیاه‌درویشان و شیله‌سر دیگر رودخانه‌های اثرگذار در ورود رسوب به تالاب هستند گفت: ۱۱ رودخانه در استان گیلان به تالاب انزلی وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ تله رسوب‌گیر در رودخانه سیاه‌درویشان نصب شده که در حال حاضر عمق آن به‌طور کامل پر شده است خاطرنشان کرد: بازسازی و احیای تله رسوب‌گیر رودخانه سیاه‌درویشان در دستور کار سازمان محیط زیست گیلان است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه در رودخانه پسیخان و شیله‌سر تله‌های رسوب‌گیر موجود نیازمند احیاء و بازسازی هستند اظهار داشت: اقدامات احیای تله رسوب‌گیر رودخانه پسیخان در حال انجام است.

محمدپور برداشت رسوبات موجود در تالاب را از دیگر اقدامات احیاء تالاب انزلی عنوان کرد و با اشاره به اینکه تالاب انزلی با اعتبار کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار احیاء می‌شود گفت: سال گذشته ۲۵ هکتار از تالاب انزلی لایه‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه لایه‌برداری و برداشت رسوبات تالاب از برنامه‌های مهم سال آینده محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۰ هکتار از تالاب انزلی با اقدامات لایه‌برداری و برداشت نیزار‌ها احیاء شده است و این پروژه سال جدید دنبال می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه