مجوز تغییر کاربری خانه نخستین شهردار رشت به موزه مشروطه صادر شد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اعلام صدور مجوز برای تبدیل خانه نخستین شهردار رشت به موزه مشروطه بیان کرد: مجموعه فرهنگی تاریخی پیاده راه فرهنگی در میدان شهرداری رشت،در صورت توافق شهرداری و شورای شهر رشت ایجاد می شود.

مجوز تغییر کاربری خانه نخستین شهردار رشت به موزه مشروطه صادر شد

ولی جهانی اظهار کرد: طرح مصوب شورای شهر رشت مبنی بر تغییر کاربری ساختمان اداری شورای شهر رشت (عمارت میرزا خلیل رفیع) به خانه مشروطه ارائه شد و این طرح در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی گیلان مورد موافقت قرار گرفت .
وی اظهار کرد:خانه میرزا خلیل رفیع – نخستین شهردار رشت – ملقب به عمارت اخوان سند اصالت و شناسنامه استان محسوب می شوند، از سویی دیگر گیلان یکی از شاخص ترین استان های فعال در ارتباط با تاریخ مشروطه بوده لذا پیش تر از این ، می بایست در زمینه ایجاد موزه مشروطه اقدام می شد.
وی تصریح کرد: همچنین در صورت توافق شهرداری و شورای شهر رشت ، ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی به موزه هنرهای معاصر،ساختمان شهرداری به موزه شهر ،هتل ایران به موزه مردمشناسی و ساختمان پست به موزه پست تبدیل می شوند.
وی ادامه داد: اگر از بناهای تاریخی برای موزه استفاده شود، به واقع گام ارزشمندی در حوزه فرهنگ، هنر و تاریخ برداشته شده است.
جهانی یادآور شد: بنا به رایزنی های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری این سازمان آمادگی دارد برای اجرای تبدیل خانه های قدیمی به موزه ۵۰ درصد از هزینه های لازم را پرداخت کند.
وی گفت: بهره گیری از مشارکت مردمی و دخالت دادن آنها در موضوعات مربوط به حفاظت از میراث و توسعه موزه از اولویت های سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر است.
خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان ، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهرداری رشت مطرح است.
این خانه در دی ماه سال ۱۳۸۱ در اولین دوره شورای اسلامی رشت، از مالکان وقت خریداری شد و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر بازسازی شد. عملیات بازسازی در اواخر سال ۱۳۸۲ به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه