معاون نظارتی بانک مرکزی :

تغییرات نرخ ارز، برنامه کاهش نرخ سود بانکی را به تأخیر انداخت

معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد: تغییرات و نوسان‌های اخیر در بازار ارز سبب شد تا برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در نظام بانکی به تأخیر افتد.

تغییرات نرخ ارز، برنامه کاهش نرخ سود بانکی را به تأخیر انداخت

به گزارش هشت دی،«فرشاد حیدری» درباره برنامه بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود بانکی به خبرنگاران گفت: صدور گواهی سپرده‌های یکساله با نرخ سود ۲۰ درصد که برای مدیریت بازار ارز انجام شد، تکانه‌ای به نرخ سود بانکی وارد کرد که ممکن است قدری کاهش نرخ سود را به تأخیر اندازد.
وی تأکید کرد: با این حال اصل پذیرفته شده در بانک مرکزی و سیاست‌های شورای پول و اعتبار این است که نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بتدریج و ترتیب کاهش یابد؛ در واقع باید عرضه اقتصاد به شکلی اداره شود که تعادل اقتصاد با نرخ‌های معقول‌تر صورت گیرد. عضو هیأت عامل بانک مرکزی، نرخ سود بالا اعم از سپرده و تسهیلات را به نفع اقتصاد کشور ندانست و گفت: کاهش نرخ سود از برنامه‌های ماست اما باید در زمان و موقعیت مناسب انجام شود. حیدری گفت: اگر موضوع تغییرات نرخ ارز پیش نمی‌آمد، از ابتدای سال آینده روی کاهش نرخ سود تسهیلات کار می‌کردیم اما برای مدیریت بخش دیگری از اقتصاد، مجبور شدیم به نرخ سود ۲۰ درصدی تن دهیم لذا سال آینده روی نرخ سود سپرده و تسهیلات کار می‌کنیم. وی در پاسخ به اینکه از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی که از محل صدور گواهی سپرده‌های ۲۰ درصدی جذب شبکه بانکی شد، چه میزان تبدیل وضعیت حساب‌ها بوده و چه میزان تبدیل پول به شبه پول بوده است، گفت: به طور عمده این جذب از محل تبدیل وضعیت سپرده‌ها بود اما پس از مهلت دو هفته‌ای بانک‌ها، نرخ سودهای سپرده‌گیری به نرخ‌های پیش بازگشته و همچنان برای سپرده‌های یکساله ۱۵ درصد و برای کوتاه مدت ۱۰ درصد است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه