آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور که با تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری سایپا دیزل همراه بود، گفت: طی یک برنامه سه ساله، ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است.

آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور

به گزارش هشت دی،بر اساس آمار یک میلیون و ۳۵۰هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که سالانه ۲۰۰ هزار خودرو به آن اضافه می‌شود این در حالی است که یکی از عوامل اصلی افزایش آلایندگی هوا خودروهای بی‌کیفیت و خودروهای فرسوده هستند. آلایندگی این خودروها ۵۰ برابر خودروهای با استاندارد یورو۴ و ۲۲ برابر خودروهای با استاندارد یورو۲ است، برابر آمارهای اعلام شده ۵۰ درصد سوانح رانندگی کشور نیز مربوط به همین خودروهای مربوطه است.
نوسازی خودروهای فرسوده از برنامه‌های مهم دولت برای مقابله با آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش امنیت در جاده‌ها است. اما روند نوسازی خودروهای فرسوده بشدت کاهش پیدا کرده  به‌ شکلی که ظرف شش ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است. حال وزیر صنعت، معدن و تجارت از تند شدن این روند خبر داده است.
محمد شریعتمداری در مراسم تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری سایپا دیزل گفت: منظور ما از تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو همراه بودن آن با رعایت استانداردها بوده؛ چراکه با استانداردهای روز دنیا می‌توانیم تلفات جاده ای را کم کنیم.
به‌ گفته شریعتمداری با نوسازی ۲۰۰ هزار خودروی تجاری-باری در سه سال به‌ دنبال از بین بردن منابع آلایندگی در کلانشهرها و کاهش مصرف سوخت هستیم، ۲۷ درصد مجموعه آلاینده‌سازهای متحرک مربوط  به‌ خودروهای حمل و نقل باری است که مخصوصاً در شب‌ها مشغول جابه‌جایی مصالح ساختمانی و بار هستند.
وی گفت: برای شرکت‌های خودروسازی که نتوانند تأمین منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان فرسوده باری را فراهم کنند، صندوق توسعه ملی نیز وارد عمل خواهد شد.در این طرح ۵۰ درصد ارزش خودرو را راننده پرداخت می‌کند و مابقی نیز به صورت تسهیلات در اختیار وی قرار می‌گیرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همین الان نیز برای ارتقای استانداردهای خودرو دیر شده است. مشتری خودروی با استاندارد مطلوب می‌خواهد و در این رابطه با کسی رودربایستی نداریم و در کنار سازمان ملی استاندارد ایران هستیم.
عرضه کوئید با قیمت ۳۰ میلیون تومان
محسن قاسمی جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم گفت: گروه سایپا با مشارکت شرکت‌های سایپادیزل و زامیاد ۲۵ درصد از سهم نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را به خود اختصاص داده و قصد دارد سال آینده با جایگزینی هشت هزار دستگاه خودرو در این حوزه، سهم خود را افزایش دهد.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، افزود: با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش شرکت سایپادیزل منتفی شده و این شرکت همچنان زیرمجموعه گروه سایپا باقی خواهد ماند. با توجه به انتخاب گروه سایپا به‌عنوان هسته اصلی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری، این گروه اهداف دولت و وزارت صنعت را در زمینه اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری  به دقت اجرا خواهد کرد.
قاسمی جهرودی گفت: افزایش تولید خودرو به‌ صورت روزانه و هفتگی، شکستن رکورد تولید پنج ساله در دی ماه امسال، توسعه کسب و کار در گروه و بهره‌برداری از ظرفیت قطعه سازان و پیگیری مذاکره با شرکت رنو برای جایگزینی خودرو پراید از جمله دستاوردهای سال‌جاری است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مذاکره با شرکت خودروسازی رنو برای دریافت پلتفرم خودروی کوئید خبر داد و گفت: قرار ما بر این است که کوئید را زیر ۳۰ میلیون تومان تولید و عرضه کنیم.
وی افزود: البته روی برخی محصولات همچون پراید، مشکلاتی وجود دارد که تمام تلاش ما جایگزینی مناسب خودروهای دیگر با پراید است اما باید توجه داشت ۴۹ هزار پرسنل در خط تولید این محصول مشغول به‌کار هستند که به‌هر حال باید به آن توجه کرد اما ما در یک برنامه زمانبندی شده در حال تلاش هستیم تا پراید را از رده تولید خارج کنیم و این اتفاق نیز خواهد افتاد اما در یک برنامه‌ریزی زمانبندی شده بتدریج تولید این محصول کاهش می‌یابد. در سال ۸۸ چیزی حدود ۸۹ درصد تولیدات گروه خودروسازی سایپا، پراید بود که امروز سهم تولید پراید از محصولات به ۲۴ درصد رسیده است که امیدواریم آن را مدیریت کنیم چرا که هنوز تقاضا برای این محصول بالا است.
اجرای استانداردهای جدید خودرویی از دی ماه ۹۷
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم در مراسم تحویل ۲۰۰ خودرو تجاری با بیان اینکه اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ به معنای توقف تولید همه خودروها از آن زمان نیست، گفت: از این تاریخ بازرسی‌ها بر اساس استانداردهای جدید آغاز می‌شود و طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر می‌گیریم تا از یکم دی‌ماه ۹۷ که بازرسی‌ها آغاز می‌شود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند.

نیم نگاه
بر اساس آمار یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که سالانه ۲۰۰ هزار خودرو به آن اضافه می‌شود
طی یک برنامه سه ساله، ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری- باری، نوسازی خواهد شد و برای سال آینده نیز برنامه جایگزینی ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا: مذاکره با شرکت خودروسازی رنو برای دریافت پلتفرم خودروی کوئید درحال انجام است. قرار ما بر این است که کوئید را زیر ۳۰میلیون تومان تولید و عرضه کنیم

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه