هشت دی گزارش می دهد:

تپش قلب بازار ایران منظم نیست!/ پارادوکس تولیدکنندگان و عرضه گَران با قدرت خرید پایین مردم

توان مالی پایین مردم کسبه را مجبور به کاهش سود کرده است، بازار ایران وضعیت عجیبی دارد از یک طرف تولید، توزیع و فروش اجناس گران است و تولید به هیچ گونه به صرفه نیست و از طرفی مردم قدرت خرید کالای گران قیمت را ندارند مگر یک عده خاص.

تپش قلب بازار ایران منظم نیست!/ پارادوکس تولیدکنندگان و عرضه گَران با قدرت خرید پایین مردم

به گزارش ۸دی، هر سال نزدیک عید مردم ایران به استقبال نوروز می روند و سعی دارند با نو شدن و خرید از لباس و کفش و پیراهن گرفته تا لوازم خانگی به استقبال عید بروند، این ایام نیز فرصت مناسبی برای کسبه است تا بتوانند رکود در فصل های دیگر مخصوصا اوایل بهار را به نحوی جبران کرده و تا درآمد چند ماه خود را در کمتر از یک ماه به دست بیاورند.

حال و هوای عید بسیار نشاط آور بوده و درهر بوم و برزنی نشانی از نو شدن را می توان مشاهده و لذت برد. اما در این ایام بسیاری از ایرانی ها یا توان خرید ندارند و یا قدرت خریدشان نسبت به سال های قبل کمتر شده است، سالهای قبل در یک مجله به یک مطلبی جالبی برخوردم در آن مجله یک اقتصاددان پیش بینی کرده بود که تا چند سال آینده طبقه ای به نام طبقه متوسط با رفاه نسبی وجود ندارد بلکه مردم به قشر ثروتمندان بی درد و زیرخط ها تقسیم می شود.

در این ایام پیش بینی آن اقتصاددان را به نحوی می توان مشاهده کرد در کلانشهری مانند تهران که خطر فقر ۳میلیون تومان در ماه است اما عده کمی به این مقدار حقوق می گیرند و اکثریت کارمندان و کارگران مشغول در تهران بین ۱ میلیون تا ۲.۵ میلیون حقوق شان است، ۳ میلیون تومان حقوق خوبی در بین مردم معروف شده ولی در حقیقت حقوق متوسط به پایین بوده و به نوعی زیر خط فقر حساب می شود.

با افزایش قیمت دلار، ریال هر روز بی ارزشتر شده  و تورم افزایش می یابد ولی حقوق ها هر ساله تنها ۲۰درصد اضافه می شود، در تهرانی که مرغ کیلو ۸۳۰۰ تومان، گوشت گوسفندی کیلویی ۴۵ هزار تومان و برنج ایرانی کیلویی ۱۳۰۰۰ تومان است، زندگی هر ساله برای مردم سخت تر می شود و حتی دولتی که به گفته خود تنها افتخارش کنترل تورم است نیز قادر به کنترل نرخ ارز و طبعا کنترل تورم نیست.این گونه است که هر سال عید مردم با فشارهای بیشتری مواجه می شوند.

 

 

اوضاع بازار رشت چگونه است؟

حمید انزانی رئیس اتحادیه خشکبار در رشت در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت آجیل در بازار شب عید اظهار کرد: خشکبار از لحاظ کیفیت و کمیت مشکلی ندارد و در روزهای پایانی سال در طی یک رقابت منفی بین عرضه کنندگان قیمت کمی جابجا می شود.

وی با بیان اینکه در شب عید مردم به عیدی و نقدینگی دسترسی پیدا می کنند، افزود: خرید در شب عید بیشتر می شود و نمایشگاه بین المللی بهاره با ۴۵ غرفه آجیل و قیمت مناسب در خدمت مردم است‌.

رئیس اتحادیه خشکبار رشت از قیمت آجیل از ۲۵ هزارتومان تا ۶۵ هزار تومان خبر داد و بیان کرد: تمام تلاش ما این است که امسال آجیل از سبد اصلی خانوار ها خارج نشود.

رئیس اتحادیه خشکبار رشت درباره میزان خرید و فروش آجیل در روزهای پایانی سال گفت: به دلیل کمبود نقدینگی و فشار اقتصادی روی مردم میزان خرید کم شده است و زمانی که مردم عیدی خود را دریافت کنند، خرید می کنند.

 

 

اوضاع  فروش کفش در نزدیک ایام عید

خسرو نصیرزاده رئیس اتحادیه کفاشان شهر رشت نیز در گفت وگو با خبرنگار «دیارباران» در رابطه با میزان خرید و فروش کفش در بازار شب عید اظهار کرد: تاکنون مردم خرید چندانی نداشتند و این وضع تا زمانی که دولت عیدی را به حسابشان واریز کند ثابت است.

وی از برپایی نمایشگاه بهاره بین المللی در جاده تهران خبر داد و گفت: کفش خوب دارای روکش چرم طبیعی یا مصنوعی، سبک است و اگر خریداران از مغازه داران درخواست کفش جنس خوب کنند فروشندگان به آنها معرفی می کند‌.

به گفته نصیر زاده، قیمت کفش خوب کمی بالا است ولی به دلیل کیفیت و جنس عالی ارزش خرید را دارد و اگر قیمت پایین باشد به طبع کیفیت کار هم کمی پایین است و معمولا از این قبیل اجناس با کیفیت پایین توسط دستفروشان فروخته میشود.

با وجود بالارفتن قیمت مواد اولیه با اینکه هر مغازه دار حق سود ۲۰ درصدی در فروش را دارد اما قیمت خود را بالا نبرده است و برای فروش بیشتر سود خود را کم کرده اند.

رئیس اتحادیه کفاشان رشت با اشاره به اینکه اجناس شب عید از دی ماه با پیش بینی رنگ سال تولید و وارد بازار می شود، گفت: مردم‌ منتظر اجناس جدید نباشند و تولیدات بعد از این برای فصل تابستان است.

 

 

تغییر نماینده وزارت صنعت در اتاق اصناف در شب عید!

باید با تاسف گفت توان مالی پایین مردم کسبه را مجبور به کاهش سود کرده است، بازار ایران وضعیت عجیبی دارد از یک طرف تولید، توزیع و فروش اجناس گران است و تولید به هیچ گونه به صرفه نیست و از طرفی مردم قدرت خرید کالای گران قیمت را ندارند مگر یک عده خاص.

در کل باید گفت بازار در ایران وضع مناسبی ندارد و اتاق اصناف و دولت یا نمی توانند و یا نمی خواهند که قدرت خرید مردم را بالا ببرند تا مردم کمی راحت تر عید را سپری کنند. در هفته اخیر نماینده دولت در اتاق اصناف ایران تغییر کرد و در این شرایط رئیس اتاق اصناف تهران باید یک بار دیگر انتخاب شود و هیئت مدیره فعلی و رئیس آن (شخص علی فاضلی) از لحاظ قانونی دیگر وجاهت ندارد. تغییر نماینده وزارت صنعت در اتاق اصناف آن هم در شب عید نشان می دهد دولت هیچ اهتمامی به بازار ندارد و به صورت غیرمنطقی دنبالی اهدافی خاص است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه