مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان :

بیماری تب برفکی در گیلان و مایه‌کوبی برای کنترل آن/ بیماری تب برفکی در گیلان تحت کنترل است

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان از بیماری تب برفکی در گیلان و مایه‌کوبی برای کنترل آن خبر داد و گفت: بیماری تب برفکی در گیلان تحت کنترل بوده اما لازم است اقدامات پیشگیرانه در خصوص آن اعمال شود.

بیماری تب برفکی در گیلان و مایه‌کوبی برای کنترل آن/ بیماری تب برفکی در گیلان تحت کنترل است

به گزارش هشت دی،سهراب عاقبتی  در رشت با اشاره به تب برفکی در دام اظهار کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی و بشدت واگیردار دام‌های اهلی نظیر گاو و گوساله، گاومیش، گوسفند و بز و نشخوارکنندگان وحشی نظیر آهو، گوزن، کل وحشی است.

وی با اشاره به علائم تب برفکی افزود: تب برفکی علائمی شامل تـب، آبریزش از دهان و بینی، کاهش شیر و لنگش است که به علت بروز تاول و التهاب در نواحی دهان، بینی، نوک پستان و بین سم دارد.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان بابیان اینکه به علت عدم تمایل به غذا خوردن ناشی از زخم‌های دهانی و همچنین طولانی بودن دوره بیماری، تب برفکی گاها تا دو هفته به طول می‌انجامد گفت: براثر تب برفکی دام‌های بیمار دچار لاغری شده و کاهش تولید گوشت و شیر در آن‌ها مشهود است.

عاقبتی بابیان اینکه تلفات در دام‌های بالغ نادر بوده خاطرنشان کرد: دام‌های شیرخوار نظیر گوساله، بره و بزغاله ممکن است به علت خوردن شیر آلوده به ویروس دچار تلفات سنگینی شوند.

وی بر لزوم پیشگیری از شیوع بیماری تاکید کرد و گفت: رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه دام‌های بیمار و مایه‌کوبی دام‌ها در فواصل زمانی تعیین‌شده در طول سال منجر به کنترل بیماری می‌شود.

 مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان با اعلام اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده افزود: برای درمان دام‌های بیمار استفاده از محلول‌های شستشو دهنده دهان و ضدعفونی نواحی بین سم و سر پستان و در مواردی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های عمومی و موضعی توصیه می‌شود.

عاقبتی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری مواردی از این بیماری در شهرستان‌های استان گیلان گزارش شد بیان کرد: پس از بررسی کارشناسی و نمونه‌برداری موارد مرضی و تائید تشخیص موارد بیماری مایه‌کوبی دام‌های اهلی در اطراف کانون‌های درگیر در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان و شبکه‌های دامپزشکی قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال جاری تا این تاریخ دو فاز مایه‌کوبی دام‌های سنگین (گاو و گوساله) و یک‌فاز مایه‌کوبی دام‌های سبک (گوسفند و بز) انجام‌شده و فاز دیگری نیز در دام‌های سبک و سنگین استان از تاریخ دهم اسفندماه شروع‌شده وهم اکنون نیز در حال انجام است.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون تعداد ۲۳۰ هزار نوبت سر گاو و گوساله و ۸۳۰ هزار نوبت سر گوسفند و بز در مناطق حساس و پرخطر استان مورد مایه‌کوبی علیه این بیماری قرارگرفته‌اند.

عاقبتی افزود: در این فاز عملیات مایه‌کوبی در گاو و گوساله و گوسفند و بز کاملاً رایگان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری تب برفکی در استان گیلان تحت کنترل و با انجام اقدامات پیشگیرانه در نواحی آلوده بیماری فروکش نموده است تصریح کرد: برای پیشگیری وعدم ابتلا و همچنین پایدار ماندن سلامت دام‌ها، نقش قرنطینه بین استانی و رعایت موارد امنیت زیستی حائز اهمیت است.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان گیلان همکاری دامداران با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی در واکسیناسیون کامل روستاهای درخطر، قرنطینه و درمان سریع دام‌های بیمار، رها نکردن دام‌های بیمار در اطراف روستا، رها نکردن لاشه‌ها در طبیعت، خودداری از رها کردن دام‌های سالم در مناطق آلوده و درگیر بیماری، ضدعفونی مرتب دامداری، وارد نکردن دام‌های مشکوک و فاقد سابقه واکسیناسیون در دامداری و عدم تردد بی‌مورد به دامداری‌های آلوده و محل‌های پررفت‌وآمد دامداران نظیر میدان‌ها فروش دام و غیره را برای کاهش بیماری و از بین رفتن آن حائز اهمیت برشمرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه