نوروز فرصتی برای مطالعه کتاب‌های توصیه شده رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدارها و سخنرانی‌های خود همواره بر مطالعه کتاب تأکید و در مواردی نیز به طور صریح بر مطالعه کتابی خاص توصیه کرده‌اند؛ از این رو ایام نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه این کتاب‌ها است.

نوروز فرصتی برای مطالعه کتاب‌های توصیه شده رهبر معظم انقلاب

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایکنا، ایام نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه کتاب‌ است؛ از این‌رو گروه ادب ایکنا، تعدادی از کتاب‌های توصیه شده مقام معظم رهبری را برای مطالعه در ایام عید نوروز معرفی می‌کند.

«من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‌شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ۱۰ برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد. از بس که درباره این مسئله مهم(کتابخوانی) گفته‌ام و به من هم گفته شده که چقدر اثر دارد، حقیقتاً وقتی می‌خواهم بار دیگر این مسئله را بیان کنم دچار تردید می‌شوم که این دیگر جزء گفتار لغو نباشد! من نمی‌دانم واقعا این تکرار، اثر کرده، یا نکرده است… بیائید کاری کنید که مردم کتابخوان بشوند.» این سطور، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با کتاب و کتابخوانی است.

«قرآن»، برترین کتاب مرجع

در قدیم، عادت خواندن قرآن وجود داشت که این را هم زمان‏ پهلوی‌‏ها از بین بردند! همان طور که می‏‌دانید، پیرمردان و پیرزنان ما سواد فارسی خواندن نداشتند؛ اما قرآن را همه یاد می‏‌گرفتند؛ این چیز خیلی خوب و مغتنمی بود. خود قرآن کتاب خیلی‏ مهمی است؛ به ویژه اگر با ترجمه همراه می‏‌شد. منتها آن هم ازبین ماها برداشته شد؛ بعد هم آن کاری که باید بکنند، نکردند، یعنی مردم را به کتاب عادت ندادند. (برگرفته از فرهنگ کوثر)

8588065601234707018537527672

کتاب «گفتارهای معنوی»؛ اثر شهید مطهری

مقام معظم رهبری درباره کتاب «گفتارهای معنوی» می‌فرمایند: «خودتان را برخوردار از معارف کنید؛ البته راهش آشنایى با قرآن، انس با قرآن، انس با نهج‌البلاغه، انس با صحیفه سجادیه است. خیلى از این تردیدها، نگرانى‌ها و زنگارهایى که انسان در یک مواردى در دل دارد، با مطالعه این‌ها تبدیل می‌شود به شفافیت و روشنى؛ انسان می‌فهمد، راه را می‌شناسد، کار را می‌شناسد، هدف را می‌شناسد. مثلاً مطالعه کتاب «گفتارهاى معنوى» شهید مطهرى متناسب با همین ایام ماه رمضان است.»

این کتاب اولین‌بار در سال ۱۳۶۵ مشتمل بر ۱۳ سخنرانی استاد مطهری منتشر شده و سپس در چاپ نوزدهم با افزودن دو سخنرانی دیگر تجدید چاپ شد. «گفتارهای معنوی» پس از چند چاپ از سوی ناشر به «آزادی معنوی» تغییر نام داد و تاکنون بیش از ۵۲ بار چاپ شده. این کتاب در ۲۷۲ صفحه توسط انتشارات صدرا منتشر شده است.

کتاب «من زنده‌ام»؛ خاطرات ۴۲ ماه اسارت معصومه آباد

«من زنده‌ام» کتابی است از دست نوشته‌های معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، که خاطرات وی از دوران دفاع مقدس و سال‌های اسارت او در «زندان الرشید» بغداد و انتقالش به اردوگاه موصل و عنبر را بازگو می‌کند.

حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مطالعه این کتاب از سوی مقام معظم رهبری می‌گوید: این کتاب که اثر قطوری هم هست مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان فرمودند؛ من این کتاب را ظرف دو روز خواندم.

کتاب «ریشه‌ها»؛ ترجمه علیرضا فرهمند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با ده‌ها هزار نفر از فرماندهان بسیج سراسر کشور در بخشی از بیانات‌شان به شاخصه‌های استعمار و استکبار پرداختند. ایشان یکی از این شاخصه‌ها را این‌گونه معرفی کردند: «یکى از شاخص‌هاى دیگر استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملت‌ها و نسبت به آحاد بشر مجاز می‌‌شمرند و اهمیت نمی‌‌دهند. این یکى از بلایاى بزرگ استکبار در دوران جدید است»؛ سپس در رابطه با برخورد مستکبران با بومیان آمریکا مثالی روشن بیان کردند و آن رمان «ریشه‌ها» نوشته آلکس هیلی است که توسط علیرضا فرهمند ترجمه شده است.

8588065601597371467239168365

«نگاهی به تاریخ جهان»؛ اثر جواهر لعل نهرو

در سفارش‌های رهبر انقلاب به مطالعه کتاب، علاوه بر آثار ادبی، کتاب‌هایی در حوزه تاریخ و فرهنگ نیز مورد سفارش ایشان قرار گرفته است که در دیدار با فرماندهان سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از کتاب «نگاهی به تاریخ جهان»، جواهر لعل نهرو با موضوع استعمار نام برده بودند. این کتاب، تاریخی بومی، تحلیلی و توضیحی بوده و نگارش آن به زبان ساده و برای جوانان و نوجوانان انجام شده است؛ از این رو مطالعه آن در ایام نوروز پیشنهاد می‌شود.

زندگى پیغمبر(ص) را میلى‌مترى مطالعه کنید

« زندگى پیغمبر(ص) را میلى‌مترى باید مطالعه کرد. هر لحظه این زندگى یک حادثه است، یک درس است، یک جلوه عظیم انسانى است؛ تمام این ۲۳ سال همین‌جور است. جوان‌هاى ما بروند تاریخ زندگى پیغمبر(ص) را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقى افتاده است». این سخنان، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم(ص) در سال ۱۳۸۷ است.

«خداحافظ کرخه»، نوشته داوود امیریان

کتاب «خداحافظ کرخه» نوشته داوود امیریان شامل چهار بخش است و موضوع جنگ ایران و عراق را دربرگرفته است. این اثر روایت داستانی بوده و مناسب سن نوجوانان است.

مقام معظم رهبری درباره «خداحافظ کرخه» تقریظی نوشته‌اند و در آن آورده‌اند: «این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت‌گیری‌های بسیجی را به خوبی تشریح می‌کند. نویسنده، که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات به ظاهر کم اهمیت، آن امر مهم را تصویر و ترسیم کرده است؛ با اینکه جوانی کم سن و سال است، بسی پخته‌تر از عمر خود می‌نویسد و می‌اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری این یکی از کتاب‌های خیلی خوب در مجموعه خاطره‌هاست».

کتاب «گذر از رنج‌ها»، داستان انقلابی

«گذر از رنج‌ها» کتابی است که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۶ عنوان کردند: «من بارها مثال قصه‌های انقلاب اکتبر را گفته‌ام. یکی کتاب «گذر از رنج‌ها»ی الکسی تولستوی است که فوق‌العاده است… این‌ها داستان‌های انقلابی هستند.»

کتاب «جان شیفته»، اثر رومن رولان

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران «هفته کتاب» در سال ۷۵ می‌گوید: «قیمت کتاب جان شیفته رومن رولان به مراتب از این بیشتر است؛ هم تاریخ است، هم ادبیات، هم اخلاق، هم هنر؛ این کتاب همه چیز است، این کتاب را من سال‌ها پیش خوانده‌ام.»

این در حالی است که رهبر انقلاب در سال ۸۵ و در جریان بازدید از سالن ۷ نمایشگاه کتاب، هنگام بازدید از غرفه نشر ناهید، ناشر غالب آثار م.الف به‌آذین، خطاب به مسئول غرفه گفتند: «سلام مرا به آقای به‌آذین برسانید». معظم‌له در گفت‌وگویی کوتاه با مسئول غرفه، «به‌آذین» را مترجمی قوی با آثاری ارزشمند چون «جان شیفته» دانستند و به مزاح پرسیدند: «حق‌الترجمه ایشان را تمام و کمال می‌دهید یا نه؟»

«دن آرام» یکی از بهترین رمان‌های دنیاست

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر انقلاب حوزه هنری می‌فرمایند: «گمان می‌کنم که هیچ تاریخی از انقلاب اکتبر شوروی نمی‌تواند گویایی‌ آن رمان‌هایی را که در باب این تاریخ نوشته شده،‌ داشته باشد. اگر شما این رمان‌ها را خوانده باشید، می‌فهمید چه می‌گویم. مثلاً رمان «دُن آرام» را در نظر بگیرید… این رمان، یکی از رمان‌های تبلیغاتی مارکسیست‌ها در دوران اختناق رژیم شاه بود. این کتاب با اینکه رمان بود، اما به عنوان تبلیغ آن را به همدیگر می‌دادند و مطالعه می‌کردند! … این‌ها به قدری خوب نوشتند و انقلاب را خوب تصویر کردند که شما در این کتاب‌ها می‌توانید ابعاد این انقلاب به آن عظمت را پیدا کنید. البته نقطه‌ضعف‌هایش را هم در همین کتاب‌ها می‌شود فهمید؛ اگرچه آنکه نوشته، ‌به عنوان نقطه‌ضعف ننوشته است… .

و در جایی دیگر تصریح می‌کنند: «دن آرام» یکی از بهترین رمان‌های دنیاست. البته جلد اولش بهتر است… این را من قبل از انقلاب خواندم … چرا منِ آخوند در یک کشور اسلامی کتاب دن آرام را می‌خوانم؟ اگر جاذبه نداشته باشد، اگر این کتاب لایق خواندن نباشد، یک نفر مثل من نمی‌رود آن را بخواند. اهمیت «دُن آرام» شولوخف، به خاطر این است که چفت و بند داستانى این‌ها خیلى محکم است؛ یعنى همه جاى این داستان، صحیح پیش آمده است.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «نغمه‌های سرخ»

مجموعه هفت جلدی «نغمه‌های سرخ» که درباره شهدای دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) نوشته شده است، مورد تمجید رهبر معظم انقلاب واقع شد. از ویژگی‌های برجسته این اثر، تحلیل محتوای علمی دست‌نوشته‌ها و وصیت‌نامه‌های شهدای گرانقدر است که برداشت‌ها و نکات ارزشمند و بدیعی را به دست می‌دهد.

این مجموعه به همت دفتر پایداری و مقاومت اداره فرهنگی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گردآوری شده است که مقام معظم رهبری علاوه بر یادگاری درس‌آموز، ایده‌های ارشادی برای بهتر شدن کار را در آن تقریظ کرده‌اند.
«در میان این زبدگان که همه محبوبان خدایند، شخصیت دو نفر را جذاب یافتم: مصطفی عبدالشاه و علی شریعتمداری. وصیت‌نامه و نوشته‌های مهدی امینی غوغاست. وصیت‌نامه و نوشته‌‌های شهید باغانی پرشور و در عین حال عمیق است. رحمت خدا بر آن عالیقدر».

«فرهنگ جبهه» را همه باید داشته باشند

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه در دی‌ماه سال ۷۰ درباره مجموعه «فرهنگ جبهه» فرمودند: «وقتی که جلد اول کتاب «فرهنگ جبهه» درآمد، طبعا به طورعادی مثل بقیه منشوراتی که پیش من می‏‌آورند، نشستم آن را خواندم. این کتاب از بس من را جذب کرد، تا آخرش خواندم؛ بعد دیدم این کافی نیست، به خانه بردم و گفتم: «همه بنشینید این کتاب را بخوانید!» در جمع خانواده، جاهایی‏ از کتاب را خود من باز کردم و خواندم. گفتم: «این کتاب اصلا باید در فضای خانه‏‌ها باشد و همه باید آن را همیشه داشته ‏باشند».

کتاب «فرمانده من» مرا منقلب کرد

مقام معظم رهبری در تیرماه ۷۱ درباره کتاب «فرمانده من» این گونه می‌نویسند: «چقدر این کتاب فرمانده من عالی است و چقدر من را متأثر و منقلب کرد؟، معظم‌له همچنین در تاریخ تیرماه ۷۰ درباره همان کتاب در دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفته‌اند: «من کتاب‌هایی را که می‌خوانم معمولاً پشتش یادداشت یا تقریظی می‌نویسم؛ این کتاب «فرمانده من» را که خواندم بی‌اختیار پشتش بخشی از زیارت‌نامه را نوشتم: السلام علیکم یا اولیاء‌الله و احبائه! واقعا دیدم که در مقابل این عظمت‌ها انسان احساس حقارت می‌کند. من وقتی این شکوه را در این کتاب دیدم در نفس خود حقیقتاً احساس حقارت کردم.»

«لشکر خوبان»، خاطرات مهدی قلی رضایی، نوشته معصومه سپهری؛ «خاطرات عزت شاهی» اثر محسن کاظمی، «پایی که جا ماند» نوشته سیدناصر حسینی‌پور، «کالک‌های خاکی» خاطرات سرلشکر عزیز جعفری، فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشته گلعلی بابایی و «ضد» اثر فاضل نظری از جمله کتاب‌هایی است که مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه