قوانین کار ظالمانه و به نفع کارفرماست؛

اجحاف در حق کارگران از دولت هاشمی رفسنجانی کلید خورد/ کارگران ایران پوپلین نمونه ای از هزاران کارگر ایرانی

مساله مهمتری که همیشه در اعتراضات کارگری مغفول مانده، نقش دولت و حکومت در حمایت از کارگران است، نظام باید با اصلاح قراردادهای کاری به ظلم علیه کارگران خاتمه دهد.

اجحاف در حق کارگران از دولت هاشمی رفسنجانی کلید خورد/ کارگران ایران پوپلین نمونه ای از هزاران کارگر ایرانی

به گزارش ۸دی، در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی طرحی بنا نهاده شد که استخدام های رسمی محدود شده و به قراردادهای چند ساله و یک ساله تبدیل شود، بعد از گذشت دو دهه از این طرح قراردادهای کارگری به سه ماه نیز تقلیل یافته و مصائب کارگران و کارمندان موقت بسیار شد، به جز برخی از وزارتخانه ها و مکان های نظامی انتظامی قرارداد موقت کاری در جای جای کشور رخنه کرده و کارفرماها به شدت از این طرح استقبال کردند.

 

بسیاری از کارفرماها قرارداد کاری را به صورت ترکمنچای تنظیم کرده که کارگر حق هیچ گونه اعتراضی نداشته باشد در این میان عده بسیاری از کارفرماها از زیر بیمه کردن و دادن سنوات کارگری پرسنل هم خودداری کرده تا شرایط کارگری در ایران به این اسف باری بیفتد.

 

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود به صراحت فرمودند که جمهوری اسلامی در اجرای عدالت تا این لحظه موفق نبوده است باید اذعان کرد که یکی مهمترین عرصه های ناکامی نظام در اجرای عدالت، عدالت کاری بین اقشار مختلف مردم است چرا باید عده ای استخدام رسمی شده و تمام مزایای درمانی، حقوق، سنوات، وام و بیمه را در اختیار داشته باشند و عده ای بیمه نباشند، حقوق شان هر چند ماه یک بار ریخته شود، و از ترس اخراج حق هیچ گونه اعتراضی نداشته باشند؟

 

گویا اجحاف در حق کارگران در همه جای ایران عادی شده و در گیلان نیز این اجحاف دیده می شود.

 

بعد از اینکه کارگران سد شفارود برای دریافت مطالب خود در چند نوبت در ماه های اخیر دست به تجمع زدند این بار کارگران ایران پوپلین رشت نیز برای رسیدن به مطالبات به حق خود تجمع کردند، در حالی که مدیران به راحتی حقوق ها و مزایای خود را دریافت می کنند اما کارگران برای رسیدن به حقی که برایش زحمت کشیده اند گویا چاره ای جز تجمع کردن ندارند!

 

در همین چند روز اخیر کارگران شرکت ایران پوپلین برای رسیدن به حق و حقوه خود تجمع کردند، حدود ۱۵۰ نفر از کارگران این شرکت از اولین دقایق صبح شنبه ۱۹ اسفند با تجمع در ساختمان اداری این شرکت در جاده تهران خواستار رسیدگی به وضعیت پرداخت حقوق های معوقه شدند.

 

 

بنا به گفته معترضین مدیر کارخانه و عضو هیئت مدیره ایران پوپلین در تاریخ سوم اسفند سال جاری طی نامه ای به فرماندار رشت قول داده بود تا تاریخ پانزدهم اسفند حقوق عقب افتاده دی و بهمن سال جاری و تا بیست اسفند نیز عیدی کارگران پرداخت شود که این وعده عملی نشد و بعد از ۲ روز تجمع یکشنبه ۲۰ اسفند حقوق معوقه کارگران پرداخت شد.

 

 

مساله مهمتری که همیشه در این اعتراضات مغفول مانده، نقش دولت و حکومت در حمایت از کارگران بوده است، نظام باید با اصلاح قراردادهای کاری به ظلم علیه کارگران خاتمه دهد.

دولت و نظام باید با تمام توان به کمک تولید کشور بیایند و همه دستگاه های دولتی و حکومتی در خدمت این تفکر بسیج شوند تا معضل کار در کشور حل شود باید اذعان کرد که این همت در دولت و دستگاه ها به هیچ وجه دیده نمی شود و در برخی از دستگاه های دولتی نیز در حق کارگران و کارمندان اجحاف می شود.

بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، نظام باید با تمام توان با غول هفت سر رانت  و فساد برخورد کند، زیرساخت های تولید احیا و کمک به تولید مقدس شمرده شود و تا زمانی که به این فرموده ایشان عمل نشود و دستگاه های دولتی و حاکمیتی با هم در اجرای این وظیفه مقدس متحد نشوند هیچ امری اصلاح نشود.

امروز کشور ما با جنگی تمام عیار در عرصه اقتصاد مواجه بوده و ارتش، سپاه، ناجا و دولت، مجلس و قوه قضائیه باید با هم به جنگ اقتصادی دشمن بروند، علاوه بر جنگ اقتصادی کم همتی، زیاده خواهی، زیرساخت های غلط، حمایت نکردن از تولید، حمایت نکردن از کارگران و زیردستان هم در کشور مغفول مانده و هر چه سریعتر باید اصلاح شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه