شواهدی مبنی بر ساختگی بودن به غوطه شرقی در سوریه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: شواهد میدانی زیادی وجود دارد که حمله شیمیایی به منطقه الغوطه شرقی در سوریه کاملا موضوعی ساختگی بوده است.

شواهدی مبنی بر ساختگی بودن به غوطه شرقی در سوریه
به گزارش ۸دی نیوز، لاوروف در مصاحبه با کانال یک تلویزیون دولتی روسیه(آر تی آر) در حاشیه نشست ژنو در سوئیس گفت:زمانی که روسای جمهوری دو کشور(روسیه و آمریکا)در سن پترزبورگ با هم دیدار کردند،پیش از آن مواردی از حملات شیمیایی مشاهده شده بود که موضوع تاریک آنچه که در بیست و یکم ماه اوت روی داد از این نوع بود که بر اساس تحلیل های ما موضوعی کاملا ساختگی بود. شواهد زیادی وجود دارد که کارشناسان مستقل،مردم حاضر در محل از جمله راهبه های حاضر در کلیسایی در نزدیکی محل و شاهدان عینی دیگر این موضوع را تایید می کنند.
وی افزود: ما به طور مستقیم با سوریه کار کردیم بنابراین می دانیم که تا چه اندازه همه چیز در ایمنی قرار دارد.از طرف آمریکایی هم من می توانم این احتمال را بدهم که آنها بیش از یک بار درباره دریافت اطلاعات دقیق درباره این موضوع(سلاح های شیمیایی ) با دولت سوریه در ارتباط بوده اند.
وی در ادامه گفت:من نمی دانم که آیا تماس هایی با اسد بوده است و یا نه اما این تماسها با دولت سوریه درباره اینکه سلاح های شیمیایی در مکانی ایمن نگهداری می شوند، انجام شده است.
لاوروف در پایان گفت:مهمترین گام که به ما اجازه داد تا مدارک مربوط به سلاح های شیمیایی را به سازمان ملل ارائه دهیم را دمشق برداشت.آمریکایی ها می گویند که این کار ناشی از تهدید نظامی آنها بوده است که این موضوع مهمی برای ما محسوب نمی شود.مهمترین موضوع این بود که دمشق بدون پیش شرط اعلام کرد که به کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی می پیوندد.
لاوروف در ادامه گفت: ما با اخضر ابراهیمی در مورد راه های که می توانیم در حد امکان از بن بست خارج شویم گفتگو کردیم و گفتیم مخالفان دولت سوریه باید بدون هیچ پیش شرطی بر اساس بیانیه سال ۲۰۱۲ در کنفرانس ژنو شرکت کنند.
وی گفت: روسیه می خواست این کنفرانس در ماه سپتامبر و حتی زودتر برگزار شود. شاید این کنفرانس در ماه اکتبر برگزار شود. اما مهمترین موضوع این است  که همه طرفها بدون هیچ پیش شرطی در این کنفرانس شرکت کنند به گونه‌ای که مردم سوریه در مورد سرنوشت خودشان تصمیم گیری کنند. این مهم ترین هدف است.
وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای که از کانال یک تلویزیون این کشور پخش شد، گفت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تأیید کرد در حال همکاری  با ائتلاف مخالفان سوری است.
لاوروف گفت: دیگر نیروهای مخالف از جمله آنهایی که هرگز سوریه را ترک نکرده اند و مخالفت خود را در داخل این کشور و نه از خارج با دولت بشار اسد اعلام کرده اند در کنفرانس ژنو شرکت خواهند کرد.
او گفت آمریکا  در پی ترغیب همه هم پیمانانی است که رویکردی محتاطانه در قبال این کنفرانس بین المللی دارند.
لاوروف پیشتر گفته بود: ما باید به رغم همه اختلافاتمان به دنبال برگزاری هر چه سریعتر کنفرانس ژنو ۲  بر اساس توافق روسیه و آمریکا باشیم.
وی گفته بود: ضروری است ما برای تحقق اهداف تعیین شده هر گونه تلاشی را به عمل آوریم این اهداف عبارتند از  تلاش دولت و مخالفان دولت سوریه برای ریشه کن کردن تروریسم و بیرون راندن تروریست ها از خاک سوریه.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه