دلیل تاکید مداوم رهبر عزیز انقلاب بر فرهنگ چیست؟

فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم. اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مانند هواست.

دلیل تاکید مداوم رهبر عزیز انقلاب بر فرهنگ چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شفاف، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در اولین روز سال جدید در جوار حرم امام رضا (ع) بار دیگر بر اهمیت مسئله فرهنگ و لزوم توجه مسئولان به این امر تاکید کردند و حتی فرهنگ را از اقتصاد نیز مهمتر دانستند و در باب دلیل این اهمیت نیز فرمودند: «چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در اولین روز سال جدید در جوار حرم امام رضا (ع) بار دیگر بر اهمیت مسئله فرهنگ و لزوم توجه مسئولان به این امر تاکید کردند و حتی فرهنگ را از اقتصاد نیز مهمتر دانستند و در باب دلیل این اهمیت نیز فرمودند:

«چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم. اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مانند هواست. اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقق یابد باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد».

رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات خود مسئله فرهنگ را از این جهت مهم دانستند که امروزه بیشترین سرمایه گذاری دشمنان بر روی «فرهنگ» است زیرا فرهنگ از تاثیر بسزایی در میان افراد جامعه برخوردار است و از همین روز ایشان در این رابطه می فرمایند:

«اگر جهت گیریها درست نباشد به همان بلایی دچار خواهیم شد که برخی کشورها خانواده را برانداختند و شهوات را برپا داشتند. تمرکز دشمنان بر روی  فرهنگ بیشتر از همه جاست. بخاطر همین تاثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه فرهنگ عبارت است از ایمان و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند. رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک است و باید حساس باشند.»

اما نکته مهم در سخنان مقام معظم رهبری اینجا بود که ایشان فرمودند نباید همه آسیب های فرهنگی متوجه بیگانگان سازیم بلکه بخشی از این آسیب های فرهنگی ناشی از «کم کاری ها» است که در داخل صورت می گیرد.

«نمیخواهیم بگوییم همه آسیب های فرهنگی کار بیگانگان است. خودمان هم مقصریم. مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی و کم کاری ها وغلطکاری ها همه تاثیر داشته.» به عنوان نمونه ایشان در این رابطه می فرمایند:

«برخی عزم راسخ ملت را به هم می زنند در مسائل مهم مربوط به سرنوشت کشور. جای احساس عزت و اعتماد به نفس ملی، احساس حقارت ملی را به آنها تزریق می کنند. جای ایمان راسخ، شبهه افکنی و بی اعتقادی. جای کار و تلاش و همت بلند، لذت جویی و شهوت رانی. »

به نظر می رسد مهمترین فعالیتی که در عرصه فرهنگی با توجه به تلاش دشمنان برای تهاجم فرهنگی و رخنه فرهنگی در داخل کشور باید صورت گیرد تلاش برای تقویت و ترویج فرهنگ دینی و میهنی از طریق آموزش و تیلبغات در رسانه ها و در مدارس است که می تواند جامعه را به سلاح فرهنگی مجهز کند و سد محکمی در مقابل جنگ نرم دشمن ایجاد نماید. چنانکه مقام معظم رهبری نیز در این رابطه می فرمایند:

«دستگاه های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خود را در مقابل اینها انجام دهند. برخی وظایف وظایف ایجابی و برخی دفاعی است. هر دو باید انجام شود. اینجور نباشد که دستگاه های تبلیغاتی کشور ما چه آنها که مربوط به دولتند مستقیم و چه آنها که مستقیم مربوط نیستند، از هوچی گری رسانه های بیگانه یا رسانه هایی که زبان بیگانه را در کام خود دارند، از هوچیگری آنها بهراسند. رفتارشان را با آنها نباید تنظیم کنند. »

دولت و مسئولان فرهنگی جامعه با سرمایه گذاری در جهت ترویج ارزش ها و هنجارهای بومی و استفاده از هر آنچه که می تواند به غنای فرهنگی جامعه کمک نماید می توانند مانع از نفوذ فرهنگی غرب و ایجاد ضررهای جبران ناپذیرشوند.

آنچه که در رابطه با مسئله فرهنگ مهم است افزایش آگاهی و حساسیت جامعه نسبت به مسائل و معظلات فرهنگی و راه های مقابله با آن است که می تواند بدنه جامعه و به خصوص قشر جوان را نسبت به نفوذ فرهنگی غرب ایمن سازد و این امر حاصل نمی شود مگر اینکه متولیان فرهنگ جامعه قدم های جدی و کارسازی را در رابطه با شناسندن معضلات فرهنگی و راه های مقابله با آن به عمل آوردند.

در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال «اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند لازم است مسئولان از همین ابتدای سال راهکارهای لازم را جهت اجرای فرمایشان رهبر معظم انقلاب در نظر بگیرند و نسبت به مسائل فرهنگی جامعه مسئولانه برخورد کنند. زیرا بی توجهی نسبت به این امر می تواند زمینه ساز خسران های جبران ناپذیری شود و جامعه را بیش از پیش با فرهنگ ایرانی-اسلامی بیگانه سازد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه