ظرفیت تولید برق از پسماند به ۱۱ مگاوات رسید

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از تولید ۱۱ مگاواتی برق در نیروگاه‌های پسماند کشور خبر داد.

ظرفیت تولید برق از پسماند به ۱۱ مگاوات رسید

به گزارش ۸دی «سیدمحمد صادق زاده» اضافه کرد: برق تولیدی از پسماند، در پنج نیروگاه در شهرهای شیراز، تهران و مشهد تولید می‌شود.
وی افزود: در تهران بجز تولید برق از زباله، از فاضلاب نیز برق تولید می‌کنیم و این روند ادامه می یابد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پسماندهای غیرقابل استفاده در طرح جداسازی برای تولید برق داشته باشیم.
به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال مصوبه‌ای برای تقویت این مسیر و تولید برق از زباله داشت که به موضوع تولید برق از پسماند شتاب خوبی می دهد.
صادق زاده افزود: مشکل اصلی در راه توسعه تولید برق از پسماند در کشور کمبود منابع مالی است و باید منابع مالی لازم برای خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها پیش بینی شود.
معاون وزیر نیرو هزینه تولید برق از پسماند را حدود ۲ برابر گران‌تر از بقیه انواع نیروگاه‌ها و تجدیدپذیرهای بادی و خورشیدی دانست و افزود: وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به قیمت سه هزار و ۷۰۰ ریال بر کیلووات ساعت به صورت تضمینی خریداری می‌کند و به طور تقریبی سه هزار ریال یارانه از محل عوارض برق برای این کار اختصاص می‌دهد.
وی یادآوری کرد مسوولیت اصلی مدیریت پسماندها در کشور بر عهده شهرداری‌هاست که موظفند نسبت به مدیریت پسماند و دفع بهداشتی آن اقدام کنند و وزارت نیرو مسوول تامین برق کشور است اما برای انجام وظایف ملی و حفظ محیط زیست و رفع آلودگی، این یارانه را اختصاص داده است و پرداخت می‌کند.
رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تصریح کرد: اگر وزارت نیرو سه هزار ریال بابت هر کیلووات ساعت تولید برق از این نیروگاه‌ها، یارانه می‌پردازد توقع دارد دستگاه متولی دفع پسماندها که شهرداری‌ها به شمار می روند دستکم ۲ برابر وزارت نیرو کمک کنند.
وی یادآوری کرد: در سال‌های گذشته شهرداری‌ها از پرداخت یارانه مناسب برای دفع بهداشتی پسماند از طریق تولید برق از نیروگاه‌های زباله سوز استنکاف کرده‌اند.
صادق زاده گفت: اگر مشکل تامین مالی برطرف شود این کار رونق می یابد اما اگر مشکل مالی برطرف نشود، با توجه به اینکه وزارت نیرو بدهی‌های گسترده‌ای دارد، امکان پرداخت یارانه بیشتر برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را ندارد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه