جنگ تجاری ترامپ با ۱۰۰ کشور جهان

اروپا، چین و کره جنوبی تهدید به تلافی کردند. ۱۱ کشورتوافق مهم تجارت آزاد آسیا پاسیفیک را بدون حضور امریکا امضا کردند

جنگ تجاری ترامپ با ۱۰۰ کشور جهان

به گزارش هشت دی ،«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا روز پنجشنبه با افزایش تعرفه واردات برخی از فلزات جنگ تجاری علیه ۱۰۰کشور را کلید زد. تعرفه‌های جدیدی که ظرف مدت ۱۵ روز به اجرا درخواهند آمد. رئیس جمهوری امریکا بدون توجه به اخطارهای کارشناسان و بنگاه‌های اقتصادی، تعرفه‌های سنگینی را برای واردات برخی فلزات اعمال کرد؛ اقدامی که می‌تواند سرآغاز یک جنگ جدید تجاری باشد.
به گزارش ایرنا به نقل از یو.اس.ای تودی، بر مبنای اعلام کاخ سفید، تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم در نظر گرفته شده است. تنها کانادا و مکزیک به علت در جریان بودن مذاکرات تجاری توافق نفتا (قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی) از این طرح مستثنی شده‌اند. براین اساس چین و اتحادیه اروپا به خصوص آلمان که بخش عمده‌ای از صادرات فولاد و آلومینیوم را به امریکا دراختیار دارند متضررین اصلی این جنگ تجاری هستند. اتحادیه اروپا سالانه بیش از ۷میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار از این دو فلز را به امریکا صادر می‌کند. آخرین جنگ تجاری امریکا مربوط به سال ۱۹۳۰ و زمانی است که کنگره این کشور در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرد؛ اقدامی که به عقیده اقتصاد دانان، اوضاع اقتصادی را وخامت بیشتری بخشید.
اقدام متقابل کشورها   علیه امریکا
پس از اعلام رئیس جمهوری امریکا برای افزایش تعرفه‌های تجاری صندوق بین‌المللی پول با هشدار به دولت این کشور درخصوص طرح افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد، کشورها را تشویق به همکاری برای رفع موانع تجاری کرده بود. اما اخبار حکایت از این دارد که طرف‌های عمده تجاری امریکا نیز درحال برنامه‌ریزی برای اقدامات تلافی جویانه علیه این کشور هستند. به‌طوری که اتحادیه اروپا مشغول بررسی اعمال تعرفه‌‌های سنگین برای برخی برندهای مشهور امریکایی است. درهمین راستا ژان کلود یونکر؛ رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم متقابلاً امریکا را تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه و واکنش قاطع در دفاع از منافع اروپا کرده است چرا که به گفته وی این تصمیم ترامپ هزاران فرصت شغلی در اروپا را تهدید  می‌کند.
اگر چه هنوز حیطه اقدامات تلافی‌جویانه اروپایی‌ها در مقابل این تهدید جهانگیر تجاری ترامپ مشخص نشده اما از هم‌اکنون زمزمه کشیده شدن آتش این جنگ تجاری به بازار لباس‌های جین و مشروبات الکلی امریکایی به گوش می‌رسد. علاوه براین صنعت خودروی امریکا که سالانه صدها هزار دستگاه آن به ارزش میلیاردها دلار به اروپا صادر می‌شود نیز دراین جنگ تجاری آسیب خواهد دید و برای چندمین بار طی سال‌های گذشته زمین گیر خواهد شد. درهمین زمینه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که اروپا وارد جنگ تجاری با امریکا نشود و هشدار داد که جنگ تجاری برای هر دو طرف فاجعه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی در همایش موسوم به «مجمع بروکسل» گفت: شاهد بحث‌های زیادی در امریکا درباره تعرفه فولاد هستیم و به آن احترام می‌گذاریم. ما در اتحادیه اروپا هرگز سیاست‌های حمایت گرایانه اقتصادی نخواهیم داشت؛ این روش اروپایی نیست اما روشن است که درصورت نیاز از منافع خود دفاع خواهیم کرد.
واکنش چین و کره جنوبی
به افزایش تعرفه
چین و کره جنوبی اگرچه در ارتباط با سیاست‌های امریکا همیشه رویکردهای متضادی اخذ کرده‌اند اما این بار سیاست مشترکی در برابر امضای لایحه افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم توسط ترامپ پیش گرفته‌اند. اداره بازرسی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای شدید‌اللحن تأکید کرد بالا بردن تعرفه با این تصمیم امریکا تلاشی خطرناک است و واشنگتن در حال برهم زدن نظم بین‌المللی تجاری است.این بیانیه می‌افزاید بشدت و قاطعانه با تصمیم امریکا برای افزایش تعرفه روی محصولات فوق مخالف است. «وانگ خه جون» از مقام‌های ارشد وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که چین این حرکت امریکا را تلافی خواهد کرد.
شکایت کره جنوبی از امریکا
«پایک اون گیون» وزیر تجارت کره‌جنوبی نیز روزگذشته گفت کشورش در پی اعمال تعرفه تجاری امریکا بر فولاد و آلومینیوم از واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی اصولاً در رده‌های سوم و چهارم بزرگترین صادر کننده فولاد به امریکا پس از کانادا، مکزیک و برزیل قرار دارد. او با اشاره به برخی از ملاحظات در این لایحه گفت اگر کره جنوبی از این تعرفه‌ها معاف نشود این کشور شکوائیه‌ای را تسلیم سازمان تجارت جهانی خواهد کرد. وزیر تجارت کره جنوبی بشدت از این بابت ابراز نگرانی کرده و این تعرفه را خطری برای کل صنعت فولاد این کشوردانسته است.
تمام کشورها می‌توانند
برای معافیت از تعرفه، مذاکره کنند
درحالی که واکنش‌ها نسبت به اقدام امریکا برای افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم شدت گرفته است، آسوشیتدپرس گزارش داده است که تمام کشورهایی که از طرح امریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم متأثر می‌شوند، دعوت شده‌اند تا برای حذف شدن از این قانون، با امریکا مذاکره کنند. این خبرگزاری به نقل از افراد آگاه در مورد این برنامه، گزارش داد که کشورها در صورتی که بتوانند خطراتی که صادرات آنها برای ایالات متحده دارد را حل‌وفصل کنند، از این تعرفه‌ها معاف می‌شوند. به اعتقاد کارشناسان این اقدام دولت امریکا برای بازگذاشتن راه مذاکره علاوه بر این که احتمال دارد به گرفتن امتیازات غیراقتصادی از طرف‌های تجاری امریکا مربوط شود به نوعی یک عقب‌نشینی نیز محسوب می‌شود.
امضای قرارداد تجارت آزاد
بدون امریکا
۱۱ کشورتوافق مهم تجارت آزاد آسیا پاسیفیک را بدون حضور امریکا امضا کردند. به گفته یکی از وزیران این اقدام نشانه‌ای قدرتمند در مقابله با محافظه‌کاری و جنگ‌های تجاری است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، پنجشنبه شب و پس از امضای لایحه جنجالی افزایش تعرفه‌های تجاری توسط رئیس جمهوری امریکا، ۱۱  کشور، شامل ژاپن و کانادا، توافق مهم تجارت آزاد آسیا پاسیفیک را بدون حضور امریکا امضا کردند. توافق جامع و پیش‌رونده شراکت ترانس پاسیفیک (سی‌پی‌تی‌پی‌پی)، تعرفه‌ها را در کشورهایی که درمجموع صاحب ۱۳ درصد اقتصاد جهان هستند (روی هم رفته تولید ناخالص ملی آنها بالغ بر ۱۰ تریلیون دلار می‌شود)، کاهش می‌دهد. اگر ایالات متحده در این توافق بود این کشورها ۴۰ درصد اقتصاد جهان را در بر می‌گرفتند.
‌میزان تأثیراقتصاد ایران
از جنگ تجاری
غلامرضا نظربلند، اقتصاددان و سفیر سابق ایران در سریلانکا در گفت‌و‌گویی درباره چگونگی تأثیر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بر اقتصاد ایران می‌گوید: تجارت خارجی ایران در مجموع تجارت جهانی رقم درخور توجهی نیست و کمتر از یک‌درصد است. به همین دلیل چندان از بازار جهانی متأثر نمی‌شویم، اما این به معنای بی‌تأثیری نیست. بااین‌حال، حدی که چین یا اتحادیه اروپا، بویژه آلمان، از این افزایش تعرفه صادرات فولاد متأثر می‌شود، ایران تأثیر نخواهد پذیرفت.
او ادامه می‌دهد: صادرات فولاد ایران به کشورهای آسیایی و کشورهای مشخصی مانند ایتالیا به‌صورت سنتی است. این‌که این محصول صادراتی به مصرف داخلی آن کشورها می‌رسد یا مجدداً صادر می‌شود، تأثیر از افزایش تعرفه را به خوبی نشان می‌دهد. صادرات فولاد ایران در این مقام، در قالب مصرف داخلی است که این امر نشان‌دهنده کم‌تأثیری از این جنگ تجاری است. با‌این‌حال، نمی‌توان نادیده گرفت که اگر خللی در بازار جهانی به‌وجود بیاید، کم یا بیش، به هر ترتیب، اثر منفی بر بازار داخلی را به‌تبع آن شاهد خواهیم بود.

نیم نگاه
بر مبنای اعلام کاخ سفید، تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم در نظر گرفته شده است. تنها کانادا و مکزیک از این طرح مستثنی شده‌اند
اتحادیه اروپا مشغول بررسی اعمال تعرفه‌‌های سنگین برای برخی برندهای مشهور امریکایی است
اداره بازرسی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای شدید‌اللحن تأکید کرد بالا بردن تعرفه با این تصمیم امریکا تلاشی خطرناک است و واشنگتن در حال برهم زدن نظم بین‌المللی
تجاری است

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه