قدیمی ترین خالکوبی جهان کشف شد!

قدیمی ترین خالکوبی جهان که احتمالاً می‌توان از آن به عنوان قدیمی ترین هنر بدوی یاد کرد، بر روی بدن یک مرد و زن مومیایی شده شناسایی شد.

قدیمی ترین خالکوبی جهان کشف شد!

به گزارش هشت دی،حدود صد سال طول کشید تا محققان موفق به کشف این خالکوبی شوند؛ در واقع این مومیایی ها سالهاست کشف شده‌اند اما اثر محو خالکوبی آنها تاکنون دیده نشده بود. تحقیقات جدید باستان شناسان در موزه بریتانیا و تصویربرداری با مادون‌قرمز و دوربین پیشرفته Panasonic Lumix DMC ZS19 باعث شد تا قدیمی ترین خالکوبی جهان کشف شود.

دانیل آنتوان، متخصص انسان شناسی فیزیکی در موزه بریتانیا، در مورد این یافته که در مجله علوم باستان شناسی به چاپ رسیده است، گفت:

باورکردنی نیست که بیش از ۵ هزار سال پیش خالکوبی در آفریقا انجام می‌شد.

این مرد و زن مومیایی ساکن یک شهر به نام Gebelein بودند که در امتداد رود نیل در یک منطقه بسیار گرم و خشک واقع شده است. بدن برخی از ساکنان قدیمی مصر بی نهایت دست نخورده باقی مانده در حالی که هنر و ابزار باستانی نشان می دهد که خالکوبی های انسانی به عصر حجر بر می گردد و اکنون کشف این خالکوبی ابعاد تازه ای از خالکوبی در باستان را مشخص کرد.

یک گاو وحشی و یک گوسفند بربری با شاخ‌های تاب خورده و شانه‌های خمیده، طرح قدیمی ترین خالکوبی جهان را بر روی بازوی مرد مومیایی تشکیل داده است. این مرد حدود ۱۰۰ سال پیش کشف شده و اسکن‌های پیشین سن او را در حدود ۱۸ تا ۲۱ سال تخمین می زنند.

بررسی مومیایی این مرد نشان می دهد که وی بر اثر ضربه خنجر به پشتش کشته‌ شده و تصویربرداری مادون‌قرمز اخیر از دو لکه ناهموار روی بازوی او تاتو حیوانات را که شبیه به آثار هنری مصر در دوره “پیشینستیک” است، نشان می دهد. این اشکال احتمالاً در آن زمان، قدرت و حیله گر بودن را به تصویر می کشید.

این خالکوبی سطحی نیست و رنگدانه های آن بر پایه کربن است که احتمالاً از نوعی دوده ساخته شده است. قدیمی ترین خالکوبی جهان بر روی پیکر مومیایی زن هم چهار تصویر به شکل S است که روی شانه سمت راست قرار گرفته که ممکن است نشان دهنده یک گردن کج، نماد قدرت، پرتاب چوب و یا رقص و آیینی در باستان باشد. تصاویر مشابه خالکوبی مومیایی زن را می‌توان بر روی سفال های کشف شده مصر باستان مشاهده کرد.

باستان‌شناسان تا پیش از این تصور می‌کردند زنان تنها در عهد باستان خالکوبی می‌کردند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد خالکوبی در میان هر دو جنسیت رواج داشته است. محققان همچنین باور دارند که خالکوبی‌ها نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی، شجاعت و میزان دانش فرد از جادو بوده است.

پیش از این کشف، عنوان قدیمی‌ترین خالکوبی جهان متعلق به بدن یک مومیایی آلپی به نام اوتزی بود؛ مردی که در حد فاصل سال‌های ۳۳۷۰ و ۳۱۰۰ پیش از میلاد زندگی می‌کرد، اما خالکوبی‌های او تنها شامل خطوط عمودی و افقی است.

این دو مومیایی جدید متعلق به سال های بین ۳۳۵۱ و ۳۰۱۷ پیش از میلاد هستند؛ یعنی کمی پیش از آنکه فرعون اول کل منطقه را در سال ۳۱۰۰ پیش از میلاد یکپارچه کند.

آنتوان می گوید:این خالکوبی ها به درک ما از طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه تاتو در تمدن باستان مصر کمک می‌کند و باعث می شود شناخت بیشتری نسبت به تزئینات دوران ماقبل تاریخ پیدا کنیم.

منبع: کلیک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه