اگر روحانی کنار می‌کشید چه کسی رییس جمهور می‌شد؟

آرای روحانی با وجود حمایت برخی از اصولگرایان تنها اندکی از مرز ۵۰ درصد عبور کرد؛ با این وجود برخی اصلاح طلبان تلاش دارند تا پیروزی روحانی را تمام و کمال به نام خود بزنند.

اگر روحانی کنار می‌کشید چه کسی رییس جمهور می‌شد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط ،محسن مهرعلیزاده در گفت و گویی ‌که با‌ سالنامه مثلث داشته در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر به جای عارف، روحانی از رقابت های انتخاباتی کنار می رفت آیا عارف رییس جمهور می شد یا خیر پاسخ مثبت داده و گفته است که “شخصیت کاندیداها بسیار مهم است و هر دو نفر، افراد ارزشمندی بودند؛ اما سینرژی که در اثر اعلام‌حمایت‌ها ایجاد شد، معطوف به کاندیدای مور حمایت آن جمع بود.”
او در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر اصلاح طلبان در پیروزی روحانی نیز گفته است که “نمی‌توانیم به‌طور دقیق و براساس عدد و رقم بگوییم. اما من فقط این مساله را در نظر می‌گیرم که وقتی یک وزنه‌بردار وزنه ۲۵۵ کیلویی را بلند می‌کند، ولی لازم است وزنه ۲۵۶ کیلویی را هم بلند کند که رکورد را بشکند؛ ۲۵۵ کیلو از آن وزنه در کنار آن یک کیلو ارزشی پیدا می‌کند. اگر از این منظر نگاه کنیم، مجموع این همت‌ها، توجهات و همسویی‌ها باعث رای و اقبال مردم به برنده شد.”

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، بسیاری از اصلاح طلبان تلاش کرده اند تا پیروزی روحانی را به طور کامل به نام خود تمام کنند. این در حالی است که روحانی حمایت تعدادی از اصولگرایان را نیز با خود داشت و از طرفی به دلیل آنکه نماد مخالفت با اقدامات دولت احمدی نژاد محسوب می شد حمایت قشر خاصی از این افراد را نیز به دست آورده بود.

با این وجود آرای روحانی تنها اندکی از مرز ۵۰ درصد مورد نیاز عبور کرد تا در میان روسای جمهور کشور از ابتدای انقلاب تا کنون با کمترین میزان آرای لازم در دور اول رییس جمهور شود.

نوع حمایت طیف ها و شخصیت ها از روحانی و میزان آرای شکننده او به صراحت این پیش بینی را میسر می سازد که در صورت کناره گیری او و باقی ماندن یک کاندیدای اصلاح طلب به جای او، نامزد اصلاح طلبان توانایی تکرار نتیجه مشابه روحانی را نداشت؛ چراکه در ساده ترین تحلیل، بخش بزرگی از آرای غیراصلاح طلبان که در سبد روحانی ریخته شده بود از نامزد اختصاصی اصلاح طلبان دریغ می‌شد.

با این وجود معلوم نیست برخی اصلاح طلبان با چه تحلیلی تلاش دارند تا پیروزی روحانی را تمام و کمال به نام خود بزنند؟

گفتنی است در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، اندکی بیشتر از ۵۰ درصد آرا به حسن روحانی (شامل آرای اصلاح طلبان و بخش هایی از اصولگرایان) تعلق گرفت و اندکی کمتر از ۵۰ درصد کل آرا نیز در میان کاندیداهای اصولگرا تقسیم شد. با این وصف، تغییر کوچکی در آرایش انتخابات (مثلا شرکت اصلاح طلبان با کاندیدای اختصاصی و ائتلاف نامزدهای اصولگرا) می توانست نتیجه کلی را نیز تغییر دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه