به گزارش هشت دی، مدت‌ها است که مردم روستاهای هم‌جوار منطقه تموشل از بوی بد و آسیب‌های زیست‌محیطی حاصل از دپوی زباله در این منطقه رنج می‌برند.

هر وقت نام زباله و آسیب‌های آن را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد سراوان می‌افتیم، با توجه به مشکلات زیست‌محیطی بسیار زیادی که در منطقه سراوان در اثر دپوی نامناسب زباله به وجود آمده است و انکارناپذیر بودن این معضل بزرگ اما توجه و مشغول شدن به این مسئله مناطقی مانند تموشل را از یاد می‌برد، کما اینکه بحران دپوی زباله در سراوان و تموشل نه‌تنها مشکلی استانی بلکه یک بحران ملی است که باید به آن رسیدگی شود.

با توجه به گسترش شهرنشینی و افزایش زباله این بحران امنیتی نیز خواهد شد، چراکه ورود شیرابه‌های سمی ناشی از دپوی زباله‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی در کنار ایجاد منطقه‌ای زشت در دل جنگل‌های استان گیلان و حتی استان‌های شمالی معضلی است که این روزها همه برای مقابله با آن دست‌به‌کار شده‌اند اما این امر نیازمند اقدامی اساسی و برنامه‌ریزی‌شده است.

به گفته مسئولان محلی در منطقه تموشل لاهیجان روزانه حدود ۲۰۰ تن زباله در آن دپو می‌شود و این تل انباری از زباله‌ها محصول دهه اخیر نیست بلکه بیش از ۲۰ سال است که زباله‌های تولیدشده در شهر به جان زیست‌بوم افتاده و زندگی انسان و سایر جانوران و پوشش گیاهی را هدف قرار داده و تهدید می‌کند.

طبق گزارش‌های محلی در پی عبور خودروهای بدون چادر حامل زباله شهر به تموشل و ریخت‌وپاش زباله در خیابان براثر حرکت مردم تموشل گل رودبار جلوگیری ماشین حمل زباله که فاقد پرده بوده را گرفتند و مانع از حرکت خودرو شده‌اند.

علی امیری با بیان اینکه تموشل از گذشته محل دپوی زباله شهری بوده اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال از جمع‌آوری و دپوی زباله شهرستان در منطقه تموشل می‌گذرد و معضل زیست‌محیطی آن امروز به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه زباله‌های شهری لاهیجان و سیاهکل پس از جمع‌آوری در این منطقه دپو می‌شوند افزود: هشدارها و اخطار لازم برای جلوگیری از دپوی زباله در آن منطقه به شهرداری‌ها ابلاغ‌شده اما کافی نبود.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان لاهیجان با اشاره به محاکمه قضایی شهردار سابق لاهیجان در پی بی‌توجهی به دپوی زباله در تموشل گفت: کل اقدامات ما درباره مقابله با دپوی زباله در تموشل گرفتن یک سال حبس برای شهردار سابق بود.

امیری با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست تنها نقش نظارتی بر زیست‌بوم‌های شهرستان دارد اظهار کرد: طبق قانون باید پس از اقدامات اولیه در شهر، شهردار و در روستاها دهیاران را به محاکم قضایی برای محاکمه معرفی کنیم.

جمع‌آوری و دپو زباله در منطقه تموشل لاهیجان باگذشت ۳۰ سال اکنون به‌اندازه‌ای رسیده که مسئولان شهرستان و استان باید راه چاره‌ای برای آن بیابند.

شدت تخریب محیط‌زیست و آلودگی‌های ناشی از دپوی زباله در تموشل اگر ساماندهی نشود به‌زودی سراوانی جدید در لاهیجان به وجود خواهد آورد و فاجعه‌ای بزرگ در استان خلق می‌کند که حل آن بسیار سخت و هزینه‌بارتر از زمان فعلی خواهد بود.