واکنش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شهادت مرزبان ایرانی

وزیر امور خارجه با اشاره به ربایش مرزبانان و دیپلمات ایرانی در یمن گفت: به نظر می‌رسد این موارد اقدامات هماهنگ‌شده‌ای است که شاید دخالت دولتی هم در آن وجود داشته باشد.

واکنش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شهادت مرزبان ایرانی

به گزارش ۸دی نیوز، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۹۳ با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مرزبانان ربوده شده از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل با اشره به نگرانی دولت و وزارت خارجه از وضعیت پنج مرزبان ایرانی و همچنین دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: تمام تلاش‌های ممکن در این زمینه را انجام دادیم و با دولت های یمن و پاکستان در تماس هستیم.

وی ضمن اشاره به شهادت دیپلمات کشورمان در لبنان و ربایش یک دیپلمات ایرانی در یمن و مرزبانان ایرانی، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این موارد اقدامات هماهنگ‌شده‌ای است که از روی ترس نسبت به حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و یک حرکت هماهنگ شده است که شاید دخالت دولتی هم در آن وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توقع ما از دولت پاکستان این است که هر‌چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند گفت: ما از روز وقوع این حادثه تا امروز تماس‌های منظمی با دولت پاکستان در سطوح مختلف از جمله مقامات عالی داشته‌ایم و تلاش‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

ظریف افزود: امیدواریم گروگان‌های ما هر‌چه سریع‌تر و سالم به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.

وی با بیان اینکه توقع ما این بود که این کار تا عید صورت گیرد و امیدواریم هر‌چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد ادامه داد: البته ما هم اقدامات مختلفی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی صورت داده‌ایم و توقع داریم جامعه بین‌المللی هم در این زمینه ساکت نماند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره ناامنی موجود در پاکستان با وجود تجهیز این کشور به سلاح هسته ای تصریح کرد: سلاح هسته‌ای برای هیچ کشوری امنیت داخلی و خارجی نمی‌آورد، البته دوستان ما در پاکستان دیدگاه ما را در این زمینه به خوبی می‌دانند.

وی افزود: باعث تأسف است که کشور پاکستان نتوانسته است در محدوده مرزهای خود امنیت ایجاد کرده و مانع این شود که تروریست‌ها از خاک آن به عنوان محلی امن استفاده کنند.

وزیر امور خارجه روابط ایران و پاکستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم این روابط بسیار خوب باعث شود که دولت پاکستان شجاعت و جسارت پیدا کند و این کار را با جدیت بیش‌تر دنبال کند.

ظریف هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که سپاه پاسداران اعلام کرده است که مکان جیش‌العدل را می‌داند ولی وزارت امور خارجه مانع عملیات شده است اظهار داشت: من چنین اطلاعی را از سپاه دریافت نکرده‌ام و بعید می‌دانم هیچ فرد مطلع و مسئولی از این صحبت‌ها کند.

ظریف با بیان اینکه تصمیم گیری در کشور سازمانی نیست، خاطرنشان کرد: در کشور ما تصمیم‌گیری در محافل ویژه تصمیم‌گیری انجام می‌شود و وقتی تصمیمی گرفته می‌شود مربوط به کل نظام است پس من یقین دارم صحبتی که شما می‌کنید، صحبت یک عنصر غیرمسوول است چون مسوولان سپاه هیچ‌گاه چنین صحبتی را نخواهند کرد./فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه