رئیس سازمان نظام‌مهندسی گیلان خبر داد

تدوین مقررات ملی ساختمان پس از زلزله سال ۶۹ در رودبار

رئیس سازمان نظام‌مهندسی گیلان با اشاره به تدوین مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی پس از زلزله رودبار گفت: رعایت این مقررات موجب اطمینان از ‌ایمنی‌، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی برای مردم و بهره‌برداران می‌شود.

تدوین مقررات ملی ساختمان پس از زلزله سال ۶۹ در رودبار

به گزارش هشت دی،عبدالرضا قاسمیان در نشست خبری شبکه باران با بیان اینکه پس از وقوع زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار عزم ‌و اراده ملی برای تغییر‌ روند ساخت‌وساز کشور به وجود آمد اظهار کرد: پس‌ازآن حادثه قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان‌های نظام‌مهندسی باهدف کنترل ساخت‌وساز تأسیس شدند.

وی با اشاره به تدوین مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی پس از زلزله رودبار گفت: رعایت این مقررات موجب اطمینان از ‌ایمنی‌، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی برای مردم و بهره‌برداران می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی گیلان با بیان اینکه پس از زلزله سال بم مقررات بسیار جدی و جامع‌تر بروز رسانی و ابلاغ شدند افزود: آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله که همان استاندارد ۲۸۰۰ است در سال ۸۶ با حداقل ضوابط تدوین و در چند نوبت ویرایش شد.

قاسمیان با اشاره به اجباری بودن رعایت ویرایش چهارم آیین‌نامه از مهرماه سال ۹۴‌ بیان کرد: کامل‌ترین آیین‌نامه کشور برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ویرایش چهارم بوده، زیرا مطابق دانش ‌روز مهندسی زلزله تدوین‌شده است.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه ویرایش چهارم با بررسی‌های انجام‌شده مناطق مختلف کشور درجه‌بندی شدند گفت: مناطق مختلف کشور در ارتباط با خطر نسبی زلزله به چهار قسمت، مناطق با خطر نسبی کم، نسبی متوسط، نسبی زیاد و نسبی خیلی زیاد درجه‌بندی شدند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی گیلان بیان کرد: بیشتر مساحت استان گیلان در پهنه‌بندی زلزله با خطر نسبی زیاد و قسمتی از استان مانند ماسوله و رودبار در پهنه خطر نسبی بسیار زیاد قرار دارند.

قاسمیان با بیان اینکه در این مناطق ضوابط طراحی به‌صورت ویژه و با‌ ضریب اطمینان بیشتری در نظر گرفته‌شده تصریح کرد: زمانی که نقشه‌های ساختمانی بر اساس آیین‌نامه و نیز مباحث مقررات ملی تهیه و طراحی می‌شود باید توسط سازمان نظام‌مهندسی کنترل‌شده و با توجه به نظارت بر اجرای این ساختمان‌ها توسط مهندسین ناظر کیفیت ساخت‌وساز در استان به نسبت سنوات پیش ارتقا پیداکرده و ساختمان‌ها آمادگی بسیار بیشتری برای مقابله با زلزله پیدا می‌کنند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه