مهم ترین خواص درخت مسواک بر روی سلامت دهان

درخت مسواک یک درخت همیشه سبز است که در مناطقی از ایران با نام های چوج و اراک شناخته می شود. همان طور که از اسم این گیاه می توان حدس زد، از درخت مسواک برای ساخت مسواک استفاده می شود. این درخت در مناطق گرم و نسبتا استوایی رشد می کند.

مهم ترین خواص درخت مسواک بر روی سلامت دهان

به گزارش ۸دی،، از مهم ترین قسمت های دنیا که در آن درخت مسواک بوجود می آید می توان به مصر، عربستان، ایران و حبشه اشاره کرد. بیشتر خواص درخت مسواک به دلیل داشتن موادی مانند تانن، ترکیبات گوگردی، ترکیبات ایزوتیوسیاناید و فلورین می باشد. جالب است بدانید که این گیاه برای اولین بار در ایران مشاهده شده است.

حفظ سلامت دهان

درست همانند مسواک های مدرن، این گیاه نیز یک ابزار بسیار موثر برای سلامتی دهان است. اثربخشی این شاخه به علت اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی آن است. درخت مسواک غنی از ترکیبات شیمیایی متعددی است که مانند خمیر دندان عمل می کند. شاخه های این درخت، عملکردهای مکانیکی شبیه یک مسواک دارد که باعث می شود آن یک ابزار مفید برای رسیدن به هر گوشه ای از دهان شما و حذف مواد غذایی بر روی دندان ها باشد. طبق مطالعات انجام شده، خواص درخت مسواک حاوی ۱۹ ماده فعال است که به ارتقای بهداشت و سلامت دندان کمک می کند.
خواص آنتی باکتریال

مطالعات متعدد نشان داده است که خواص درخت مسواک شامل ترکیبات قوی آنتی باکتریال است که با انواع مختلف باکتری هایی که معمولا در داخل دهان شما قرار می گیرند مبارزه می کنند. مشخص شده است که بیش از ۵۰۰ نوع مختلف میکروب در دهان شما وجود دارد، بعضی از آنها به طور بالقوه مضر هستند و می توانند عفونت های دهان را ایجاد کنند. مواد تشکیل دهنده فعال در درخت مسواک، نه تنها به جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها کمک می کنند، بلکه همچنین باعث از بین رفتن آنها بدون ایجاد عوارض جانبی می شوند. این گیاه حاوی اسید گالیک، گوگرد، سالوادورین و ترتی الیامین است که دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است و از این رو در مهار رشد باکتری کمک می کنند. خواص درخت مسواک همچنین می تواند به سلامت زبان شما نیز کمک کند.

جلوگیری از تشکیل پلاک های دندانی

مشکلات دهانی مانند بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندان اغلب ناشی از انباشت پلاک در دندان های شما است. بر طبق مطالعات، عصاره های حاصل از خواص درخت مسواک قادر به مهار رشد باکتری های مختلف است که مسئول تشکیل پلاک هستند. باکتری های هوازی و بی هوازی، از جمله S. mutans و L acidophilus، باعث پوسیدگی دندان می شوند. یک مطالعه بالینی نشان می دهد که درخت مسواک دارای اثر ضد میکروبی بر روی این باکتری های کریوژنیک است و از گیاهان ضد باکتری موثر تر است. همچنین این گیاه می تواند PH پلاک ها را افزایش بدهد و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

افزایش کلسیم و کلرید در بزاق

مطالعات نشان می دهد که استفاده از خواص درخت مسواک در تمیز کردن دندان باعث تولید کلرید و کلسیم در بزاق می شود. در عین حال، به کاهش مقدار فسفر و همچنین مقدار pH در بزاق کمک می کند. در حالی که افزایش مقدار کلسیم در بزاق به جلوگیری از کاهش مواد معدنی و ترویج این مواد در مینای دندان کمک می کند، مقدار زیادی کلرید در کاهش سرعت تشکیل سنگ کلیه مفید است. در نتیجه دندان های شما قوی تر، سالم تر می شوند و در معرض خطر افتادن و آسیب قرار نمی گیرند.

جلوگیری از ورم لثه

بر اساس گزارش های متعدد، درخت مسواک در کاهش پلاک دندانی و در نتیجه ورم لثه بسیار موثر است. پلاک دندانی علت اصلی ورم لثه و بیماری پریودنتال است. مطالعات نشان می دهد که خواص درخت مسواک تأثیر کلی روی پلاک دندان و التهاب لثه دارد. خمیر دندان های که حاوی عصاره این گیاه هستند در برداشتن پلاک دندان بسیار مؤثرتر اند. همچنین استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی این ماده هستند از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن جلوگیری می کند.

ضد قارچ

کاندیدا ( نوعی قارچ ) مسئول چندین عفونت حفره دهان است. عصاره درخت مسواک در کنترل این عفونت قارچی مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که این گیاه دارای خواص ضد قارچی است و از این رو می توان آن را برای مهار رشد قارچ هایی مانند Candida albicans استفاده کرد.
سفید کردن دندان ها

در این گیاه مقدار زیادی سیلیس وجود دارد. سیلیس به عنوان یک ماده ساینده و در از بین بردن لکه ها از دندان های شما کمک می کند، بنابراین سفید شدن آن را بهبود می بخشد.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه