چطور از بروز آلرژی های بهاره پیشگیری کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل بهار همه نگران آلرژی های بهاره هستند و به دنبال راه درمان موثر هستند.

چطور از بروز آلرژی های بهاره پیشگیری کنیم؟

 به گزارش ۸دی،فصل زیبای بهار تو راهه و همه این روزا مشغول تدارکن برای رفتن به استقبال بهار، اما در این بین یه چیزی هست که باعث نگرانی برخی از ما میشه. اونم آلرژی های معروف و آزاردهنده ای هست که با شروع فصل بهار به سراغمون میاد. متاسفانه آلرژی های فصلی راه درمان قطعی ندارن اما با برخی اقدام ها میشه از بروز آلرژی جلوگیری کرد. در این مطلب راهکارهایی رو بهتون معرفی میکنیم که چطور از بروز آلرژی های بهاره پیشگیری کنیم .

دلایل ایجاد آلرژی
سیستم ایمنی بدن همواره در برابر عوامل بیگانه و مضر پاسخ می‌دهد ولی در برابر عوامل بی ضرر محیطی نیز پاسخ افزایش یافته از خود نشان می‌دهد.

گرده‌های گیاهان آنتی ژن‌هایی هستند که در محیط اطراف ما پراکنده هستند. این ذرات بی ضرر هستند ولی افرادی که به دلایل ژنتیکی مبتلا به افزایش پاسخ سیستم ایمنی به این گرده‌ها هستند، زمانی که این ذرات وارد بدن آنها می‌شود، در سیستم ایمنی آنها اتفاقی رخ می‌دهد که باعث التهاب مخاط بینی و مجاری تنفسی می‌شود و با علایمی چون ریزش اشک از چشم، آبریزی از بینی، سرفه و عطسه همراه خواهد شد.

آلرژی های تنفسی
حساسیت های تنفسی می تواند شامل آبریزش بینی، گرفتگی، عطسه های پشت هم و حتی خارش گلو باشد تا جایی که این موضوع اگر ادامه پیدا کند می تواند به داخل ریه هم نفوذ کند.

علت این آلرژی های تنفسی آلودگی و غبار یا گرده افشانی گلها در فصل بهار است برای همین ترجیحا سعی کنید تا جایی که ممکن است خودتان را از قرار گرفتن در محیط های این چنینی دور کنید و موقع وزش باد پنجره هایتان را بسته نگهدارید.

در صورت ابتلا موقع خواب از پتوهای پشمی که منجر به تشدید این علائم می شود دوری کنید و حتی برای خشک کردن لباس هایتان روی بیرون آویزن کردن آنها در هوای آزاد حساب باز نکنید؛ چون این کار باعث تجمع گرده ها و حساسیت بیشتر می شود.

آلرژی های چشمی
یکی از این حساسیت های فصل بهار، آلرژی های چشمی است. اتفاقی که در فصل بهار معمولا برای بسیاری با سوزش، خارش،اشک و یا قرمز شدن همراه است.

موی حیوانات، گرده گلها و گیاهان و حتی لوازم آرایشی غیر استاندارد در به وجود آمدن این بیماری های چشمی نقش اساسی دارند. واسطه اصلی ایجاد علائم حساسیت ها هیستامین است چون وقتی مواد حساسیت زا مثل آلودگی یا گرده گیاهان روی چشم می نشیند سلول های دفاعی بدن هیستامین آزاد می کنند که همین موضوع باعث پیدایش سوزش، خارش و اشک می شود.

شاید ابتدایی ترین چیزی که برای پیشگیری از این اتفاق باید انجام داد دور شدن از همین عوامل حساسیت زاست بنابراین توصیه می کنند که استفاده از عینک در این فصل در دور کردن این عوامل حساسیت زا موثر است و در کنار آن شست و شوی چشم ها آن هم در حد متعادل می تواند موثر باشد.

اما باید به این نکته توجه کنید که به محض رویت شدن این علائم از خود درمانی و استفاده از کورتون ها به شدت خودداری و در عوض به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی های پوستی
بادهای بهاری همیشه در کنار خنکی و سبزی، آلرژی های مختلف را با خود به همراه می آورند که یکی از آنها آلرژی های پوستی است. سالمندان و بچه ها به خاطر داشتن پوستی نازک تر بیشتر در معرض این حساسیت های فصلی قرار می گیرند.

چیزی که در بیشتر موارد خشکی شدید پوست و خارش به همراه می آورد، گاه این خارش به قدری زیاد می شود که منجر به عفونت و زخم های موضعی هم می شود.

برای پیشگیری این آلرژی های موضعی بهتر است که در فصل بهار لباس های نخی و خنک بپوشید و از حمام رفتن زیاد که باعث بیشتر خشک شدن پوستتان می شود جلوگیری کنید. هنگام استحمام از صابون های چرب استفاده نکنید و بعد از تمام شدن حتما پوستتان را با کرم مرطوب نگهدارید.

در کنار بادهای بهاری که زمینه ساز حساسیت های پوستی هستند حواستان به کهیرهای آفتابی هم باشد چیزی که احتمال آن در اولین فصل سال به بیشترین میزان خود می رسد. در این نوع حساسیت کهیرهای پوستی همراه با خارش روی نواحی در معرض نور ظاهر می شوند. برای جلوگیری از آن خوب است که از لباس های آستین دار و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

توصیه های مهم
۱- مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

۲- تحت نظر پزشک از داروهای ضد آلرژی استفاده کنید.

۳- اگر نمی خواهید دارو مصرف کنید می توانید تحت نظر متخصص مربوطه، از طب سوزنی استفاده کنید.

۴- هنگامی که میزان گرده گل ها و گیاهان در هوا خیلی بالاست، از منزل خارج نشوید و در هوای آزاد قرار نگیرید. این اوقات ساعات بین ۵ تا ۱۰ صبح و عصرها است. درها و پنجره های اتاق خود را در این اوقات ببندید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه