درباره طبیعت گیلان ویژه تر بدانیم؛

اهمیت بالای حفظ منابع خدادادی در بهشت ایران/ قطع درختان تهدیدی برای طبیعت بکر گیلان

روز درختکاری بهانه ای است تا مردم با طبیعت بیشتر آشنا شده و از سوددهی طبیعت به حیات انسان و از مضرات صدمه به طبیعت بیشتر آگاه شوند.

اهمیت بالای حفظ منابع خدادادی در بهشت ایران/ قطع درختان تهدیدی برای طبیعت بکر گیلان

به گزارش خبرنگار ۸دی، روز درختکاری بهانه ای است تا مردم با طبیعت بیشتر آشنا شده و از سوددهی طبیعت به حیات انسان و از مضرات صدمه به طبیعت بیشتر آگاه شوند.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق مذهبی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند. در دین مبین اسلام نیز به طبیعت بسیار اهمیت داده شده و مسلمانان از صدمه زدن به طبیعت نهی شده اند. از دیدگاه اسلام و  در اهمیت طبیعت همین بس که در جای جای قرآن کریم از کلمه «جنات تجری فی تحت النهار» نام برده شده است، و به این معنی است در بهشت آب های روانی مابین درختان جاری است.

از دیدگاه اسلام و قرآن طبیعت یکی از آیات و نشانه های خداوند است و نظم و زیبایی آن باید انسان را به یاد خالق توانا و دانا و مدبر الامور بیاندازد.

در اکثر نقاط دنیا روز درخت کاری توسط سازمان‌های مردم‌نهاد  و گروه های مردمی برنامه ریزی و برگزار می شود. در ایران بزرگترین و مردمی ترین پویش درخت کاری، پویش “یه عالمه درخت” است. این پویش طی دو سال تعداد ۸ میلیون نهال کاشته است. یه عالمه درخت در اسفند ۹۵ با طرح ایده ی جدید افراد را در فضای مجازی قادر ساخت با استفاده از یک ربات تلگرام اقدام به ساخت پوستر شخصی حمایت شان از پویش کنند و با انتشار آن در فضای اینستاگرام ۱۰ نهال به این پویش کمک کنند.این طرح مورد استقبال بسیار قرار گرفته و بزرگترین پویش فارسی زبان و یکی از بزرگترین پویش های دنیا شود. در کشور ما نیز رهبری معظم انقلاب هر ساله با کاشت نهالی به این پویش مردمی می پیوندند و رئیس جمهور و سایر مقامات نیز هر کدام در مکانی خاص به درختکاری مشغول می شوند.

استان ما، گیلان عزیز یکی از استان هایی است که بهترین و بکرترین طبیعت را از آن خود کرده و سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور به این مناطق سفر می کنند. بستر رودهای گیلان عمدتاً در مسیر دره های کوهستانی و کوهپایه ای که از جنگل های سرسبز و انبوه پوشیده شده اند قرار گرفته است. از این رو، برای استفاده از مظاهر طبیعت از بهترین نمونه ها و امکانات طبیعی به شمار می روند و از نظر گردشگری در اغلب فصول سال، گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. اغلب این رودها برای ورزش های آبی بسیار مناسب هستند.

درباره طبیعت گیلان ویژه تر بدانیم

دلیل پوشش گیاهی غنی گیلان ممتاز بودن اقلیم آن بوده ناحیه رویشی هیرکانی مانند یک نوار سبز، حاشیه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه البرز را پوشانده‌است. این ناحیه رویشی به خاطر حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارندگی‌های متعدد، حاوی گونه‌های گیاهی زیادی است. جنگل‌های این ناحیه به صورت نسلی دست‌نخورده و سالم، کمربندی از درختان خزان‌کننده دوران سوم زمین‌شناسی را تشکیل می‌دهند. این جنگل‌ها که از آن به نام‌های جنگل‌های مرطوب یا کاسپی یاد می‌شود ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی زیادی دارند و در زمره میراث طبیعی جهانی محسوب می‌شوند.

این ناحیه بخشی از ناحیه رویشی اکسین – هیرکانی است که این ناحیه خود درون منطقه ارو-سیبری است. بعضی گونه‌های ناحیه اکسین-هیرکانی چون درخت آزاد بازمانده گونه‌های گیاهی فلورا ترشری هستند که پس از دوره‌های سرمای کواترنری جز در این منطقه در دیگر نقاط نابود شدند. این ناحیه نسبت به مناطق ارو-سیبری و حتی ناحیه رویشی اکسین – هیرکانی ویژگی‌های خاصی دارد: مخروطیان تقریباً وجود ندارند، سرخدار تنک و تعداد زیادی از گونه‌های بومی که بازمانده گونه‌های گیاهی آرکو-ترشری هستندوجود دارند.

 بر حسب ارتفاع سه سطح جنگل قابل تمایزند: جنگلهای مخلوط هیرکانی، جنگلهای راش کوهی، و جنگلهای بلوط بلند کوهی و جنگل‌های ممرز. جنگل هیرکانی که زمانی جلگه‌ها را می‌پوشاندند، اکنون بخش عظیمی از بخش اول کوه‌ها تا ارتفاع ۱۰۰۰ متری را می‌پوشانند. این جنگل لایه دار است و لایه‌ای از درختان خیلی بلند مثل بلند مازو، درخت آزاد و انجیلی و انواع رایجتر افرا و نارون؛ لایه‌ای از درختان کوچکتر مثل لیلکی، کلهو، و شبخسب، شمشاد در نقاط سایه دار و همه انواع درختان میوه وحشی؛ و یک زیربوته با بته‌هایی مثل جل، خاس، خزه، تاک وحشی، پیچک، و دیگر گیاهان خزنده دارد. کوه‌های با ارتفاع متوسط، حوزهٔ راش شرقی بلند، به همراه بلوط، نمدار، افرا و نارون است. سطح بالای کوه‌ها بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ متر باقی‌مانده دارای جنگل فقیرتر اوری و ممرز است. مراتع قله‌ای اغلب جایگزین این جنگلهای بالاتر شده‌اند، بعضی‌هایشان در نقاط بلند یا شیبهای سرپوشیده خصوصیات خشکی زی ویژه نشان می‌دهند. به اصطلاح جزیرهٔ مدیترانه‌ای پیرامون رودبار و منجیل به لحاظ پوشش گیاهی ویژهٔ طبیعی و کشاورزیش یعنی جنگلهای سرو بسیار تنک و درختان زیتونش انگشت نماست. سوسن چلچراغ در عمارلوی رودبار از گونه‌های منحصر به فرد گیلان است.

قطع درختان در پایتخت درخت ایران ادامه دارد

در گزارش های قبل به طور تفصیلی به قطع درختان و قاچاق چوب در گیلان اشاره شد این بار هم به بهانه روز درختکاری بر آن شدیم که بار دیگر این خطر را هشدار دهیم، اما به غیر این مورد جنگل خواری یا تبدیل جنگل ها به مناطق مسکونی یا تفریحی و رستوران ها در دهه های اخیر بسیار شده و این امر کار را به آنجا رساند که رهبری شخصا وارد امر شدند و به مسئولان دستور دادند با قاطعیت با آن برخورد کنند.

مورد دیگری که طبیعت کشور به ویژه گیلان را تهدید می کند ایجاد معابر و راه ها و اتوبان ها در مناطق جنگلی بوده که وزارت راه و شهرداری ها باید برای آن برنامه ای ویژه داشته باشند تا جنگل های استان بیش از این ویران نشوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه