فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان:

کشف و ضبط بیش از ۹ هزار ادوات صید و ۲۰۹ قبضه سلاح شکاری در گیلان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از کشف و ضبط افزون بر ۹ هزار عدد انواع ادوات صید و ۲۰۹ قبضه سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز در مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.

کشف و ضبط بیش از ۹ هزار ادوات صید و ۲۰۹ قبضه سلاح شکاری در گیلان

ساسان اکبری پور صبح شنبه با اعلام این خبر گفت: پاکسازی کامل مناطق تحت حفاظت محیط زیست گیلان از انواع دام های شکار و زنده گیری پرندگان و سایر ادوات غیرمجاز شکار به صورت مستمر در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی افزود: در ۱۱ ماه امسال، ۹ هزار و ۱۵۷ عدد انواع ادوات صید و شکار شامل انواع تور، دام های هوایی، تورهای رودخانه ای، سالیک و لاکش از متخلفان صید و شکار کشف و ضبط شد.
اکبری پور همچنین یادآور شد: ۲۰۹ قبضه انواع سلاح شکاری مجاز و غیر مجاز نیز در طول امسال از شکارچیان متخلف در تالاب ها و مناطق تحت حفاظت محیط زیست گیلان کشف و ضبط و متخلفان پس از تشکیل پرونده ، به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته اکبری پور، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان در راستای ایجاد بستر مناسب برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به تالاب های استان، انجام گشت مداوم در تالاب بین المللی انزلی و مناطق حفاظت شده سیاه درویشان ، سلکه ، سرخانکل، چمثقال و اسپند و سایر مناطق تحت حفاظت در استان را در دستور کار داشتند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ بستر رودخانه ها و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز در مناطق تحت حفاظت محیط زیست از ابتدای امسال تا کنون در خصوص ۱۲۰ مورد تخلفاتی از این دست، پس از تشکیل پرونده متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: تمام نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در سراسر استان بصورت شبانه روزی و هماهنگ ، پایش تمامی رودخانه ها را در دستور کار دارند و در صورت مشاهده هرگونه دام و سازه های صیادی در مسیر و مصب رودخانه ها، ادوات و تجهیزات را جمع آوری کرده و با متخلفان به شدت برخورد می شود.
اکبری پور همچنین خاطر نشان کرد: در گشت های نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان در طول امسال هشت عدد ادوات شکار پستاندارانی مانند پلنگ، مارال ، بز کوهی ، کل پازن و گراز به همراه پوست، گوشت و شاخ حیوانات شکار شده کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: در آخرین بازرسی انجام شده از منزل یک شکارچی در شهرستان رودبار توسط عوامل یگان حفاظت محیط زیست و پس از اخذ دستور مقام قضایی ، گوشت یک راس بز کوهی از داخل یخچال شکارچی متخلف کشف و به همراه سلاح مربوطه تحویل مرجعه قضایی شد.

اکبری پور با اشاره به لزوم پایش بهتر مناطق تحت حفاظت محیط زیست با استفاده از فناوری های روز گفت: با توجه به وسعت تالاب بین المللی انزلی و همچنین به دلیل عدم تردد قایق های موتوری محیط بانان به دلیل کاهش شدید عمق تالاب در بسیاری از نقاط و همچنین اهمیت حفاظت از این میراث ملی، با همکاری کارشناسان جایکا نسبت به انجام ماموریت های مشترک با استفاده از تجهیزات پیشرفته تصویربرداری هوایی اقدام شد و تاکنون صدها رشته دام هوایی و چند کومه های شکار غیرمجاز از این طریق شناسایی و نسبت به تخریب آنها اقدام شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، صید و شکار غیرمجاز و تخریب بستر رودخانه ها مراتب را جهت برخورد قاطع با افراد متخلف به شماره گویای ۱۵۴۰ یا طی تماس با شماره ۳۳۸۲۴۶۲۶- ۰۱۳ اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا همه ساله با فرارسیدن فصل سرما در مناطق شمالی و قطب شمال انواع پرندگان مهاجر، مهاجرت خود به بخش های مرکزی و جنوبی کره زمین را از طریق استان گیلان آغاز می کنند و این مهاجرت معمولا از اواسط مهرماه آغار می شد که امسال حدود یک ماه زودتر، این پرندگان به تالاب های گیلان وارد شده اند.

منطقه حفاظت شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سلکه و بخش هایی از پناهگاه حیات وحش سرخانکل تالاب بین المللی انزلی از جمله مهمترین زیستگاه های تالابی پرندگان مهاجر بشمار می روند. تالاب انزلی نیز با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار بین سه شهرستان انزلی ، صومعه سرا و رشت واقع شده و از مهمترین فرودگاه های پرندگان مهاجر بشمار می رود.

این تالاب از جالب ترین و بزرگ ترین زیستگاه های طبیعی و مناسب برای تخم ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان گذرانی و جوجه‏آوری گونه های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.
در گیلان بیش از ۴۰ رودخانه جریان دارد که بستر این رودها به طور عمده در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم، به دریای خزر می ریزد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه