هشت دی گزارش می دهد:

FATF اقتصاد ایران را دچار خود تحریمی می کند/ نهادهای انقلابی هدف تحریم های زیرکانه غرب

FATF را باید یکی دیگر از دسیسه های زیرکانه دولت آمریکا و غرب دانست که مجموعه های ایرانی را شامل خود تحریمی می کند و مسئولان سه قوه باید تدبیری زیرکانه برای مقابله با آن داشته باشند.

FATF اقتصاد ایران را دچار خود تحریمی می کند/ نهادهای انقلابی هدف تحریم های زیرکانه غرب

به گزارش خبرنگار ۸دی، ۲۵ خرداد ۹۵ بود که طیب نیا وزیر اقتصاد وقت به نمایندگی از دولت روحانی ضمن توافق محرمانه پذیرفت توصیه های ۴۰گانه ی «گروه ویژه ی اقدام مالی FATF» و یک «برنامه اقدام Action Plan» که حاوی دستورالعمل زمان بندی شده، جهت اجرای توصیه های گروه اقدام مالی است؛ اجرا کند.

گروه اقدام مالی نیز ۴ تیرماه ۱۳۹۵ طی بیانیه ای در بوسان کره جنوبی اعلام کرد به مدت ۱۲ ماه ایران را از لیست کشورهایی که باید علیه آنها اقدام متقابل صورت بگیرد تعلیق و در این مدت ایران تعهداتی را که پذیرفته اجرایی می کند.

پس از اتمام این مدت گروه اقدام مالی متناسب با اقداماتی که ایران صورت داده است تصمیم می گیرد که ایران را در کدام یک از دسته بندی های چهارگانه “استاندارد، در حال پیشرفت، غیر همکار و لیست سیاه” قرار دهد.

**ترکمنچایی دیگر برای ایران

از نظر FATF، عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها تنها در صورتی امکان پذیر است که دست از حمایت سپاه پاسداران و ۲۰۰ سازمان و فرد دیگر و سایر نیروهای مقاومت و تمام افرادی که FATF آنها را در فهرست تروریست قرارشان داده است بردارد، از نگاه FATF تروریسم یعنی حزب الله لبنان، حماس، جهاد، انصارالله، سپاه قدس و همه نیروهای مقاومت که برای حفظ و حراست از خاک وطن خود با قدرت های استکباری و نظام های دست نشانده آن ها در حال جهاد هستند تروریست نامیده می شوند.

**گروه اقدام مالی (FATF) چیست و چه کار می کند؟

گروه اقدام مالی یک نهاد مالی در ظاهر بین المللی است که ذیل گروه G7 شکل گرفته و کارویژه خود را پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پول شویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کرده است، این نهاد در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه، را به عنوان استانداردهای خود ابلاغ کرد که شامل ۹ توصیه مبارزه با تروریسم و ۴۰ توصیه برای شفافیت مالی است. از نظر این نهاد مالی، کشورها به چهار دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیر همکار و لیست سیاه تقسیم می شوند که از سال ۲۰۱۰ ایران به بهانه برنامه هسته ای در قالب کشورهای لیست سیاه قرار گرفت.

**هدف از اجرای (FATF) در ایران چیست؟

هدف از این اجرا ابتدا تضعیف کردن محور مقاومت بوده زیرا زیرساخت هر مقاومتی مساله بودجه مقاومت و اقتصاد آن است که سهم قابل توجهی از آن توسط جمهوری اسلامی ایران تامین می شود، دشمنان با تحریم محور مقاومت بر این هستند که تا می توانند محور مقاومت را تضعیف کنند.

هدف بعدی و خطرناک تر اجرای معاهده گروه اقدام مالی دو دسته کردن اقتصاد ایران بوده به نحوی که بانک های ایرانی و موسسات مالی و اعتباری دولتی ایران نتوانند با سپاه و نهادهای نظامی ایران ارتباط خوبی داشته و اقتصاد ایران از درون به دودسته تقسیم شده و نهادهای اقتصادی زیرمجموعه سپاه و نهادهای انقلابی تضعیف و از درون هم بپاشند.

دو دسته شدن اقتصاد ایران اولین اقدام برای اجرای حکومت دوگانه در جمهوری اسلامی بوده و باعث شکاف های عمیق تری در آینده شده و به شکاف های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نیز خواهد رسید و وحدت ملی کشور را به شدت تهدید خواهد کرد.

در تصویر زیر می بیند که بانک های سپه و ملت از وام دادن به قرارگاه خاتم امتناع کرده و دلیل آن را تحریم های FATF می دانند.

 

 

اما در اسفند ماه سال جاری با توجه به اتمام مهلت کشورمان در اجرای برنامه اقدام مورد توافق در پایان ژانویه ۲۰۱۸، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در اجلاس اخیر خود که مورخ ۱۸ الی۲۳ فوریه در پاریس برگزار شد، به مرور اقدامات جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وزارت اقتصاد درباره این جلسه در بیانیه خود تاکید کرده است:« در این اجلاس با توجه به اقدامات مثبت صورت گرفته و با وجود فضاسازی سنگین آمریکا و برخی متحدین منطقه ای آن از چندهفته قبل از برگزاری اجلاس جهت بازگرداندن اقدام مقابله ای علیه ایران، اعضای این گروه تصمیم به تمدید تعلیق اقدامات مقابله ای علیه کشور که از ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شده بود، گرفتند.

این تصمیم هر چند در مجموع مثبت بوده و یک موفقیت شایان توجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی برای کشورمان محسوب می شود اما همچنان این باور وجود دارد که با اقدامات انجام شده باید تاکنون نام جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از این فهرست خارج می شد.»

به اذعان وزارت اقتصاد همچنان نام جمهوری اسلامی در این فهرست قرار داشته و این اقدام در آینده باز هم برای روابط بانکی کشور مشکل ساز خواهد شد.

FATF را باید یکی دیگر از دسیسه های زیرکانه دولت آمریکا و غرب دانست که مجموعه های ایرانی را شامل خود تحریمی می کند و مسئولان سه قوه باید تدبیری زیرکانه برای مقابله با آن داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
اینکه دشمن می خواهد ما دچار خود تحریمی شویم جای تعجب ندارد. تعجب اینجاست که راه دشمن توسط مسئولان اجرایی ما هموار می شود و نهادهای نظارتی مانند مجلس به تماشای تقدیم گام به گام موقعیت ایران به دشمن نشسته اند. برجام آوران و fatf آوران ما تقدیم موشک ها،تعطیلی صنایع فضایی ،اجرای سند ننگین2030، پایان دادن سیاست های منطقه ای ایران و...را نیز دنبال خواهند کرد.اینها حتی در وقایعی مانند واقعه خیابان پاسداران تهران اجازه نمی دهند ناجا وظیفه ذاتی خود در ایجاد نظم را بموقع انجام دهد.
در حاشیه