تاثیر رجیستر سامسونگ بر واردات رسمی گوشی

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: با اجرای رجیستری تا پایان پاییز امسال، حدود ۱۶۰ درصد رشد در واردات رسمی انواع موبایل را شاهد بوده‌ایم که با اضافه شدن برند سامسونگ به طرح رجیستری، این میزان تا چند برابر افزایش می‌یابد.

تاثیر رجیستر سامسونگ بر واردات رسمی گوشی

به گزارش ۸دی، آمارهای گمرک گویای آن است که تا پایان دهمین ماه سال، میزان واردات رسمی انواع گوشی تلفن همراه رشد ۹۵ درصدی از نظر ارزش و رشد ۹۸ درصدی از نظر وزن داشته است.

حتی اگر این اعداد را ۱۰۰ درصد هم در نظر بگیریم، این سوال پیش می‌آید که چرا با گذشت چندین ماه از اجرای طرح رجیستری همچنان سهم واردات رسمی موبایل عددی اندک است؟

البته ممکن است گفته شود واردات رسمی موبایل در این مدت دو برابر شده اما باید توجه داشت که این ارقام در قیاس با دی‌ماه سال قبل منتشر شده و در سال گذشته و پیش از اجرای طرح رجیستری تمام مسئولان کشور بر این نکته تاکید داشتند که بیش از ۹۰ درصد واردات موبایل از طریق قاچاق صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر آمارهای ارائه شده در سال گذشته تنها مربوط به ۱۰ درصد بازار موبایل بوده است و حال این سهم دو برابر شده است، اما حتی دو برابر شدن این ارقام هنوز با اعداد و ارقام مطلوب فاصله بسیاری دارد و انتظار می‌رفت با اجرای طرح رجیستری این اعداد رشدی قابل توجه داشته باشند.

در این باره مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا پایان سه ماهه پاییز حدود ۱۶۰ درصد رشد در واردات رسمی را شاهد بوده‌ایم، زیرا ۵۶ میلیون دلار واردات سال قبل در این مقطع زمانی به حدود ۱۴۵ میلیون دلار رسیده و به عبارتی ۲.۵ برابر شده است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که همچنان می‌توان گفت سهمی کمتر از نصف بازار از طریق واردات رسمی تامین شده است؟ توضیح داد: یکی از دلایل این موضوع آن است که تا پایان دی ماه (مدت زمان لحاظ شده از سوی گمرک) تعداد برندهایی که مشمول اجرای طرح رجیستری می‌شدند، زیاد نبودند، زیرا در اواخر این ماه ما برخی برندهای جدید را به طرح رجیستری اضافه کردیم و حتی برخی مدل‌های سامسونگ تا ماه دوازدهم مشمول اجرای طرح رجیستری نشده است.

سخنگوی طرح رجیستری همچنین به سهم ۵۰ درصدی سامسونگ در بازار گوشی‌های کشور اشاره کرد و گفت: اگر این برند مشمول اجرای طرح رجیستری شود این اعداد و ارقام حداقل تا چند برابر افزایش خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه