هشدار؛ این عادات شما را دیابتی می کند

امروزه بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و این بیماری علت اصلی مرگ و میر بیش از هفتادو نه هزار نفر در سال است.

هشدار؛ این عادات شما را دیابتی می کند

به گزارش ۸دی، ، مصرف موادغذایی مانند غلات و گوشت به اندازه ای که فکر می کنید بی ضرر نیست. امروزه بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و این بیماری علت اصلی مرگ و میر بیش از هفتادو نه هزار نفر در سال است.دیابت نوع ۲ بوسیله ی مقاومت انسولین (هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند) ایجاد می شود و زمانی اتفاق می افتد که بدن نمی تواند به درستی از انسولین استفاده کند.

تعدادی از مسائلی که می توانند باعث تحلیل رفتن انسولین شوند، شامل ناتوانی، چاقی، مصرف دخانیات، مصرف بیش از اندازه ی الکل و خوردن مرتب غذاهای سرشار از گلیسمی که قند خون را افزایش می دهند، است. اما موارد دیگری نیز هستند که به آنها کمتر پرداخته شده و می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برای مثال این پنج عادت غذایی ممکن است بی ضرر به نظر برسند اما عادت استفاده از آنها می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.
۱. فقط سبزیجات حاوی نشاسته مصرف کنید

بهتر است سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. آنها ترکیبی از مواد مغذی سالم را برایتان فراهم می کنند و براساس یافته های جدید آنتی اکسیدان تولید می کنند و تولید آنتی اکسیدان می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک نماید. با این وجود، سبزیجات حاوی نشاسته را با مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مصرف نکنید. به عنوان مثال برنج را همراه با سیب زمینی مصرف نکنید. در حالی که نشاسته ی فراوان به طور مستقیم خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی دهد، می تواند به افزایش وزن و قند خون که هر دوی آنها سبب ابتلا به دیابت می شوند، کمک نماید.

بنابراین در مصرف همه ی مواد غذایی تعادل را حفظ کنید، بسیاری از مردم سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین، ذرت و نخود فرنگی که سرشار از نشاسته هستند را در نظرمی گیرند اما اگر سعی در تنظیم قند خون خود دارید، لازم است تمامی کربوهیدرات ها را بشناسید. جهت اطمینان از متعادل بودن هر وعده ی غذایی نیمی از بشقابتان را با محصولاتی که حاوی نشاسته نیستند پر کنید و سپس نیمی دیگر را با پروتئین ها وغلات و سبزیجات نشاسته دار پر کنید.
۲. استفاده ی منظم از میوه های خشک شده

ممکن است میان وعده ی سالمی به نظر برسد، اما آنها می توانند سبب بالا رفتن قند خون شوند و مانند میوه های تازه گرسنگی تان را برطرف نمی نمایند. اگر یک زرد آلوی کامل بخورید، شاید برخی مواقع احساس سیری کنید اما اگر زرد آلوی خشک شده را بخورید احتمالا برای سیر شدن مجبور به خوردن تعدادی از آنها خواهید بود، این به معنای آن است که قند بیشتری مصرف کرده اید. زمانی که میوه ای را خشک می کنید، مقدار زیادی از فیبر آن که سبب سیری و کمک به تنظیم قند خون می شود را از آن می کاهید. استفاده ی گاه به گاه از میوه های خشک به عنوان میان وعده، به شما آسیب نخواهد زد اما توصیه می شود که میوه های خشک را به اندازه ی کافی مصرف کنید و یا بجای آن از سیب تازه یا انگور آبدار استفاده کنید.
۳. خوردن آجیل کافی نیست

براساس یک مطالعه ی انجام شده در سوئد، چربی های اشباع نشده ی سالم موجود در مغز ها و دانه ها به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع۲ بوسیله ی بهبود حساسیت انسولین کمک می کنند. گردو بطور خاصی ممکن است بخشی از مغز که در کنترل اشتها دخیل است را مهار کند. استفاده ی آنها به عنوان میان وعده، در بعد از ظهر به مقاومت میان وعده ی حاوی قند یا نوشیدنی هایی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند کمک می کند.
۴. مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز

اگر چه گوشت قرمز به طور معمول با خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است، مدرکی وجود دارد که نشان می دهد خوردن آن حتی به مقدار خیلی کم می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به دیابت شود. مصرف روزانه ی گوشت قرمز با افزایش ۱۹ درصدی دیابت نوع ۲ مرتبط است. مصرف روزانه ی منابع سالم پروتئین مانند آجیل، لبنیات کم چرب یا غلات کامل بجای گوشت قرمز، ابتلا به دیابت نوع ۲را ۳۵ درصد کاهش می دهد.
۵ عادت غذایی که می توانند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند
۵. خرید مواد غذایی فرآوری شده بجای مواد غذایی تازه

یافته ها نشان می دهند که مصرف روزانه ی گوشت قرمز فرآوری شده ۱۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد که سطوح بالای موادنگهدارنده و سدیم در گوشت فرآوری شده می تواند در آن نقش داشته باشد.
بنابراین بجای آنها چه چیزی مصرف کنیم؟

بدنبال کاهش پروتئین باشید، چه از یک منبع حیوانی باشد چه از منابع دیگر و از گوشتی که بطور قابل توجهی فراتر از شکل اصلی خود فرآوری شده مانند مرغ سرخ شده پرهیز کنید. اما مسئله فقط گوشت فرآوری شده نیست. اگر میخواهید خطر پیشرفت دیابت را کاهش دهید، بهتر است اغلب اوقات، غذاهای کامل از جمله غلات کامل را انتخاب کنید، تحقیقات نشان داده اند که رژیم های غذایی غلات کامل، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. با این وجود،آنهایی که سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده هستند،این خطر را افزایش می دهند. بسیاری از شرکت های تولیدی، در تولید غلات استاندارد های سلامت را رعایت می کنند. اما اگر نگاهی به اطلاعات غذایی آنها بیاندازید، فیبر موجود در آن بسیار ناچیز است. در حالی که غلات کامل مانند جو دو سر، حاوی فیبری هستند که هضم را کند می کند و قند خون را کاهش می دهد. آنها همچنین سرشار از مواد مغذی و فیتوشیمیایی هستند که به برطرف کردن دیابت کمک می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه